Review: Animal Crossing: Let's Go To The City Nintendo Wii

Stap in de bus en word meegenomen naar een nieuwe wereld! Een wereld waarin vrede en rust heerst, iedereen elkaar respecteert en waar je je nooit hoeft te vervelen. Interesse? Lees dan verder over de avonturen in mijn eigen gecreëerde wereld. Welkom in Nintendo's derde deel van Animal Crossing, met als subtitel Let's Go To The City.

Wonen, werken, winkelen

Bij aankomst met de bus in je nieuwe dorp (je mag zelf een naam bedenken) en na een leuk introductiegesprek met Rover de Kat, die je het een en ander uitlegt, loop je rustig naar het gemeentehuis om je voor te stellen en je eigen woning uit te kiezen. Als dit is geregeld kan je een kijkje gaan nemen hoe je woning er uitziet. Hier word je ook opgewacht door Tom Nook, de zakenman/winkeleigenaar van Animal Crossing, die borg heeft gestaan voor je nieuwe woning. Om het geld (bells) van de hypotheek terug te betalen biedt Tom je een baantje aan om te beginnen met het verdienen van de kost. Deze klusjes, die niet veel meer inhouden dan het bezorgen van artikelen, zorgen er ook voor dat je sociale leven inhoud gaat krijgen en je kennis gaat maken met de medebewoners. Nadat je de klusjes voor Ome Tom hebt afgerond heb je je eerste bells verdiend. Deze kun je in zijn winkel uitgeven, maar je kunt ze ook in het gemeentehuis storten op je rekening om zodoende de hypotheek af te betalen.

Op naar de stad

Wat is er leuker dan je zuurverdiende bells uit te gaan geven in de stad? Ook dat kan in Animal Crossing. Neem de bus naar de stad en maak hier gebruik van de commerciële diensten die de verschillende winkels je aanbieden. Zo is er een waarzegster, een kapsalon (waar je je eigen Mii kan selecteren om mee verder te spelen), een luxewinkel met speciale voorwerpen, een theater en een veilinghuis. In het veilinghuis kan je de zeldzame voorwerpen die je hebt gevonden laten veilen of zelf ergens op bieden. De voorwerpen vind je door middel van een vishengel, schep of vliegennet die je in Tom Nooks winkel kunt kopen.

Nodig je vrienden uit

Het is heel leuk om in Animal Crossing je eigen leven te leiden en de sociale banden te versterken met je medebewoners. Maar door middel van de Wi-Fi Connection en de Wii Speak kan je ook je (geregistreerde) vrienden uitnodigen in je eigen dorp. Met behulp van de Wii Speak kun je gezellig een praatje met elkaar maken en activiteiten doen, zoals vissen, winkelen, insecten zoeken of kledingontwerpen uitwisselen. Het uitnodigen van vrienden in je eigen dorp betekent ook dat je hun dorp kunt bezoeken en hier op zoek kunt gaan naar voorwerpen die misschien niet eens in je eigen dorp voorkomen. Let dan ook vooral op de verschillen in de andere dorpen, want geen dorp ziet er hetzelfde uit.

De kalender

De kalender en klok van de wereld in Animal Crossing lopen gelijk aan die in de werkelijke wereld. Dit betekent dat op het moment wanneer je de game start, je even wordt gevraagd of datum en tijdstip nog kloppen. Dit lijkt niet relevant, maar dat is het wel degelijk. Om wat voorbeelden te geven. Als je in de ochtenduren Animal Crossing speelt is de kans op het vangen van vissen een stuk groter dan overdag. Overdag is het licht en 's avonds donker in de game. De omgeving verandert mee met de seizoenen. En tot slot, als je 's avonds boodschappen denkt te gaan doen, bestaat de kans dat de winkels al gesloten zijn. Dit maakt het dan ook afwisselender om op verschillende tijdstippen terug te komen.

De feestdagen, zoals wij die kennen, gelden ook in de wereld van Animal Crossing. Het is dan ook de moeite waard om de game te spelen op feestdagen om te zien welke speciale activiteiten er worden georganiseerd en welke unieke voorwerpen er te vinden zijn. Buiten de feestdagen om worden er ook nog zo nu en dan activiteiten georganiseerd, zoals een vistoernooi.

TIP: probeer vrienden te maken buiten Europa. In Azië of in de Verenigde Staten hebben ze andere feestdagen dan wij in Europa en op deze speciale data kan je in hun dorp op zoek gaan naar voorwerpen die wij niet hebben.

Het eindoordeel van Sander Mebus

Achter Animal Crossing: Let's Go To The City schuilt een game met enorm veel diepgang. Dat zou je niet zeggen met de simpel ogende graphics, maar hebben stille wateren geen diepe gronden? Het feit dat elke keer wanneer je speelt je voor aangename verrassingen komt te staan, maakt dit dan ook een game die je niet weken, maar jaren kunt blijven spelen om er zoveel mogelijk uit te halen. Met een soepele en makkelijke besturing, de toevoeging van de Wii Speak om te communiceren met online vrienden, de mogelijkheid tot het bezoeken van andere dorpen en de uitgewerkte kalender is dit d' game om zo nu en dan eens uit de kast te trekken en weer eens een paar uurtjes te spelen. Het is heerlijk om in je eigen dorp rond te lopen en te gaan vissen, tuinieren of een praatje maken met je medebewoners. Enige kanttekening is wel dat je niveau van Engels lezen goed dient te zijn. De leeftijdsaanduiding van 3+ op de hoes klopt naar mijn mening dan ook niet helemaal.

• Wii Speak
  • Oneindig veel te doen
  • Kalender