Check al onze Tokyo Game Show logo content hier!
Anno: Create A new World
  • ONTWIKKELAAR Keen Games
  • RELEASEDATUM 22 mei 2009
  • PLATFORMEN Nintendo DS, Nintendo Wii

review: Anno: Create A new World Nintendo DS

Na twee jaar verschijnt er eindelijk weer een nieuw deel van de Anno-serie op de Nintendo DS. Na het fantastisch ontvangen Anno: 1701 brengt Ubisoft nu Anno: Create a new World uit en ik kan je al stiekem vertellen dat het maar goed is dat de zomer gaat beginnen. Met deze game ga je heel veel plezier beleven in je tuin of op je balkon. Heb je zin in een nieuw RTS-avontuur? Lees dan snel verder.

Red de bevolking

We schrijven het jaar 1404. Het gaat niet goed met het koninkrijk van koning George. De bevolking lijdt onder de droogte en er ontstaat een voedseltekort. De koning stuurt daarom zijn twee zonen, prins Edward en prins William Riley, er op uit om nieuwe gebieden te verkennen en daar voedsel te verbouwen om de hongersnood in het koninkrijk van hun vader tegen te gaan. Als speler kruip je in de huid van prins William en word je bijgestaan door de accountant Cornelius Devenport en zeevrouw Evelyn Bellard. Al snel lijkt er een concurrentiestrijd te ontstaan met je broer om wie het snelst het voedsel naar het koninkrijk kan terugsturen. Maar jij gaat als prins William natuurlijk wel een stuk tactischer te werk en ontwikkelt ook een toekomstvisie. Groei is daarbij natuurlijk ook een belangrijk uitgangspunt.

Van klein naar groot

Als er nieuw land is ontdekt wacht er een zware klus voor de pioniers. Er moeten huizen worden gebouwd en er moet voedsel worden verbouwd. Als er een aardige voedselproductie is ontstaan is er een handelshuis nodig om de goederen te exporteren. Om dat handelshuis te bouwen is er natuurlijk geld nodig en dat kan worden geïnd door belastingen te heffen. Door dus goed te voldoen aan de behoeften van de bewoners en een goed draaiende economie op te zetten ontwikkelen de burgers zich van pioniers tot burgers en zelfs tot aristocraten. De nederzetting groeit ook mee van vissersdorp naar handelspost en uiteindelijk tot een metropool. Je krijgt in Anno: Create a new World op een speelse manier dan ook les in economie.

Gedetailleerd en kleurrijk

Anno: Create a new World is een game met een cartoonesk uiterlijk. Misschien denk je dan dat deze game daardoor een licht tussendoortje is geworden, maar dan heb je het goed mis. Met een duidelijke en niet al te moeilijke besturing (doormiddel van de stylus) en de nodige begeleiding is Anno: Create a new World een diepgaande strategiegame geworden, waar het naast het ontdekken van nieuwe gebieden ook vooral om sociaal-economische aspecten draait. De Story Mode mag misschien wel wat te licht worden gevonden voor de ervaren RTS-gamers (die veel gelijknamige games op de PC hebben gespeeld), in de Continuous Play Mode kunnen zij flink losgaan.

HET EINDOORDEEL VAN Sander Mebus

Strategie-fans met een Nintendo DS gaan een mooie zomer tegemoet. Met Anno: Create a new World hebben zij een game in huis gehaald vol met uitdagingen en ontzettend veel spelplezier. Of je nu een beginner bent of vergevorderde in het RTS-genre, het maakt allemaal niks uit. Het is gewoon een hele leuke game geworden met een prettige besturing. Anno: Create a new World mag van mij dan ook in het rijtje zomertoppers staan. Laat je dus niet afschrikken door het hoesje en ga de komende maanden op verkenningstocht.

• Ontzettend uitgebreid
  • Goede begeleiding
  • Makkelijke besturing