Review: Apollo Justice: Ace Attorney Nintendo DS

Geplaatst: 25 april 2008 17:01

OBJECTION! Welkom in de spannende en zinderende wereld van rechten! Lekker de advocaat uithangen in de wereld waar Vrouwe Justitia met de scepter" ehm weegschaal en zwaard zwaait en waar het recht zal zegevieren. Klinkt sarcastisch? Dan ken je Ace Attorney nog niet.

Deel vier al"ja joh?

Voor diegene die de nogal aparte advocatengames van Ace Attorney nog niet kent, je hebt met deze laatste editie inmiddels al met het vierde deel te maken. De vorige drie hadden Phoenix Wright als hoofdpersoon, maar nu is er dan bij dit vierde deel een verse, nieuwe (en onzekere) advocaat in wiens gezwete schoenen je mag plaatsnemen. En laat deze persoon nu toevalligerwijs een even bijzondere naam hebben als de vorige: Apollo Justice! Alle aanklagers, maak uwen borst maar nat!

Advocatensoap

Apollo Justice begint zeven jaar na het derde deel van Ace Attorney. In de loop van die zeven jaar is er een inmiddels het een en ander gebeurd, waardoor Phoenix Wright geen advocaat meer is. In de loop van het spel kom je er steeds meer achter wat er allemaal precies in die zeven jaar is gebeurd, waarbij een behoorlijk intrigerend plot zich langzaam ontvouwd. Ken je de vorige drie delen niet, wees dan niet getreurd. Het verhaal is ook echt geschreven om duidelijk te zijn voor diegenen, die voor het eerst een Ace Attorney spel spelen. Ken je nu juist wel alle vorige delen, dan zul je veel herkennen, ook al keren maar weinig bekende characters terug in dit deel.

Vreemde zaak

Je bent dus een advocaat. Het gehele spel bestaat daarom uit verschillende rechtszaken waar jij mee te maken krijgt. Omdat je in dit spel een echte goedzak speelt, mag jij de onschuldige verdachte steeds proberen te verdedigen. Alle zaken verschillen veel van elkaar, zowel qua situatie als qua personages. De figuren die je op je scherm voorbij ziet komen doen je geregeld verbazen, want de programmeurs (tja, Japanners) zijn lekker los gegaan op het zo vreemd mogelijk maken van vrijwel ieder figuur. Dit maakt het gehele spel trouwens echt leuk om te spelen, omdat ieder personage een heel eigen stijl en sfeer heeft; de game blijft je verrassen.

Druk op de spreekwoordelijke ketel

Tijdens de zittingen in de rechtszaal werk je altijd aan de hand van een getuige. De getuige vertelt zijn of haar verhaal, en vervolgens moet je daar de spreekwoordelijke gaten in gaan prikken en schieten. Je kunt de getuigen onder druk zetten, het zogenaamde 'pressen', waardoor ze hun verhaal aanpassen, maar natuurlijk kun je ook met keihard tegenbewijs op de proppen komen, waarbij je heerlijk "Objection!" door de grote zaal mag laten schallen. Wanneer je echter een fout maakt, krijg je een 'penalty', en bij teveel penalty's kun je lekker opnieuw beginnen met je zaak. (Een vernuftige mastercheat: wanneer je gewoon savet van te voren en de game vervolgens reset, kun je dit penaltyprobleem lekker omzeilen.)

Liegbeest- en jokdetector

Geheel nieuw en een erg toffe optie in dit deel is het kunnen gebruiken van de speciale gave die Apollo Justice heeft, en dat is het kunnen detecteren van leugens aan de hand van de lichaamstaal van de getuige. Je kunt in een soort 'focus modus' gaan waarbij je ieder gedeelte van de getuigenis af kunt gaan en zo heel gedetailleerd kunt kijken naar hoe de getuige zich gedraagt bij iedere zin. Zo merk je op dat de persoon begint te frunniken met zijn vingers bij een bepaald stuk zin, waardoor het duidelijk wordt dat dat gedeelte een leugen is. Het wordt ook steeds origineler en moeilijker (en meliger) om te vinden wat iemand doet in geval van jokken.

Speurneus Justice

Naast het oordelende vingertjes wijzen, het bureaus bonken en het schreeuwen in de rechtszaal moet je ook tussen de zittingen door de detective uithangen. Je kunt met allerlei mensen praten die met de zaak te maken hebben en ondertussen een hoop bewijs verzamelen. In dit vierde deel kun je een hoop extra's vinden. Je kunt onder andere al het bewijsmateriaal volledig driedimensionaal bekijken en vinger- en voetafdrukken kun je vinden en vergelijken. Jammer is wel dat deze extra puzzelelementen nogal makkelijk zijn. Er had wat mij betreft best wat meer uitdaging in mogen zitten.

Apollo Justice: Ace Attorney is een must voor iedereen die van puzzel- en adventuregames houdt. Iedere zaak is weer een verhaal op zichzelf, en ondertussen ontwikkelt zich ook een groter plot. De afwisseling tussen het onderzoek en de rechtszaken geeft Apollo Justice ook een onderhoudend ritme, waardoor het boeiend blijft. Daarnaast hebben de Ace Attorney-spellen ook een heel leuke sfeer, waar je wel van moet houden, maar die erg vermaakt. De game is geen actiespel. Je speelt juist vrij rustig en op je gemakje. Je moet dus wel behoefte hebben aan een relatief rustige game. Als iemand die alle delen helemaal heeft uitgespeeld, vind ik het wel jammer dat dit deel wat makkelijker is dan de andere. Dit deel komt hierdoor ook wat korter over, je weet alles immers sneller op te lossen. Alle nieuwe opties die het spel heeft maken dit echter wel weer ruimschoots goed.

• Verhaal
  • Erg goede rechtszaken
  • Originele characters