Review: Anno 1800 Pc

Geplaatst: 3 mei 2019 16:00

Met de vorige twee delen van Anno deed de serie een uitstapje naar de toekomst. We waren zelfs eventjes op de Maan geland. Het was allemaal een leuk idee, alleen toch had ik er zelf niet zoveel mee als met de klassieke Anno-games. Met Anno 1800 gaat de serie toch weer terug in de tijd en dat vind ik een goed idee. We gaan terug naar de negentiende eeuw, daar waar het eigenlijk allemaal begon met de industriële revolutie en de maatschappelijke issues. Ik was even bang dat Anno te veel op Anno 1404 zou lijken. Na uren doorgehaald te hebben in de game, kan ik bevestigen dat het inderdaad veel elementen leent uit Anno 1404, maar het is niet storend, want Anno 1800 voegt er een hele hoop nieuwe toffe features aan toe dat alles compenseert.

Terug naar de roots

Wat ik een zeer groot pluspunt vind aan Anno 1800 is dat het eindelijk weer teruggaat naar zijn roots. Het lijkt daardoor wel weer veel op de voorgaande Anno-games, met in het bijzonder Anno 1404. Maar dat vind ik persoonlijk niet heel erg, daarnaast heeft de ontwikkelaar voldoende gewijzigd aan de game. Zo vervoeren de arbeiders van de fabrieken bijvoorbeeld de eigen bevoorrading van punt a naar punt b. Het aantal wagens hebben dus geen invloed op je capaciteit, maar wel hoeveel er nog in je warenhuis past. Als een warenhuis vol zit, bouw je er gewoon weer eentje bij. Je moet ze wel even zelf upgraden.

Je hebt nu ook zelf de vrijheid om je huizen en gebouwen te upgraden. Dit kan je doen wanneer je voorzien bent in alle basisbehoeften. Ieder type bedrijf heeft zijn eigen ‘soort’ arbeiders. Zo hebben boerderijen Farmers nodig en hebben fabrieken vooral Workers nodig. Maar een Farmer heeft andere behoeftes dan een Worker. Je moet dus goed nadenken dat je de Workers niet de stad uit jaagt met je keuzes. Dit resultaat onder andere in lagere productiviteit en dit kan een kettingreactie veroorzaken in de rest van de keten. De graanmolen kan zijn werk niet doen, de bakker kan niet genoeg brood bakken en de inwoners hebben geen brood op de plank. Iedere schakel is even belangrijk, zonder product heb je immers ook geen klanten.

Ik ga op reis en neem mee

De expedities zijn nog veel leuker geworden in dit deel. Je kiest een schip uit, welke bemanning je meeneemt en met welke voorraad je op pad gaat. Het soort bemanning levert je bepaalde bonussen op, zoals een aantal pronkstukken voor in het museum of dieren voor in de dierentuin. Je hebt in totaal drie verschillende expedities die je kunt doen: archeologisch, zoölogisch of militair. Als je onderweg bent worden de kansen voor je berekend. Als diplomatie belangrijk voor je is, dan stuur je bemanning mee op expeditie die hierin gespecialiseerd zijn.

Je krijgt regelmatig opties voorgeschoteld die op de langere termijn invloed hebben op het verhaal van de expeditie, maar niet direct op de operatie zelf. Ik vind de expedities nog steeds een leuke toevoeging aan de game en met de extra bonussen voegen ze er nog een extra leuk element aan toe. Bovendien is het een heerlijke afwisseling tijdens het bouwen van je steden en brandjes blussen.

Verzamelkoorts

Een nieuw element in de game is het museum of de dierentuin. Je kunt al de bonussen die je verkregen hebt uit de expedities daar stallen. Ze vormen samen ook de basis van de game. In voorgaande Anno-games was naast de expedities niet veel meer te doen. Met dit additionele spelelement word je wel eventjes zoet gehouden. Het duurt alleen best lang voordat je toegang krijgt tot de dierentuin wat een beetje jammer is.

Het verzamelen van deze items krijg je niet alleen door op expeditie te gaan, maar ook door bijvoorbeeld tentoonstellingen te organiseren. Het doel van de game is dat je alle bonussen compleet hebt en deze allemaal in het museum en de dierentuin hebt gestald.

Persvrijheid

De drukpers en arbeidsrechten kwamen in de negentiende eeuw helemaal op. Zo was het mogelijk om bestuurders op het matje te roepen, wanneer ze het werk niet goed deden. De krant is daarbij een handig middel om de publieke opinie te bespelen, maar kan ook weer averechts werken en invloed hebben op de productiviteit van je arbeiders. Als de werkelijkheid te veel wordt verbloemt, kan dit tot grote onvrede leiden. Je inwoners zijn namelijk ook niet op hun achterhoofd gevallen en zien natuurlijk gewoon wat er om hun heen gebeurd.

Als je dus continu mooi nieuws verspreid, terwijl het dagelijks slecht is, dan kan dit tot een grote opstand leiden onder je bevolking. Ook als je het nieuws censureert kan dit leiden tot onvrede. Het is beter om het nieuws gewoon te brengen zoals het is, nog beter is dat je er gewoon voor zorgt dat je arbeiders het goed hebben.

Schakelen tussen toen en nu

De laatste vernieuwing is de toevoeging van Zuid-Amerika. In de vorige Anno-games had je verschillende culturen. Zo had in je in Anno 1404 bijvoorbeeld meer Oriëntaalse en Occidentale culturen. In Anno 1800 heb je niet alleen cultuur verschil, maar ook zijn de werelden letterlijk van elkaar gescheiden. Er is een map op de Nieuwe Wereld en een map op de Oude Wereld. Het vervelende aan dit alles is dat als je even een uitstapje maakt naar de Nieuwe Wereld dat er van alles door blijft lopen in de Oude Wereld. De wereld wordt niet even op een soort pauze gezet. Dit kan desastreuze gevolgen hebben. Zo worden je schepen ondertussen aangevallen door piraten of is er een crisis uitgebroken.

Het schakelen tussen de Oude en Nieuwe Wereld werkt verder wel prima. Je verliest wel de nodige kostbare seconden aan het gebruiken van menu’s of animaties die worden weergegeven, maar dat is natuurlijk logisch.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Eindelijk weer een Anno-game die zich in het verleden afspeelt. Ik heb het gemist. Ik heb mezelf geen moment gestoord aan het feit dat Anno 1800 wellicht iets wegheeft van Anno 1404. Er valt gewoon genoeg te micro managen in de game. De expedities zijn nog leuker geworden en het extra game-element waarbij je bonussen moet verzamelen voor de dierentuin en het museum is leuk, hoewel het wel erg lang duurt voordat je de dierentuin hebt vrijgespeeld. Het schakelen tussen de Oude Wereld en de Nieuwe Wereld gaat gemakkelijk, alleen je verliest alsnog kostbare seconden. In de tussentijd lopen beide werelden gewoon door zonder dat je het overzicht hebt. Dit kan nare gevolgen hebben wanneer je terugkomt in de Oude Wereld. Desalniettemin is Anno 1800 een uitstekende titel voor iedereen die te kampen heeft met een klein godcomplex.

• Expedities
  • Terug naar zijn roots
  • Museums en dierentuin
  • Nieuwe Wereld
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Anno 1800

Anno

Pc, PlayStation 5, Xbox Series