• Ontwikkelaar GUST Studios
  • Eerste releasedatum 29 januari 2021
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Nintendo Switch, PlayStation 5
  • Genre JRPG
  • Gameliner score

Review: Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy-Interessant plot met een trage start - Nintendo Switch

Bram lijkt het leuk te vinden om mij vervolgen te geven van games voor reviews waarvan ik het eerste deel nog nooit gespeeld heb. Dit zorgde vorig jaar voor de uitdaging van Puyo Puyo Tetris 2 en nu heeft hij mij Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy gegeven. Dit is het vervolg op Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout uit 2019 en het nieuwste deel uit de Atelier-franchise. Met veel nieuwsgierigheid en lichtelijke angst startte ik deze JRPG op en dook in de wereld van Atelier Ryza.

Drie jaar verder

De game start drie jaar na het einde van Ever Darkness & the Secret Hideout. Alchemist Ryza had in die game met haar vrienden een draak verslagen en na de overwinning keerden haar vrienden naar het vaste land terug en bleef zij achter op het Kurken Island. Drie jaar verder en Ryza is vastgelopen in het versterken van haar alchemie en op het moment dat ze tegen een muur aanloopt, krijgt ze van een Mr. Moritz een gloeiende steen in handen waarvan ze de oorsprong moet onderzoeken.

Ryza weet niet waar ze moet beginnen met haar onderzoek als ze toevallig ook een brief krijgt van één van haar oude vrienden, Tao, die haar uitnodigt om hem op het vaste land te helpen met een onderzoek naar ruïnes. Ryza ziet haar kans schoon om een nieuw avontuur te beginnen en vertrekt naar de hoofdstad Ashra-am Baird om haar vriend te helpen en naar de achtergrond van deze mysterieuze steen te zoeken. In dit nieuwe avontuur ontmoet ze een aantal nieuwe en oude gezichten.

Atelier Ryza 2 Lost Legends  the Secret Fairy4

Iets te lange intro

Het plot lijkt interessant en ik was nieuwsgierig hoe Atelier Ryza 2 ging zijn. Alleen het grootste probleem wat ik met JRPG’s heb, is dat de intro’s van de games in mijn ogen te lang zijn. Dat ondervond ik ook in deze game. De eerste twee uur aan gameplay waren eigenlijk veredelde cutscenes en daarna begin je echt met de game. Dit had in mijn ogen wel iets korter en bondiger gekund, want ik vind het juist fijn om zo snel mogelijk met de game aan de slag te gaan en in het verhaal en de wereld te duiken.

Nu heeft deze lange intro niet alleen slechte kanten, want waar ik in Puyo Puyo Tetris 2 geen idee had hoe de controls werkten, omdat er geen tutorial of snelle opfriscursus werd gegeven, was dat in Atelier Ryza 2 wel het geval. De game gaf bij bestaande en nieuwe mechanieken een korte en snelle uitleg hoe het in elkaar zit. Door een noob in de Atelier-franchise als ik werd dit zeer in dank afgenomen, omdat ik het gevoel had nu niet in het diepe gegooid te worden zoals in Puyo Puyo Tetris 2.

Atelier Ryza 2 Lost Legends  the Secret Fairy5

Kleine glitches op de Nintendo Switch

Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy komt uit op de Nintendo Switch, pc, Mac en de PlayStation 4/5. Ik heb de Nintendo Switch-versie van de game mogen reviewen en uit dat rijtje is de Switch niet het sterkste platform. Ondanks het gebrek aan kracht ziet de game er voor het grootste deel prima uit. De wereld van Atelier Ryza lijkt een prachtige wereld te zijn met schattige personages en monsters, waarbij ik mij in het begin lichtelijk schuldig voelde om ze te verslaan.

Toch ondervond ik tijdens het spelen ook veel kleine glitches in de game, met name in de gebouwen en haren van de personages. Het waren geen grote glitches, maar wel zichtbaar genoeg dat zelfs ik ze opmerkte. Hopelijk worden deze kleine problemen opgelost met de Day One patch die zeer waarschijnlijk op de dag van release uitkomt.

