Review: Assassin's Creed II Xbox 360

de Assassin schopt ieders zijn aars!
Onverwachts slaat hij je hard,
En steekt een mes zo door je hart.
Je ziet hem altijd net te laat,
Wanneer de dolk al door je keel gaat.

Proef de sfeer

Het is nacht. Over de daken vliegt een schaduw. Rennend over de daken nadert hij langzaam zijn bestemming. Het is van groot belang dat hij namelijk niet te laat is, want dat kan grote gevolgen hebben voor heel het land.

Tonio wordt kreunend wakker. Hij moet weer naar het toilet, maar eigenlijk durft hij niet zo goed. "Kom op, je bent al 9 jaar, duisternis is niet eng meer," zegt Tonio tegen zichzelf. Langzaam komt Tonio overeind uit zijn bed en staat op het punt om naar de deur strompelen, wanneer hij net iets in zijn ooghoeken denkt te zien door het raam. "Was daar iets op het dak?", mompelt Tonio zachtjes tegen zichzelf. Eigenlijk werd hij hier erg bang van, maar ineens schoot Tonio iets te binnen: "Zouden het misschien Sinterklaas en zijn Pieten zijn?" Op dat moment hoort Tonio beneden een gillende stem schreeuwen: "Moord! Moord!" Ineens beseft hij wat hij had gezien door het raam: een dooie man die naar beneden viel van het dak. Tonio voelt opeens een tweede reden opkomen om naar het toilet te gaan.

Rare jongens, die Italianen

In een wereld waarin mensen elkaar zo ontzettend bedriegen, belazeren en doodmaken is zelfs de meest heilige persoon niet schoon van zonden. Zo ook in Assassin's Creed II. Het is het begin van de Renaissance, eind vijftiende eeuw, dat we ons in Italië bevinden in de mooie Italiaanse schoenen van ene Ezio Auditore Da Firenze, een assassin in sp'. Deze hoofdpersoon zal worden geslingerd in een web van intriges, complotten en matennaaierij waar zelfs de gemiddelde Roomse Keizer misselijk van zou worden. Meer verklap ik niets.

Assassin's Update

Assassin's Creed 1 vond ik een goed spel. Perfect? Nee, bij lange na niet, want de missies waren nogal eentonig waardoor de game langer duurde dan je eigenlijk wilde, en mijn PS3 versie had nogal wat glitches. Toch vond ik de game hoofdzakelijk wel goed, vanwege dat men een enorme historische accuraatheid had onder het fictieve verhaal, waar Dan Brown nog wat van kan leren, en ook de gehele sfeer, setting en gameplay vond ik fantastisch. Nu is er dan Assassin's Creed II. Eigenlijk heb ik maar weinig over deze game te zeggen, anders dan dat de makers zo slim zijn geweest om alles wat minder of niet goed was aan deel 1 deze keer te verbeteren. Daarnaast hebben ze de elementen die Assassin's Creed origineel en sterk maakten er ook in weten te houden. Bril-fokking-jant.

De Lijst

Dit had Assassin's Creed al als pluspunt:
- Unieke setting
- Sterke sfeer
- Historisch zeer accuraat
- Speelt als een (input Klaas analogie, nog zonder tepel)

Dit is de Assassin's Creed II update:
- Nog beter en langer verhaal
- Veel meer afwisselende side-quests en dingen te doen
- Speelt nu al helemaal als een (input Klaas analogie met tepel)
- Alle verzamelobjecten geven je ook extra's deze keer

Dan heb je ook nog meer wapens, dag- en nachtovergang, betere graphics, noem maar op.

Nee, ik ben niet betaald door Ubisoft, en zelfs het 'reviewexemplaar' heb ik uit eigen portemonnee betaald. En nogmaals nee, ik citeer niet de achterkant van het hoesje. Assassin's Creed II is werkelijk een ongelooflijk goeie game, en terecht, want je kunt aan alles merken dat men de game met liefde heeft gemaakt. Is het je smaak niet, dat kan, maar verder is er vrijwel geen punt van kritiek te vinden op deze enorm uitgewerkte, grote, mooie game die iedereen eens geprobeerd moet hebben. Leer je er gelijk nog een behoorlijk grote dosis geschiedenis en topografie bij. Kijk, en dan zeggen ze dat games slecht voor je zijn, mooi niet dus. Nothing Is True, Everything Is Permitted.

• Renaissance Italië leeft
  • Ontzettend veel te doen
  • Enorme verbetering op eerste deel