Anno 1800: Bright Harvest

  • Ontwikkelaar Ubisoft
  • Eerste releasedatum 2 juni 2020
  • Platformen Pc
  • Genre Strategie
  • Gameliner score

Review: Anno 1800: Bright Harvest - Verliefd op het platteland - Pc

En dan is opeens Anno 1800: Bright Harvest al uit. Ubisoft besloot om de tweede DLC van de Season Pass jaar twee net even wat eerder uit te brengen dan eerst de bedoeling was. Wat zeker geen ramp is, want daardoor kunnen we al lekker aan de slag met de nieuwe DLC. De boeren bleven altijd een beetje achter hoe meer je stad groeide, maar dat is straks allemaal verleden tijd.

Anno Bright Harvest 2

Een echt industriegebied

Anno 1800 miste altijd al decoraties die meer gelinkt waren aan het platteland en de industrie dan de stad zelf, maar Bright Harvest lost dit probleem op. Op het moment dat je een aantal boeren op je eiland hebt, krijg je toegang tot een speciaal decoratie icoontje. Hierin zitten een aantal mooie decoraties die niet alleen passen bij de huizen van de boeren in de stad, maar ook bij de verschillende boerderijen en fokkerijen. Zo kunnen we eindelijk hekken om de gebouwen plaatsen om duidelijk te maken dat er een afscheiding is. Daarnaast zijn er decoraties zoals een wagen, hooibalen, waslijn en een houthakkers plek. Als je het platteland nog extra realistisch wilt maken, is er ook nog een houten wegwijzer, waardoor iedereen direct weet waar ze heen moeten. De decoraties zorgen er direct voor dat het buitengebied van je stad er een stuk mooier uitziet. Eerst was je afhankelijk van de appelbomen, waterputten en hier en daar wat bomen en bloemen. Het is wel jammer dat de decoraties alleen werken in de Oude Wereld.

Nog meer decoraties? Inderaad, de fabrieken hebben ook een lading aan nieuwe decoraties gekregen, waardoor het nu mogelijk is om een echt industrieterrein te creëren in Anno 1800. Met de baksteenmuur en de poort kun je eindelijk al die lelijke fabrieken afschermen en is er een concrete vloer die geplaatst kan worden. Met de metalen pijpen, tanks en stalen buizen lijkt het net alsof de fabrieken daar een opslagplaats hebben. De kisten, vaten en houten vrachtkisten passen daarbij ook goed bij de haven. De decoraties worden bij de tweede bevolkingslaag vrijgespeeld en zijn alleen voor de Oude Wereld. Bij zowel de boeren als fabriek decoraties zijn er animaties aan gebonden. Bij de houten vrachtkisten lopen mensen met kleinere kisten in de handen, terwijl sommige lunchen op de metalen pijpen. Bij de boeren zit er dan weer een haan boven op de hooibaal.

Anno Bright Harvest 3

Het leven van een boer

De boeren zijn de eerste bevolkingslaag in Anno 1800 en zorgen voor het voedsel voor de rest van de bevolkingslagen. Hierdoor zijn ze in theorie altijd al belangrijk geweest, maar de nieuwe DLC versterkt dit. Je hebt al snel toegang tot de silo’s die geplaatst kunnen worden bij alle fokkerijen. Denk aan de schapen, varkens, koeien en alpaca’s. Bij elk gebouw kan een silo worden geplaatst waar graan wordt opgeslagen. Helaas, kunnen twee gebouwen naast elkaar dus geen gebruik maken van dezelfde silo, waardoor je wel veel graan nodig hebt. De silo’s zijn ontzettend nuttig, omdat een varkensboerderij van honderd procent naar een werkkracht van tweehonderd procent gaat. Hierdoor heb je minder van de productiegebouwen nodig wat meer ruimte geeft om de boeren up te graden naar de tweede bevolkingslaag. Dit is zeker handig wanneer je veel verbouwd op je hoofdeiland, of wanneer je juist veel wilt produceren op een tweede eiland. In de Nieuwe Wereld werken de silo’s ook, maar daarvoor moet je wel eerst de Obreros op je eiland hebben.

De tweede toevoeging die veel voor de gameplay betekent, is de tractor. Hier moet je wel een tijdje op wachten, omdat je vijfhonderd engineers in je stad moet hebben. Het bouwen van een tractor schuur naast een productiegebouw is ook niet goedkoop, want je hebt vijfduizend muntstukken, twintig stalen balken en tien kleine stoommachines nodig. Ook hier geldt weer dat ieder productiegebouw zijn eigen tractoren nodig heeft. Het onderhouden van de tractoren is ook niet zo eenvoudig als de silo’s. Een speciaal gebouw krijgt de olie via de treinrails binnen en maakt hier benzine van. Deze wordt vervolgens via wagens naar alle tractor schuren gereden. Je kunt het wel raden, maar de tractoren zijn gericht op de boerderijen die voedsel verbouwen. Denk hierbij aan de aardappelen, graan, hop en de paprika. Met behulp van de tractoren schiet de werkkracht van honderd procent naar bijna driehonderd procent. Dit komt omdat de tractoren ervoor zorgen dat alles sneller geoogst kan worden. Voor de graanboerderij geldt dat je van 144 velden naar 216 gaat en tien boeren minder in dienst hoeft te nemen.

Anno Bright Harvest 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Wanneer je gebruik maakt van zowel de silo’s als de tractoren gaat de productie op het voedsel, vlees of wol er ontzettend op vooruit. Hierdoor kon ik al veel produceren op mijn hoofdeiland, maar tegelijkertijd de productieketens op de andere eilanden verbeteren. Uiteindelijk zorgt het ervoor dat je minder ruimte nodig hebt voor alle boerderijen en fokkerijen, waardoor je minder boeren nodig hebt op een eiland. De boeren waren minder efficiënt in Anno 1800 en dit wordt nu dus eindelijk verholpen. Het meest enthousiast ben ik nog wel over alle decoratieve objecten die de DLC brengt. De industriegebieden zien er nu ook echt uit als industriegebieden en het buitengebied met alle velden en boerderijen ademt nu veel meer sfeer. De DLC biedt dus zowel content voor de spelers die efficiënt bezig zijn met Anno 1800 en de spelers die een mooie stad willen ontwerpen. Voor een prijs van zeven euro is dit een DLC die je simpelweg niet kunt missen.

  • Pluspunten
  • Nieuwe decoraties voor het platteland en industrie
  • Silo's al vroeg beschikbaar
  • Boeren hebben veel meer nut na de tweede bevolkingslaag
  • Tractoren rijden ook echt op de velden
  • Een prima prijs
  • Minpunten
  • Duurt even voordat de tractoren vrijgespeeld worden
  • Decoraties zijn alleen voor de Oude Wereld.
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Anita van Beugen

Anita van Beugen Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?