Review: Banjo-Kazooie: Boutjes en Moertjes Xbox 360

Even leek de rust wedergekeerd rond Spiral Mountain. Gruntilda was verslagen en Banjo en Kazooie konden eindelijk van hun welverdiende rust genieten. Een periode van rust die maarliefst acht jaar duurde alvorens Gruntilda besloot om onder een berg stenen vandaan te kruipen en Banjo opnieuw uit te dagen. Gelukkig grijpt de G.S.M., niet te verwarren met global system for mobile communications, net op tijd in. Ditmaal geen strijd op leven en dood, maar een game die je moet spelen om Gruntilda te verslaan.

Een game in een game

De laatste zin klinkt wat overbodig, maar is in het geval van Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts zo veel meer dan logisch. Banjo-Kazooie wordt namelijk neergezet als een game. Nog niet duidelijk? Laat ik het dan anders uitleggen. G.S.M. staat voor Grote Spelletjes Meneer en dit personage maakt je aan het begin van de game direct duidelijk dat je een game aan het spelen bent. Banjo bestaat niet, maar is slechts een uit pixels bestaand, verzonnen personage. Dit heeft tot gevolg dat Banjo en Gruntilda ook geen echte vijanden kunnen zijn waardoor er vervolgens een redelijk vredelievende game ontstaat. Een game die daardoor echter niet minder interessant is.

Engelse humor

In het openingsfilmpje wordt direct de juiste toon gezet. De gortdroge Engelse humor toverde spontaan een glimlach op m'n gezicht die er gedurende de hele game bleef zitten. Althans voor zover ik hem heb gespeeld, want in Nuts & Bolts is zoveel te doen, dat ik hem door een naderende deadline niet heb kunnen uitspelen. Hoewel de opdrachten in de basis vrij standaard zijn, gingen ze me op geen enkel moment vervelen. Zo zul je de ene keer een race in een zelfgebouwd voertuig moeten winnen om even later een gitaar te zoeken. Voor het voltooien van opdrachten krijg je vervolgens puzzelstukjes waarmee je nieuwe werelden vrijspeelt, die vol zitten met verwijzingen naar voorgaande Banjo-games en Rare-games.

Kistjes verzamelen

De werelden zijn allemaal toegankelijk vanuit Speelstad, een spelwereld opzich, waarin behoorlijk wat te doen is. Hoewel het platformelement uit de vorige Banjo's in de verschillende spelwerelden nauwelijks aanwezig is, zul je in Speelstad behoorlijk wat moeten klimmen en klauteren. Speelstad ligt namelijk bezaaid met kistjes die voertuigonderdelen bevatten. De voertuigen die je hiermee bouwt kun je vervolgens weer gebruiken bij het voltooien van opdrachten in de spelwerelden. Hierdoor was ik dan ook voornamelijk bezig met het zoeken naar deze kistjes in plaats van met het uitvoeren van daadwerkelijke opdrachten.

Drukloos

Hoewel sommige gamers het ontbreken van enige druk zullen missen, vond ik het heerlijk om alles op mijn gemak te ontdekken. Uitvinden hoe je een bepaalde locatie kan bereiken waar zich mogelijk een kistje bevindt voegt tevens een niet zo diepgaand, maar zeker wel vermakelijk puzzelelement aan de game toe. Ook het bouwen van je eigen voertuigen geeft de game een heel eigen karakter dat met geen enkele andere game te vergelijken is.

Overbodige Kazooie

Als ik dan toch een minpuntje moet bedenken, dan is het de bijrol die Kazooie in dit avontuur speelt. Waar de rare vogel in de vorige delen nog een sleutelrol vervulde in de platformactie, houdt hij in Nuts & Bolts slechts een steeksleutel vast. Daarom was het misschien een beter idee van Rare geweest om Banjo en Kazooie opnieuw in een hardcore platformavontuur te stoppen en met Nuts & Bolts een compleet nieuw gamepersonage te introduceren. Desondanks is Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts een prima game.

Het eindoordeel van Klaas Kuipers

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts zal de trouwe aanhang misschien enigszins teleurstellen door het ontbreken van hardcore platformelementen. Desondanks klopt eigenlijk alles aan de game. De muziek is een waar genot voor het oor en grafisch mag de game zich tot de mooiste op de Xbox 360 rekenen. Deze twee elementen tezamen zorgen voor een ongekende sfeer die zelfs bij de grootste azijnpisser een glimlach op het gezicht zal toveren. Hoewel de primaire opdrachten niet al te moeilijk zijn, is er voor gamers die uitdaging zoeken de mogelijkheid om je scores te verbeteren. Tel daarbij op een eigenlijk overbodige onlinemodus en je zult begrijpen dat Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts je uren, zo niet dagen, zo niet weken zoet zal houden.

• Grafisch pareltje
  • Ongekende sfeer
  • Te veel te doen