Check al onze Tokyo Game Show logo content hier!
Babel Rising
  • ONTWIKKELAAR Mando Productions
  • RELEASEDATUM 13 juni 2012
  • PLATFORMEN Xbox 360

review: Babel Rising Xbox 360

Misschien heb je wel eens het verhaal over de toren van Babel gehoord. Een groep Babyloniërs wilden een toren bouwen waarmee ze de hemel konden bereiken. God was hier echter niet blij mee en veranderde de taal van de bevolking. Zo kon de toren niet worden afgemaakt. Babel Rising is hier grotendeels op gebaseerd, maar het gaat net even anders.

ontbrekende afbeelding

Neem de rol over van God

In Babel Rising speel je met God en voorkom je dat de toren van Babel wordt gebouwd. Dit doe je niet door het introduceren van een Babylonische spraakverwarring, maar je vermoordt simpelweg iedereen die meebouwt aan de toren. De gameplay doet een beetje denken aan Tower Defense, maar in plaats van dingen bouwen om enemies uit te schakelen, moet je ze zelf uitschakelen. Dit doe je door gebruik te maken van de vier verschillende elementen: water, aarde, vuur en lucht. Per potje mag je slechts twee elementen gebruiken.

Gamemodi

Babel Rising bestaat uit twee verschillende gamemodi, namelijk campaign en survival. De campaign-modus van de game dient als een soort tutorial. Je leert om te gaan met de verschillende elementen die je tot je beschikking hebt. De eerste levels beginnen vrij gemakkelijk, met maar 'n spawnpoint waar de enemies vandaan komen. In de latere levels zullen er twee vaste spawnpoints zijn en zullen er tijdens de missie mobiele spawnpoints verschijnen die je kan uitschakelen. De campaign bestaat uit vijftien missies met elk een andere opdracht: versla 450 enemies, overleef tien minuten, vernietig dertig mobiele spawnpoints enzovoort.
In de survival-modus moet je ervoor zorgen dat je de toren zo lang mogelijk beschermd. Dit kan je heel lang volhouden, maar op een gegeven moment zal je worden overlopen door de enemies.

ontbrekende afbeelding

Doe als God

Je kan de gehele game met een controller spelen, maar het is ook mogelijk om met de Kinect aan de slag te gaan. Echter is het met Kinect bijna onmogelijk om de game te spelen. Met je rechterhand bedien je de cursor op het scherm, wat ik sowieso al niet fijn vind om te doen. De bewegingen met je linkerhand bepalen welke aanval je uitvoert. Wanneer je in je handen klapt, zal je van element wisselen. Het kost echter veel te veel tijd om op deze manier goed te mikken en de juiste aanval te doen. Daarnaast pakte de Kinect mijn aanvallen nooit goed op. Het is erg cruciaal om snel te reageren in deze game, maar de Kinect maakt dit onmogelijk.

Bam! Euh! Bam!

Wat ik erg belangrijk vind in games waar je constant hetzelfde doet om zo lang mogelijk te overleven, is de muziek. Goede muziek zorgt ervoor dat je langer doorgaat met spelen. Echter bevat Babel Rising helemaal geen muziek. Het enige wat je hoort is een trommel en wat gekreun van de Babyloniërs. Ik vind het erg zonde dat deze game geen goede soundtrack heeft, want de geluiden van de game beginnen hierdoor vrij snel te irriteren.

ontbrekende afbeelding

HET EINDOORDEEL VAN Justin Meijer

Babel Rising is een game die leuk is om af en toe tussendoor te spelen. De campaign biedt verschillende objectives aan, waardoor je niet elke missie op dezelfde manier gaat spelen. Daarnaast heb je genoeg afwisselende powers tot je beschikking. Ik vind het wel een groot gemis dat de game geen muziek heeft. Daarnaast is 800 Microsoft Points voor deze game aan de hoge kant. Zeker als je bedenkt dat de iOS-versie van de game maar 79 cent is. Ok', de Xbox 360-versie heeft Kinect-besturing, maar die werkt toch voor geen ene meter. Ondanks deze minpunten is Babel Rising zeker geen slechte game. Maar mocht je een compatibel iOS- of Android-apparaat hebben, dan zou ik de Xbox 360-versie links laten liggen.

• Leuk voor tussendoor
  • Verschillende objectives
  • Afwisselende powers