Review: ATV Offroad Fury 4 PlayStation 2

Geplaatst: 30 juni 2008 13:24

Het is een beetje vreemd dat deze game al in oktober 2006 in Amerika uitkwam en dat wij als Europeanen bijna twee jaar hebben moeten wachten op deze offroad dirt-racer. Ondanks de vertraging, is dit wel de beste dirt-racing game verkrijgbaar op de Playstation 2.

Stof happen en baggeren met die hap

Een ding weten we zeker, vol gas door de blubber racen is cool! Heel cool zelfs. Deze game biedt precies waar het om gaat in een dirt-racinggame . Er is een verschillend aantal speelmodi, bestaande uit de single events, de story mode, de classic mode en een trainingmode. De single events zijn voor diegene die gewoon snel even een potje willen gassen of stunten zonder poespas. De classic mode laat de speler meedoen aan verschillende cupwedstrijden. In alle modi zitten race-events. Met die events zijn credits te verdienen waarmee je je voertuig kunt upgraden en tunen. Ook zijn er in elke klasse nieuwe voertuigen te verdienen. De point to point races zijn het leukst om te doen, waarbij de speler van punt A naar punt B moet racen. Je wordt hierbij vrijgelaten je eigen route te kiezen waarbij je ook rekening moet houden met wat voor voertuig je rijdt. Kies je bijvoorbeeld een crossmotor, dan is het slimmer om de sluiproutes te nemen met hoge jumps en heuvels waar een truck of buggy moeite mee heeft. Elk voertuig heeft dus zo zijn voor- en nadelen.

PS2?

Het is als next-gen console gamer toch altijd weer even slikken als je de graphics van een Playstation 2 game op je beeldscherm ziet verschijnen. Het is tenslotte een klein stapje terug in de tijd, maar deze ATV Offroad Fury 4 ziet er ondanks de enigszins gedateerde graphics verdomd goed uit. De physics van de voertuigen voelen precies goed aan, en zelfs de omgeving waarin je racet is goed ontworpen. Als het regent, verschijnen er druppeltjes op je beeldscherm en er zitten zelfs de nodige lense flares in van de zon die in de camera schijnt. Dit alles geeft de game een goede sfeer en je vergeet al snel dat je met een PS2-game te maken hebt. Het geluid van de voertuigen komt wat zwakjes over, waardoor het soms lijkt of je met speelgoedmotoren aan het racen bent, maar gelukkig is de soundtrack niet storend en zitten er goeie rocknummers verwerkt in de game.

B-film

Een goed verhaal in een racegame is even nuttig als een zandbak in de Sahara en zodra je de eerste cutscene ziet van de storymode, is het duidelijk dat storymodes in race-games verboden moeten worden. De voice-acting is tergend slecht en soms zelfs lachwekkend. Het verhaal is standaard, je bent een uitgerangeerde racer die probeert zijn comeback te maken in zijn oude racingteam. Je zult jezelf opnieuw moeten bewijzen tegenover je teammaten en je sponsors. Gelukkig duren de cutscenes niet lang en zit je al snel weer achter het stuur van jouw weapon of choice om vervolgens de oorlog te verklaren aan iedereen die jou probeert in te halen. Om verder te spelen in de storymode moet je voor elk deel van het verhaal een minimaal aantal events gewonnen hebben. Als je dus niet zo goed bent in een specifiek event, kun je ervoor kiezen om deze niet te doen.

Look ma, No hands!

Je kunt natuurlijk winnen door als eerste over de finish te komen, maar dat is voor de echte dirtracer veel te makkelijk. Je kan namelijk ook tijdens een jump even laten zien wat voor coole trucjes je in de kast hebt liggen, zoals bovenop het zadel staan met je armen wijd, om vervolgens weer netjes te landen en de race keihard voort te zetten. Hiermee verdien je punten, het ziet er vet uit en het is leuk om te doen. Om je stunts goed uit te voeren, heb je wel een goede aanloop nodig en je timing moet goed zijn, anders wordt het modder vreten en gaan je tegenstanders je voorbij. De stunts kunnen alleen worden gedaan met de quads en crossmotoren. Met trucks en buggy's verdien je punten door drivingstyle-punten te behalen zoals door een bocht heen driften. In de Freestyle-events moet de speler binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk punten zien te halen in een parcours vol met schansen en heuvels. Dit kan nogal frustrerend zijn omdat de trucs precies goed uitgevoerd dienen te worden en dat kan soms knap lastig zijn.

Het eindoordeel van Erwin Mendes

Wanneer je een PS3 hebt, zul je al verwend zijn met Motorstorm, maar als je in het bezit bent van een Playstation 2 en je bent op zoek naar een racegame waar je een beetje uitdaging aan hebt, dan hoef je niet verder te zoeken. ATV Offroad Fury 4 heeft genoeg elementen in zich om je te kunnen vermaken. De stunts zijn goed uitgewerkt, de tracks zijn gevarieerd en lekker snel. De graphics zijn voor de standaarden van een PS2 dik in orde, al zien de cutscenes er wel erg gedateerd uit. Verder is de AI soms wat onrealistisch en niet al te slim, waarbij na een botsing meestal jij het onderspit moet delven. Maar dat maakt de race-ervaring er niet minder spectaculair op.

• Veel variatie in races en voertuigen
  • Opties om te tunen
  • Stunts zien er goed uit