Review: APB: Reloaded Pc

Geplaatst: 5 februari 2012 14:00

De stad slaapt nooit. Of je nu een crimineel bent die uit is op het veroorzaken van chaos en het verkrijgen van geld, of een agent die ervoor zorgt dat de plannetjes van die criminelen de kop in worden gedrukt: de stad slaapt nooit. En deze stad staat bekend onder de naam San Paro. Welkom bij All Points Bulletin: Reloaded.

Previously on APB

Het kan zijn dat je op dit moment bij jezelf denkt: "Heb ik in het verleden niet al reviews over deze games gelezen?". Vrees niet, je bent niet gek geworden, want je eigen gedachten zouden in dit geval wel eens de juiste kunnen zijn. Na jaren van ontwikkeling werd deze MMO game ergens op de helft van 2010 eindelijk op de markt gebracht, nadat er meer dan honderd miljoen dollar in het project was gestopt. Dat zou toch moeten leiden tot enige kwaliteit, maar ontwikkelaar Realtime Worlds was op 16 september van datzelfde jaar al genoodzaakt om de stekker uit het project te trekken en de servers offline te halen. Het einde van All Points Bulletin (APB) zou je zeggen, maar niets was minder waar. De game werd voor anderhalf miljoen pond opgepakt door K2 Network en uiteindelijk in december vorig jaar toch weer uitgegeven, nu onder de naam APB: Reloaded. Is K2 erin geslaagd om toch nog wat van het spel te maken?

Orde en chaos

Laat ik beginnen om nog eens kort uit te leggen waar het in APB (Reloaded) om draait. De game speelt zich, zoals je in de intro al hebt kunnen lezen, af in de stad San Paro. De stad wordt in z'n greep gehouden door een constant gevecht tussen twee partijen: aan de ene kant de Enforcers en aan de andere kant de Criminals. Als speler heb je de keuze uit deze twee partijen, en kun je dus respectievelijk kiezen tussen het onderhouden van de orde of het scheppen van chaos. Aangezien APB een MMO-titel is, kun je zelf wel bedenken dat dit voor leuke en originele gameplay zou kunnen zorgen. Maar zoals je snapt is in eerste instantie gebleken dat APB hier niet toe in staat is geweest, en ik moet helaas concluderen dat de Reloaded-versie daar ook niet veel meer aan heeft kunnen veranderen.

Nog altijd niet tof

Eigenlijk is de enige vernieuwing datgene wat op de achterkant van het hoesje staat als je de game in de winkels koopt. Omdat het een Reloaded-editie betreft, krijg je namelijk een extra wapen, een nieuwe auto, vijfhonderd credits en dertig dagen gratis een premium status tot je beschikking. Maar dat is nog niet alles, want... oh, wacht even, dat is wel alles. Start je de game op en begin je met spelen, dan merkt je dat de game voor de rest eigenlijk precies hetzelfde is. De graphics zijn nog wel aardig te noemen, zeker voor een MMO, maar de gameplay is nog altijd ronduit saai en repetitief. Steeds weer dezelfde soort missies waarin de Criminals en de Enforcers elkaar overhoop schieten in de hoop uiteindelijk het gevecht te winnen, al is het steeds met een iets andere insteek en een ander begeleidend verhaaltje. Steeds weer die lange laadtijden (soms zelfs meer dan een minuut) voordat je een bepaalde server kunt joinen, en steeds weer uit de actie gehaald worden omdat je ultralange e-mail berichten van in-game personages moet lezen. Ok', dit laatste hoef je natuurlijk niet te doen als je dat niet wilt, maar toch is het niet 'n van de sterkste punten uit de game.

Gemiste kans

Welke sterke punten er overigens wel zijn weet ik niet, want naast de graphics is er niet veel positiefs te noemen. Ondanks een origineel idee ben ik bang dat ook APB: Reloaded het niet gaat redden in een MMO-landschap dat de laatste tijd al heeft laten zien dat het in staat is tot veel meer kwaliteit en degelijkheid. Wederom een gemiste kans dus, jammer APB!

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Net als de eerste keer dat APB uitkwam is het idee achter de game best goed, maar de uitvoering faalt nog altijd aan bijna alle kanten. Op de aardige graphics na is ook K2 Network, de instantie die de game uit een diepe put heeft gehaald, er niet in geslaagd om er nog wat van te maken. Vooral de gameplay, die steeds weer op gevechten tussen de Criminals en de Enforcers neerkomt, weet niet te boeien. Na een paar uur spelen heb je eigenlijk alles al wel gezien, en verlang je naar MMO´s die het wel voor elkaar krijgen om uren, weken, maanden en zelfs jaren spelers aan zich te binden.

• Graphics voor MMO ok'
  • Lange laadtijden voor servers
  • Eenzijdige missies