Review: Atomega Pc

Geplaatst: 19 september 2017 13:00
Aangepast: 17 maart 2024 21:11

Dat Ubisoft weleens shooters uitbrengt weten we allemaal wel, maar een game zoals ATOMEGA hebben we nog nooit gezien. De game is gemaakt door Ubisoft Reflections, dit zijn dezelfde mensen die Grow Home hebben gemaakt. Diegene die Grow Home kennen, weten dat ATOMEGA een game is om naar uit te kijken.

Van ATOM tot OMEGA

ATOMEGA is, zoals Ubisoft zelf aangeeft, een first person retro-arena shooter. Dit wil zeggen dat je online matches speelt op een map die geschikt is voor vier tot acht spelers. In tegenstelling tot iedere andere shooter draait het in ATOMEGA niet om kills, maar om punten. Deze punten krijg je op het moment dat je andere spelers doodt of massa oppakt. Massa is niet alleen goed voor punten, maar ook voor je kracht. In ATOMEGA speel je namelijk als een 'exoform'. Deze exoforms kunnen veranderen van slechts kleine atomen naar grootse titanen.

Wanneer de game start, begin je als ATOM, de kleinst mogelijke vorm in het spel. Als ATOM ben je razendsnel en kun je niet geraakt worden, maar je kunt zelf ook niet schieten. Vanaf het moment dat je je eerste massa oppakt kun je wel geraakt worden en zelf ook schieten. Naarmate je meer massa oppakt, wordt je exoform ook steeds groter. Buiten je ATOM-vorm kun je nog zeven andere vormen bereiken. Ieder niveau van vorm heeft zijn eigen uiterlijk, zo ben je bij de het derde niveau een soort van dino en bij de vierde vorm een grote gorilla. Iedere keer dat je transformeert, word je groter en sterker, je gun doet meer damage en de armor vangt meer op. Naarmate de exoform meer groeit kun je bepaalde gebieden niet meer bereiken omdat je simpelweg te groot bent. Zo wordt de map een stuk anders in de latere fases van je groei, omdat je dan dus overal overheen kijkt in plaats van er onderdoor gaat.

Anders dan anders

De gameplay zelf is erg sterk. Je bent continu aan het racen om de grootste van iedereen te zijn, om zo de anderen een stapje voor te blijven. Dit doe je niet alleen door massa te verzamelen, maar ook door andere mensen uit hun vorm te schieten, want dan krijg je zelf namelijk ook massa erbij. Op het moment dat iemand 'sterft' verschijnt hij een enkele seconden later op dezelfde plek weer levend als ATOM en kan hij weer verder met het verzamelen van massa. Power ups helpen je ook om deze race voor massa te winnen. Zo kun je voor een beperkte tijd sneller worden, hoger springen of richt je meer schade aan.

Als je tegen de zesde vorm aan zit, beginnen de anderen zich op jou te focussen, want niemand wil dat je de beruchte zevende vorm aanneemt. Hoewel je op dat moment veel sterker bent dan de rest, kan de overvloed aan tegenstanders je nog steeds slopen, met als gevolg dat je opnieuw moet beginnen met verzamelen. Als dit niet het geval is en het lukt je om de zevende vorm te halen, dan kunnen je vijanden het op een lopen zetten. In de MEGA-vorm is het vereist dat je constant massa verzamelt, dit kan door met je gigantische laserbeam op massa of enemies te schieten. Op deze manier verzamel je op een hoog tempo punten en elimineer je tegenstanders in een handomdraai. Een nadeel van deze vorm is dat je constant massa moet verzamelen. Vergaar je niet genoeg, dan ben je weer terug bij af.

Het eindoordeel van Giel Janssen

Met deze game weet Ubisoft een interessante draai te geven aan het FPS-genre, maar of het genoeg is om veel mensen aan te trekken, betwijfel ik. Momenteel voelt de game nog niet af, omdat er gewoon content mist. Er is een customisation menu waarmee je je exoform andere texturen en een ander kleurtje kan geven op basis van unlockables, maar ook dit stelt niet veel voor. De game bestaat momenteel uit 'n map en ik hoop dat Ubisoft meer maps gaat toevoegen, want de game speelt lekker weg en is super om samen met vrienden te spelen. Telkens dezelfde map gaat echter na een tijdje ook vervelen. De map die er nu is, is wel goed gemaakt, zo zijn er interactieve bruggen en muren die verdwijnen op het moment dat je erop schiet. Grafisch is het bij lange na niet zo goed als vergelijkbare shooters, maar dit is waarschijnlijk een bewuste keuze geweest omdat het spel een aparte stijl heeft. Al met al denk ik dat ATOMEGA veel potentie heeft, maar Ubisoft heeft deze potentie nog niet volledig weten te benutten.

    Voldoende
  • Frisse kijk op de moderne shooter
  • Customisation van je exoform
  • E'n map wordt snel repetitief
  • Volledige potentie niet benut
  • Grafisch niet sterk
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Atomega

Series

-

Uitgever

Ubisoft

Reviewscore

Platforms

Pc

Releasedatum

19 september 2017

Ontwikkelaar

Reflections

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord