Review: Attack on Titan 2: Final Battle PlayStation 4

Geplaatst: 18 juli 2019 14:00

Een fervent anime kijker kan je mij niet noemen. Toch kan ik op z’n tijd helemaal verslaafd raken aan een serie. Eén van deze series is Attack on Titan. Het is niet zo’n typisch Japanse anime, maar beschikt wel over diezelfde charme. In begin 2018 verscheen Attack on Titan 2, hoewel deze lekker speelde, was de content ietwat karig. Nu verschijnt er een soort definitieve versie van de game, genaamd: Attack on Titan 2: Final Battle. De DLC bevat veel meer content dan de base game en kan daarom ook wel een ideaal instapmodelletje genoemd worden.

Fan pleasing

Attack on Titan is een van die franchises die weinig verkeerd bij mij kan doen. De serie is extreem gory, een beetje ranzig met die nasty Titans en ziet er tegelijkertijd fantastisch uit. In de anime volgen we het verhaal van Eren Yeager, een jongen die woont binnen één van de veilige muren van de stad. Vrijwel iedereen leeft binnen één van deze drie muren want daarbuiten lopen gigantische mensachtige wezen die bekend staan als Titans. Deze wandelende, naakte, misvormde, hersenloze wezens hebben het eten van lieve, kleine mensjes als hoofddoel. Het is dan ook wel zo handig om deze giganten buiten te houden. Na het opduiken van een werkelijk gigantische Titan lijkt een muur niet langer afdoende te zijn. De Titan schopt de muur aan diggelen en het is aan het leger, dat opgedeeld is in drie facties met eigen expertises, om de Titans uit te roeien om zo de mensheid te redden.

Ik moet zeggen dat de gameplay van Attack on Titan 2, en daarmee ook meteen Final Battle, mij compleet wist te verrassen. Bij aanvang had ik geen idee van het type game, maar de besturing, de actie en de uitvoering zijn bijzonder sterk. Koei Tecmo weet de grote open ruimtes van Dynasty Warriors te implementeren in deze game met flink wat nieuwe mechanics. Zo staan de soldaten er bijvoorbeeld om bekend razendsnel te zijn met behulp van hun Grapple-constructie. Met een druk op de knop vlieg je door de lucht als een soort Steampunk Spider-Man. Gaandeweg versla je diverse type Titans die supergroot of juist onwijs klein kunnen zijn (vooral die kleine geven me de rillingen). Het is een tof mechanisme dat lekker werkt en het tempo lekker hoog legt. Voor je het weet snijd je met je zwaarden het nekvel van een Titan weg om hem op de knieën te dwingen. Het wil weleens voorkomen dat de gameplay iets te hectisch wordt en je daardoor vast zit achter een gebouw of boom, of dat de framerate hierdoor de pan uit flipt, maar dat mag de pret niet drukken. Je voelt je onderdeel van de anime en dat is wat telt.

Hak ze doormidden!

Het originele Attack on Titan 2 bevat een verhaal waarbij je als onbekende Scout aan de zijde van Eren, Mikasa, Armin en andere bekende koppen vecht gedurende de eerste twee seizoenen van de anime. Deze modus biedt een geheel nieuw perspectief en is een leuk onderdeel van de game. Dit onderdeel bestond echter al, maar Final Battle voegt wat nieuwe functies toe. Final Battle geeft namelijk een flinke lading extra content die voornamelijk komt in de vorm van de Character Episodes en Territory Recovery. De episodes plaatsen je in de huid van bekende personages uit de serie om het verhaal van Seizoen 3 vanuit hun oogpunt uit de doeken te doen. Het is een omvangrijke modus waar menig fan wel even zoet mee is. Daarbij krijg je weer even de kans om met unieke personages te spelen die een flink stuk krachtiger zijn dan het doetje waar je mee speelt in het verhaal.

Territory Recovery is een andere mooie toevoeging die de speelduur flink oprekt. In deze modus stel je je eigen regiment samen en is het mogelijk om met een personage uit de serie te spelen. Je stelt je eigen team samen door andere bekende koppen te redden uit penibele situaties. Deze losse battles zijn uitgespreid over een grote map waarbij je een x aantal turns krijgt. Beginnen ze op te raken, dan dien je terug te gaan naar je basis om te bevoorraden. Het is meer van hetzelfde, maar dat is precies wat je wil van een game als deze. Uiteraard zitten er nog wat leuke extra’s in de Final Battle-pack. Zo krijg je een aantal nieuwe personages afkomstig uit seizoen 3 en is er wat nieuwe gear te verkrijgen om de gameplay hier en daar op te leuken.

De gameplay van Attack on Titan 2 was al uiterst vermakelijk, maar met de toevoeging van Final Battle heb je een extra reden om de game in huis te halen. Dit is een ideale add-on voor de echte fan die toe is aan nieuwe content. Daarbij krijgen instappers een complete game die behoorlijk up-to-date is. Ik denk dat de laatste categorie het meeste uit Final Battle weet te halen, voor veteranen is het immers meer van hetzelfde, maar dan net in een ander jasje. Verwacht echter geen perfecte game, de framerate laat bijvoorbeeld hier en daar nog wel wat te wensen over en ook de chaotische combat kan tegenwerken. Heb jij Attack on Titan 2 echter nog niet gespeeld en vind je de anime vetter dan vet? Dan denk ik dat je aan Attack on Titan 2: Final Battle geen buil kunt vallen.

• Gameplay voelt lekker
  • Game voelt completer aan
  • Af en toe wat buggy