Review: ARMA II: Reinforcements Pc

Geplaatst: 10 april 2011 17:00

Reinforcements is een stand-alone uitbreiding van ArmA 2. Deze uitbreiding kun je met of zonder ArmA 2 spelen en de game bevat twee nieuwe verhaallijnen, namelijk British Air Force en Private Military Company. In Reinforcements heb je de beschikking over nieuwe wapens en voertuigen op verschillende terreinen.

Het lijkt allemaal n't echt

ArmA 2 maakt gebruik van de derde generatie Real Virtuality-engine. Deze engine word ook gebruikt in militaire training-simulaties. Het spel is erg realistisch en alles is tot in de kleinste details uitgewerkt. Ook de voertuigen zijn precies hetzelfde als in de werkelijkheid.

Anders dan bij andere shooters, kun je er in dit spel voor kiezen om je hoofd een andere kant op te draaien dan de kant waar je je geweer naartoe richt. Hierdoor kun je naar links en naar rechts kijken terwijl je aan het rennen bent. Je rent dan dus gewoon nog in een rechte lijn en wijkt niet af naar de kant waar je op dat moment heen kijkt.

Tijdens de missies speel je niet alleen bij daglicht. Als het op de slagvelden donker wordt, zet je je nachtkijker op en verras je je vijanden met een aanval. Ook het weer is niet altijd hetzelfde. In ArmA 2 kan het ook regenen, dus pak je paraplu maar alvast uit de voorraadkast. Ook de mist plaagt je soms wel eens in het spel. Zie dit als een pluspunt, want in real-life is het ook niet altijd droog, vooral niet in Nederland.

What the **** is de bedoeling?

Improvisatie speelt een grote rol in Reinforcements. In de eerste paar missies krijg je nog precies een punt aangewezen waar je naar toe moet en zal je nog veel geholpen worden door je teamgenoten. Als je eenmaal wat verder in het spel bent aanbelandt, ligt alles in jouw handen. Je krijgt een doel en een team tot je beschikking, alle beslissingen neem je verder zelf. Een doel is bijvoorbeeld het zoeken naar de leiders van de vijand. Je kunt natuurlijk met een jeep wat rondrijden, maar dan is de kans groot dat je snel wordt ontdekt. Een andere optie is om zo onopvallend mogelijk door de steden heen sluipen en hopen dat je niet ontdekt wordt. Natuurlijk ligt de keuze voor de aanpak helemaal bij jezelf.

Er zijn mensen die zich helemaal kunnen vinden in de grote maps en de talloze te nemen beslissingen, maar sommigen pissen bij het idee alleen al in hun broek. Die laatsten zullen zich meer thuis voelen in shooters als Call of Duty en Battlefield.

Meestal ben je uren bezig om een missie uit te voeren. Aangezien ik de game nog niet zo lang heb, ben ik er nog wel een aantal jaartjes zoet mee, als ik me er niet aan ga vervelen natuurlijk. Er is een groot aanbod aan voertuigen in Reinforcements. Helaas zijn ze allemaal moeilijk te besturen. Als je Battlefield: Bad Company 2 wel eens hebt gespeeld en in een voertuig het slagveld onveilig hebt gemaakt, zul je ook vast gemerkt hebben dat de besturing erg makkelijk ging. Bij ArmA 2: Reinforcements is dit totaal niet het geval. Dit komt omdat je totale controle hebt over je voertuig. Met de helikopter-besturing ben ik erg lang bezig geweest en deze heb ik nog niet helemaal onder controle. Misschien dat helikopters mij gewoon niet liggen, maar de frustratie is wel erg hoog als je voor de honderdste keer ten gronde gaat.

Het eindoordeel van Koen van den Akker

De singleplayer van ArmA 2: Reinforcements vind ik leuk om een paar weekjes mee te doen, maar dan ben ik er ook echt helemaal klaar mee. Het spel wordt na een tijdje te eentonig en je krijgt langzamerhand steeds meer last van je teamgenoten die niet altijd doen wat ze gevraagd wordt. Samenwerken is in dit spel van groot belang, dus je moet goed kunnen communiceren. Helaas gaat dit niet altijd even goed. De multiplayer heb ik nog niet onder de loep kunnen nemen, alle servers geven een foutmelding.

• Grote maps
  • Erg realistisch
  • Veel zelf improviseren