Review: Armada 2526: Supernova Pc

Je vloot hangt in positie boven de vijandelijke planeet. Al het handelsverkeer wordt geblokkeerd, geen muis kan er in of uit. Ruimtegruis is alles wat over is van de vloot die gestuurd was om je blokkade te doorbreken. Je stealthschepen zijn niet op de radar te zien en ze wisten niet wat ze te wachten stond. Nog even en de planeet zal zich overgeven. Deze oorlogvoering is een stuk schoner dan het platbombarderen van je tegenstanders!

Armada 2526: Supernova

In deze uitbreiding op Armada 2526, de 4X ruimterijk simulator uitgegeven door Iceberg Interactive, worden je mogelijkheden om je stellaire rijk te pimpen met een factor veel vermenigvuldigd. De al bekende turn based campange maps met de real-time ruimtegevechten worden met een aantal waardevolle toevoegingen verrijkt: handelsnetwerken, en dus ook handelsembargo's, worden belangrijk om je economie op de rails te houden of om juist die van je vijanden te ontsporen. Speciale eigenschappen van planeten worden belangrijk en zijn zeer divers, variërend van extra grondstoffen tot toeristische trekpleisters.

But wait, there's more!

De lijst met rassen wordt nog verder aangevuld en de technologieën krijgen er ook nog een 'bom' aan extra's bij. Zo kun je bijvoorbeeld stealthschepen bouwen die niet door je vijanden kunnen worden gedetecteerd tot het te laat is of jachtvliegtuigen op je planeten in stelling brengen om bij te springen in de verdediging. Heb je geen zin om alles zelf te researchen? Geen probleem. Met het nieuwe spionagesysteem steel je het gewoon! Geen dingen bij de vijand die de moeite waard zijn om te stelen? Stuur er een speciaal team op af om zijn ondernemingen te saboteren! De mogelijkheden zijn bijna ontelbaar.

En toen: Multiplayer

Armada 2526: Supernova introduceert een tof multiplayerelement in de game. Je kunt samen met tot 102(!) spelers strijden om de dominante positie te krijgen in het helal, uiteraard ingesteld naar jouw keuze. Dit kan via hot-seat (om de beurten achter dezelfde pc), LAN of via het erg MS-DOS-verantwoorde play by mail, waarbij je via een Gmail-account je beurten de wereld over stuurt naar je tegenspelers. Gmail-gegevens invullen en gaan!

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Waar Armada 2526 al het oude, vertrouwde Master of Orion gevoel op wist te wekken, weet Supernova er nog een schepje bovenop te doen. Het brede scala aan extra mogelijkheden en diepgang dat Supernova toevoegt, maakt voor mijn gevoel de game af. De toevoeging van multiplayer is hierin een welkome uitbreiding. Nu de nachten die ik aan deze game verloren ben terugzoeken...

• Nieuwe technologieën
  • Extra diepgang en mogelijkheden
  • Multiplayer