Atelier Ryza 2 Lost Legends  the Secret Fairy6

Fijn gevechtssysteem

Dankzij de tutorials kon ik rustig wennen aan het gevecht en alchemisten-systeem in de game. Atelier Ryza 2 heeft een fijn vechtsysteem. Je bestuurt één personage in je party en kan de rest van je party beïnvloeden door ze alleen normale aanvallen te laten uitvoeren met de Support-modus of hun speciale aanvallen met de Agressive-modus. Met normale aanvallen verdien je AC die je kan inzetten om speciale aanvallen uit te voeren. Je party members vragen ook soms om een speciale aanval uit te voeren, zodat ze een chain attack kunnen doen. Dit alles gaat vrij soepel en zorgde ervoor dat ik mij aardig in combat vermaakte.

Ook het alchemisten-systeem, of Synthesis zoals het in de game wordt genoemd, wordt duidelijk door de ontwikkelaar uitgelegd. Met de verschillende materialen die jij verzamelt, kun je verschillende soorten items maken die je tijdens de gevechten kunnen helpen. Tijdens het spelen speel je meer recepten vrij om meer items in je bezit te krijgen. Door de fijne uitleg is het met de game ook mogelijk om als nieuwkomer als ik erin te stappen en voelde ik mij als een vis in het water.

Atelier Ryza 2 Lost Legends  the Secret Fairy7

Vermakelijke personages en verhaal

De ware kracht van Atelier Ryza 2 zit hem in de personages en het verhaal. Ryza is een interessant personage om mee te spelen en haar party members hebben allemaal een unieke persoonlijkheid. Ryza is vrolijk en af en toe een beetje naïef en Tao is intelligent en een beetje blind voor iemand die een oogje op hem heeft. Mijn favoriet tot nu toe is Patricia, een stil en verlegen meisje dat graag indruk wil maken op Tao en hem wil laten zien dat ze kan helpen met zijn en Ryza’s onderzoek. Met deze drie personages ben ik benieuwd wie Ryza nog meer in haar avontuur gaat begroeten.

In pure JRPG-stijl blijken de twee quests waarmee Ryza naar het vasteland komt met elkaar verbonden te zijn. In de eerste ruïne die zij en Tao bezoeken, vinden ze een oud artefact en komen ze voor een muurschildering te staan die iets weergeeft. Op dat moment begint de steen te gloeien en het artefact te draaien. Ryza en Tao besluiten de ruïnes en steen te onderzoeken om zo achter het mysterie van de onbekende legendes van de verloren steden te komen. Vanaf dat moment was mijn nieuwsgierigheid echt gewekt en dook ik in de game om verder te komen.

Atelier Ryza 2 Lost Legends  the Secret Fairy8

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy is een leuke game die verborgen zit achter een iets te lange intro. De game ziet er prima uit op de Nintendo Switch op een paar kleine graphic glitches na, die af en toe de kop opstaken. Atelier Ryza 2 heeft een fijn gevechtssysteem dat rustig voor nieuwkomers en terugkerende spelers uitgelegd wordt, zoals het ook met Synthesis gebeurt. Fans gaan zich denk ik weer goed met deze game vermaken en ook nieuwkomers kunnen zich in dit nieuwe deel storten, mochten ze geen zin/tijd hebben om het eerste deel te spelen. Ik ga zeker de komende tijd verder met deze game om achter de oorsprong van de steen en de ruïnes te komen!

• Pluspunten
  • Interessant plot
  • Leuke personages
  • Fijn gevechtssysteem
  • Synthesis is een interessante mechaniek
  • Minpunten
  • Introductie is te lang
  • Kleine grafische glitches
Gameliner Score

Community

Score

Over auteur Jolien Mauritsz

Jolien Mauritsz Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!