Review: Assassin's Creed Chronicles: China Xbox 360

Geplaatst: 20 februari 2016 14:00
Aangepast: 16 oktober 2018 18:15

Het is me wat met die wereld van de Assassins en Templars. Eeuwen van conflict met vele generaties aan helden en antihelden. Er zijn ook inmiddels al heel veel games, boeken, comics en apps verschenen betreffende dit universum. Er zijn zelfs zoveel verhalen, dat ik betwijfel of er wel iemand is die het allemaal goed uit elkaar kan houden. Ontwikkelaar Climax (o.a. van Silent Hill: Origins) kreeg de opdracht van Ubisoft om drie verschillende 2.5D-avonturen te maken.

Afzwakking

Ik vind de serie vanaf het eerste deel erg goed, echter vind ik dat met Assassin's Creed Unity en tegelijkertijd Assassin's Creed Rogue het allemaal wel erg veel is geworden. Daarnaast vind ik ook dat beide games de zwakste zijn binnen de serie, waarbij voornamelijk Unity, afgezien van het sterke hoofdverhaal, volgepropt zit met allerlei side-quests, app-meuk en weet ik veel wat nog meer. Dit haalt de hele game eerder onderuit, dan dat het naar een hoger niveau wordt getild. Gelukkig is Assassin's Creed Syndicate weer een ijzersterke titel, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik toch mijn buik vol begin te krijgen van de serie. De aankondiging dat dit jaar geen nieuw AC-deel uitkomt is, naar mijn mening, dan ook een wijze beslissing*.

*Tenzij ze er een in het Feodale Japan doen met ninja's" Waarom zijn er al heel lang geen goeie stealth ninja-games meer verschenen? Waarom is er nog geen AC-deel die dit oppakt?!? Stelletje idioten! Ja ik ben boos! Zucht" Ik ga wel weer Tenchu aanslingeren op de PS1. Jeej...

Assassin's 2.5D

De uitspraak uit de eerdere alinea is niet geheel waar, want er komen twee nieuwe 2.5D-platform Assassin's Creed-delen uit, namelijk: AC Chronicles: India en AC Chronicles: Russia. Deze komen tezamen uit als Assassin's Creed Chronicles Trilogy met de eerder verschenen AC Chronicles: China, welke eind 2015 is uitgebracht. Deze laatst genoemde titel is reeds gereviewd door Melloney, dus daarnaar zal ik enkel verwijzen of vergelijken. Het is uiteindelijk een game die wel ok' is, maar meer dan dat is het niet, dit ondanks dat de potentie er wel in is te zien. Zijn ACC: India en ACC: Russia beter, of is het meer van hetzelfde?

ACC: India

In Assassin's Creed: India speel je met de assassin Arbaaz Mir halverwege de negentiende eeuw. Arbaaz Mir is voor de AC-kenners geen onbekende. Hij heeft namelijk een prominente rol in de comic, en ook een belangrijke rol in het laatste AC boek, Underworld. De game ziet er prachtig uit, en gezien de sfeer en setting krijg ik een sterk Prince of Persia-gevoel. Het verhaal is niet echt boeiend. Het komt er op neer dat je een soort artefact moet vinden en je mentor en geliefde moet beschermen, maar dat is het dan ook wel. De game is niet makkelijk, waarbij je al snel afgestraft wordt wanneer je een klein foutje maakt. Mocht dit gebeuren, dan wordt je gedwongen om een heel stuk opnieuw te doen. Weet je bij sommige lange passages niet alles honderd procent stealthy te doen, dan word je zonder pardon teruggegooid naar het begin.

India, Indinee

Nu ben ik oldskool gameplay wel gewend, maar het is niet iets wat ik echt nodig vind voor een nieuw ontwikkeld spel, gemaakt door studio's met ruim genoeg aan geld en knaken. Het klinkt allemaal vrij matig dus, maar toch kan ik niet zeggen dat de game slecht is. De game is beduidend meer hardcore en oldskool dan AC-games normaliter zijn, al zijn de inmiddels al redelijk verouderde AC-titels op de DS ook zo. Ondanks dat de game er schitterend uitziet en de besturing vloeiend en aangenaam speelt, voelen veel stukken van het leveldesign een beetje rushed aan. Ook mis je geregeld een sterk plot waarbij je de game in wordt getrokken.

ACC: Russia

Dan naar de derde game. Deze speelt zich af in moedertje Rusland gedurende het begin van de twintigste eeuw met Nikolai Orelov! Waar kennen we die dan van? Nou, deze assassin heeft zijn eigen comics, The Fall en The Chain, gehad. Ook dit derde deel in de 2.5D-kroniekenreeks ziet er weer tiptop uit, met een eigen strakke industriële "Russian Propaganda" stijl. Het verhaal is dit keer een stuk boeiender dan dat van India en China, met nog een zeer verrassende twist ook. Verder is de gameplay hier nog bruter, en voelt het geregeld nog sterker aan als een "zo is het wel ok, denk ik" manier van leveldesign, waarbij men op een goedkope manier ervoor zorgt dat je langer doet over de game.

Russia, Russinee

Dit derde ACC-deel is dus wederom slecht en goed tegelijkertijd, maar dan net weer op andere manieren dan bij de andere twee kroniek-deeltjes. Het verhaal is eindelijk goed, maar de gameplay is, in grote lijnen, het meest sadistisch. Echter is dit niet altijd het geval, want je hebt ook samenwerk stukken waarbij ene Anastasia meehelpt. Dit zijn ware lichtpunten in de game, waarbij je jezelf afvraagt waarom in Leninsnaam de rest niet zo goed is uitgewerkt.

Dit is weer eens typisch zo'n titel waarbij het ontzettend lastig is om een uiteindelijk oordeel te vellen. De games zijn het alle drie stuk voor stuk net niet, waarbij er onderdelen dus zowel heel goed zijn, als heel slecht. Houd je wel van platform-sneaken en vind je het niet erg als een game je continu afstraft? Dan kom je prima door deze games heen. Ben je op zoek naar een meeslepende verhaallijn waarbij je moderne softe gameplay hebt, dan doe je er verstandig aan om deze kronieken links te laten liggen. Wat ik overigens echt jammer vind, is dat ik liever deze drie settings had gezien in een volledige AC-titel. Parijs en Londen hadden wat mij betreft eerder een 2.5D-avontuur mogen zijn. Het lijkt er ook op alsof de ballen die de programmeurs in de eerste delen hadden, langzaam zijn gekrompen. Dus, mijn advies: 'Kom in 2017 met AC V, en laat deze zich afspelen in Japan gedurende de middeleeuwen of bijvoorbeeld in Zuid-Amerika ten tijden van de Inca's. Durf meer! Doe die leap of faith, dan gaan wij allemaal weer graag mee.'

• Erg mooie artstyles
  • Bestuurt vloeiend
  • Drie verschillende avonturen