Review: Anno 1800: Docklands - Een bruisende haven Pc

Geplaatst: 1 maart 2021 10:00

Het derde jaar van Anno 1800 wordt afgetrapt met de nieuwe Docklands uitbreiding. Deze uitbreiding focust, samen met de aankomende uitbreidingen van de Season Pass, op de Oude Wereld. Niet langer ben je alleen afhankelijk van de handelsroutes tussen eilanden en de export van de andere grootmachten in de wereld. Toen ik de trailer van Anno 1800: Docklands zag, was ik direct enthousiast. Het import en export systeem klinkt ontzettend goed en met de nieuwe ornamenten kan ik eindelijk een bruisende haven creëren. Mijn verwachtingen zijn dus hoog, maar weet de uitbreiding dit ook allemaal waar te maken?

Het begin van een handelsimperium

Anno 1800: Docklands focust zich volledig op de haven en het nieuwe import en export systeem. Zoals we gewend zijn van Blue Byte en Ubisoft komt de uitbreiding ook met een gratis update die het handelssysteem een klein beetje aanpast. Dit zorgt ervoor dat je nu eenvoudig handelsroutes kunt terugvinden door ze te koppelen aan een groep. Een hoognodige update, want soms zag ik door de bomen het bos niet meer. Daarnaast is het nu ook mogelijk om de kades te verbinden met een weg, waardoor de connectie tussen de haven en de wegen op het eiland soepeler plaatsvindt. Uiteraard kom je hier om te lezen wat Docklands nu precies toevoegt aan Anno 1800 en of het een nuttige uitbreiding is, dus laten we daar maar even naar kijken.

Net zoals de eerdere uitbreidingen kun je Docklands zonder problemen toevoegen aan een bestaande save en kun je er direct mee aan de slag. Om de Main Warf te bouwen moet je wel de derde bevolkingslaag op je eiland hebben, oftewel tweehonderdenvijftig Artisans. Het systeem rondom de Main Warf is ongeveer hetzelfde als het paleis in de Seat of Power uitbreiding die uitkwam met Season Pass 2. Na het bouwen van de Main Warf krijg je toegang tot modules die je aan elkaar kunt bouwen. Ik kreeg direct toegang tot vijf depots, drie pieren, drie reparatie kranen, twee havenmeesters kantoren, twee laadkades en twee export kantoren. De meeste van deze gebouwen bestonden al, maar de nieuwe modules nemen minder plek in beslag en passen qua stijl beter bij elkaar. Hierdoor oogt de haven al direct een stuk minder rommelig. Hoe meer je exporteert en importeert, hoe meer modules je uiteindelijk kunt bouwen. Vooral de export kantoren zijn belangrijk, want dan kun je meer contracten aangaan. De nieuwe depots hebben een stuk meer opslag, maar moeten wel bij de Main Warf gebouwd worden. Niet getreurd, de standaard depots blijven beschikbaar en kun je gewoon op een ander strand laten staan. De modules zijn aardig prijzig. Naast hout heb je ook bakstenen, ramen en stalen balken nodig. Vooral voor die laatste ben je al gauw tussen de twintig a veertig kwijt. De Main Warf is te bouwen op alle eilanden in de Oude Wereld.

Een bruisende haven

Het voordeel van de nieuwe gebouwen is dat ze minder plek innemen, maar er is ook een nadeel. De ruimte in de haven is nog steeds erg beperkt. Ik had graag gezien dat je met de uitbreiding meer op zee kon gaan bouwen, maar de bouwruimte is nog even groot als normaal. Dit is erg jammer, vooral omdat de hoeveelheid stranden vaak ook al beperkt zijn. Daarnaast moeten de modules in de buurt van de Main Warf worden gebouwd, dus ze verspreiden over de stranden is geen optie. Doordat er gekozen is om te werken met modules in plaats van losse gebouwen, krijg je wel veel vrijheid in het creëren van een haven. Als ze dan ook nog eens verbonden zijn aan de Main Warf, krijg je een extra aantrekkelijkheidsbonus voor de stad. Helaas, telt het verbinden van de modules niet met de nieuwe ornamenten.

Als ik ergens enthousiast over ben, dan zijn het wel de nieuwe ornamenten die zijn toegevoegd. Het creëren van een bruisende haven met opgeslagen goederen, bootjes en kranen is eindelijk mogelijk. Dit werkt vooral goed samen met de industrie ornamenten uit de Bright Harvest uitbreiding. Omdat ook de bevolking wil genieten van het werk in de haven, zijn er bankjes en bomen toegevoegd. Om de kades met elkaar te verbinden zijn er twee soorten bruggen te plaatsen. In de nacht hoeven schepen niet meer bang te zijn dat ze op de rotsen varen, want Ubisoft heeft geluisterd naar de spelers en twee vuurtorens aan het pakket toegevoegd! De ornamenten zijn zowel te gebruiken in de Oude Wereld als de Nieuwe Wereld.

