Review: Assassin's Creed: Liberation HD PlayStation 3

Geplaatst: 19 januari 2014 10:00

Assassin's Creed III: Liberation verscheen in 2012 voor de PlayStation Vita rond dezelfde tijd dat ook Assassin's Creed III verscheen voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360. Ubisoft besloot dat gamers zonder de handheld van Sony ook de game zouden kunnen spelen en besloot vervolgens een HD-versie uit te brengen van Assassin's Creed III: Liberation.

Aveline de Grandpr'

Assassin's Creed Liberation HD speelt zich af in de 18e eeuw in de stad New Orleans die onder controle is van de Fransen en later in de game onder de controle van de Spanjaarden. Hier begint het avontuur voor de jonge Assassin Aveline de Grandpr', een vrouwelijk personage met Frans-Afrikaanse roots die zich inzet tegen de slavernij en het natuurlijk opneemt tegen de Tempeliers. Aveline is het eerste vrouwelijke personage in de Assassin's Creed-serie, wat haar meteen interessant maakt. Toch gaat haar verhaal en dat van de gehele game niet zo diep als andere delen in de serie.

Bekende gameplay met een HD-sausje

Assassin's Creed Liberation HD bevat de bekende gameplay van voorgaande delen uit de serie. Zo zal je hoofdstukken afwerken en aan het einde hiervan een belangrijk kopstuk van de Tempeliers omleggen. Natuurlijk kun je free-runnen over de daken en beklim je hoge torens en bomen om de omgeving eromheen in kaart te brengen. Verder kun je weer op zoek naar vele verborgen voorwerpen waaronder schatkisten, alligatoreieren, Maya-beeldjes en dagboekpagina's. Naast New Orleans ga je in de game ook op pad in het aangrenzende en sfeervolle moeras wat lijkt op de frontier uit Assassin's Creed III. Het moeras huisvest vele geheimen en zit vol gevaren waaronder alligatoren. Naast te voet kun je in het moeras ook over de bomen free-runnen en heb je tevens de beschikking over een kano. Naast New Orleans en het moeras reis je tijdens sommige missies ook af naar kleinere omgevingen waaronder een katoenplantage en een Maya-ruïne, wat toch nog voor de nodige afwisseling in de omgevingen zorgt.

De graphics van Assassin's Creed Liberation HD zijn flink opgepoetst ten opzichte van de PS Vita-versie en zien er bijzonder goed uit. Verwacht uiteraard niet dat deze in buurt komen van de graphics van Assassin's Creed IV: Black Flag. Tijdens het spelen van de game is wel te merken dat je een opgepoetste handheld-game aan het spelen bent, doordat de gebieden waar de game zich afspeelt een stuk kleiner zijn ten opzichte van de andere Assassin's Creed-games. Ook zijn de missies een stuk korter en lopen er wat minder mensen door de straten van New Orleans. Ubisoft heeft wel vijftien nieuwe missies gecreëerd, wat de speeltijd die rond de vijftien uur bedraagt nog wat oprekt.

Een Assassin, een slaaf en een dame

Het verschil met andere Assassin's Creed-games is uiteraard dat je speelt met een vrouwelijk personage en hier heeft Ubisoft ook gebruik van gemaakt. In de game heb je via de vele kleedhokjes namelijk toegang tot drie verschillende kostuums. Natuurlijk is daar het bekende Assassin-kostuum waarmee je het beste kunt vechten en free-runnen. Het nadeel is dat je met dit kostuum het meest opvalt bij soldaten. Het tweede kostuum is die van een slaaf. Hiermee val je minder op en kun je tussen arbeiders schuilen, maar je vechtmogelijkheden zijn wel beperkter. Ten slotte is daar het kostuum van een dame. Hiermee kun je niet free-runnen en zeer beperkt vechten. Het voordeel van dit kostuum is wel dat je bijna niet opvalt bij soldaten en deze ook kunt omkopen en charmeren, zodat je gemakkelijk verboden gebieden kunt betreden. Daarnaast heeft de dame een extra wapen in de vorm van een dodelijke paraplu waarmee je gifpijltjes kunt schieten. De drie kostuums zijn een leuke toevoeging en zorgen tijdens de missies voor de nodige vrijheid en creativiteit.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Assassin's Creed Liberation HD bevat de bekende gameplay van de Assassin's Creed-serie en heeft een interessant hoofdpersonage in de vorm van Aveline de Grandpr'. De game komt op de PS3, Xbox 360 en pc iets minder tot zijn recht dan op de PS Vita, doordat de gebieden een stuk kleiner zijn in vergelijking met andere Assassin's Creed-games en de missies wat korter. Toch is Assassin's Creed Liberation HD een goed deel in de serie met leuke toevoegingen, zoals de verschillende kostuums en het sfeervolle moeras. De game ziet er daarnaast ook goed uit en is door de prijs van slechts twintig euro het oppakken meer dan waard.

• Leuk hoofdpersonage
  • Drie kostuums
  • Grafisch flink opgepoetst