Je beste vriend kapitein Tobias

De grootste verandering die Docklands brengt naar de game is natuurlijk het uitgebreide export en importsysteem. Kapitein Tobias helpt je met het opzetten van de contracten die hij ook gaat uitvoeren en functioneert in het begin dus als een soort tutorial. Aan het begin zijn er weinig goederen die je kunt importeren, omdat bepaalde milestones moeten worden behaald, voordat je toegang krijgt tot de rest. De meeste basisgoederen van de eerste bevolkingslaag zijn al wel direct te importeren. Wat je exporteert maakt in principe niet uit, maar de goederen van de hogere bevolkingslagen leveren wel meer op. Als je twintig ramen exporteert dan krijg je daar bijvoorbeeld negentig worsten voor terug. Omgekeerd geldt dit natuurlijk ook, je zult heel wat aardappelen moeten ruilen voor een raam of een naaimachine. De milestones zijn gericht op de hoeveelheid contracten die je hebt lopen en de specifieke goederen die worden geïmporteerd. Wil je dus koffie importeren, zodat je niet hoeft te ruilen tussen je eilanden, dan moet je toch eerst achttienhonderd chocolade importeren. Het nieuwe systeem biedt ook een bonus voor het exporteren van goederen. Wanneer je een bepaalde hoeveelheid van een grondstof of product hebt geëxporteerd, wordt deze geplaatst in één van de vier levels. Dit is belangrijk, want dit levert twee bonussen op. Ten eerste is dit product meer waard op de markt. Ten tweede krijg je toegang tot meer modules, waardoor de haven weer verder uitgebreid kan worden.

Omdat je ruilt met globale handelaren, raken de goederen nooit op. Hierdoor is het een stuk eenvoudiger om compleet afhankelijk te zijn van deze handelaren in plaats van de hoeveelheid handelsroutes die je hebt opgezet tussen je eigen eilanden. Hoewel je in het begin weinig contracten hebt, kun je al snel bepaalde gebouwen van je eiland verwijderen. Hierdoor ontstaat er structuur in de chaos, al moest ik wel weer mijn eilanden opnieuw indelen. De contracten worden daarnaast niet gedeeld met je andere eilanden, waardoor elk eiland recht heeft op zijn eigen contracten. Niet alle goederen zijn te importeren, maar ik ben zelf erg tevreden met de keuzes die ze hebben gemaakt. Vooral omdat ook de uitbreidingen Land of Lions en The Passage eraan gekoppeld zijn. Samen met de Nieuwe Wereld zijn er dus drie werelden waar je spullen voor kunt importeren. Vervolgens zet je een handelsroute op vanuit de Oude Wereld en breng je de spullen naar de juiste plek. Eén van de nadelen van dit nieuwe systeem is wel dat Kapitein Tobias nogal de tijd neemt om de spullen op te halen en te brengen. Als je speelt op de reguliere tijdsnelheid ben je twintig minuten verder. Dit zorgt ervoor dat je grotere hoeveelheden moet importeren, anders kom je alsnog zonder de goederen te zitten en daar zit de bevolking niet op te wachten.

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Op een aantal kritiekpuntjes na ben ik zeer te spreken over Anno 1800:Docklands. Het import en export systeem voegt meer dan genoeg toe aan de game en zorgt ervoor dat eilanden weer opnieuw ingedeeld kunnen worden. Je bent minder afhankelijk van het handelssysteem tussen je eigen eilanden, waardoor er meer overzicht ontstaat. De hoeveelheid goederen die je kunt importeren zijn netjes uitgewerkt en het vrijspelen van meer contracten en modules voelt eerlijk aan. Het visuele aspect wordt ook goed aangeleverd met de Main Warf en de vele nieuwe ornamenten. Hierdoor is de uitbreiding zowel aan te raden voor de spelers die alles tot in de puntjes willen regelen als de spelers die gewoon een mooie stad willen maken. Voor zeven euro ben je weer een tijdje zoet met Anno: 1800 al moet je wel veel geduld hebben, want Tobias neemt zijn tijd met de contracten.

    Goed
  • Meer ornamenten
  • Creëren van een functionele haven
  • Importeren en exporteren
  • Vrijspelen van contracten en bonussen
  • Hulp van kapitein Tobias
  • Meerdere eilanden tegelijkertijd
  • Tobias neemt zijn tijd met de contracten
  • Ruimte in de haven beperkt
  • Aantrekkelijkheid werkt alleen met gekoppelde gebouwen

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Anno 1800: Docklands

Series

Anno

Uitgever

Ubisoft

Reviewscore

Platforms

Pc

Releasewindow

23 februari 2021

Ontwikkelaar

Blue Byte

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord