Review: Ancestors: The Humankind Odyssey Pc

Geplaatst: 29 augustus 2019 10:00
Aangepast: 29 augustus 2019 15:28

Er zijn zoveel survival-games op de markt, maar welke moet je nou spelen? Je ziet door de bomen het bos gewoon niet meer. Nou, ontwikkelaar Panache Digital Games dacht er waarschijnlijk ook zo over. En daarom sloegen zij een totaal andere weg in met hun eigen survival game: Ancestors: The Humankind Odyssey. In deze game werkt het namelijk net even allemaal de andere kant op. Het bos is in deze game vervangen door een immens groot oerwoud, vol met tijgers, slangen, krokodillen en andere roofdieren. En nee, dat zijn niet je vrienden. Als één van de voorvaderen van de mensheid is het jouw taak om te overleven. Als dat nog niet moeilijk genoeg is, moet je ook nog eens alles leren. Nee, ik meen het, alles. Geen mechanische wapens of afweersystemen. Gewoon jij en die tak die je zojuist hebt gevonden. De game speelt zich af op het Afrikaanse continent, tien miljoen jaar terug in de tijd. Je staat aan het begin van de evolutie. En die moet jij in goede banen leiden, terwijl je van alle kanten wordt belaagd door de natuur. Maar liefst vier jaar heeft de ontwikkeling van deze game geduurd! Het concept van Ancestors: The Humankind Odyssey is echt super origineel als je het aan mij vraagt. Maar is de game ook beest. Uhh, goed!?

WTF moet ik doen?

Oké, na het opstarten van de game begint het avontuur. Geloof me, op dat moment onderschat je wat jou te wachten staat. Tof, nog even een naam opgeven voor jouw eerste ancestor-gemeenschap. Nadat je dit hebt gedaan, vraagt de game of je de tutorial-elementen wil inschakelen tijdens het spelen. Zoals ik eerder in mijn Dragon Quest Builders-artikel schreef: 'ik maak graag meters'. Dus ja, graag!? Nadat je de game naar wens hebt ingesteld, gaat het avontuur van start. De eerste paar seconden word je verveeld met wat titelscherm-credits, maar al snel verschijnt de volgende tekst in je beeldscherm: 'Good luck, we won't help you much'. Oké, interessant. Dat heeft wel iets, omdat het rijmt met de realiteit. Onze voorvaderen kregen namelijk ook niet te horen hoe ze het moesten doen.

De game wordt afgetrapt met een gelikte cutscene, waarin je te zien krijgt hoe jij en je ouderlijke aap genieten van de aangename atmosfeer in het oerwoud. Uit het niets verschijnt er een reusachtige roofvogel, die uiteindelijk het leven eist van jouw ouder. Bij het ontsnappen val je enkele tientallen meters naar beneden van een klif. Normaal gesproken ben je dan hartstikke dood, maar jij overleeft het op wonderbaarlijke wijze. Tof. Je ontwaakt in een donker oerwoud en je staat er helemaal alleen voor. Meteen word je blootgesteld aan de gelikte graphics van deze game, met dank aan het vermogen van Unreal Engine 4. De game geeft je de opdracht om jezelf op een veilige plek te verstoppen. Helaas vertelt alleen niemand je waar het veilig is. De donkere omstandigheden gepaard met de adrenaline-effecten op je beeldscherm maken je het niet makkelijk om de weg te vinden. Nadat ik een kwartier gestrompeld had door het water, had ik wel de behoefte aan wat hulp. Uiteraard bleef dat uit. Al snel besefte ik me dat de ontwikkelaars niet grapte toen ze zeiden: 'We won't help you much'. Waar ben je tutorial als ik je een keer nodig heb?

Slimmere evolutie

Tof, je bent er eindelijk in geslaagd een veilige plek te vinden. Op dat moment schakelt de game automatisch over naar een oudere aap. Het zit namelijk zo: je stuurt een hele apengemeenschap aan. Naarmate de tijd vordert groeit jouw gemeenschap mee. Op ieder moment heb je de mogelijkheid om te schakelen tussen de apen in je 'clan', zolang je maar dichtbij ze staat. Als oudere aap is het jouw taak om de jonge aap weer op te sporen. Tijdens je zoektocht is de kans enorm reëel dat je afgeleid raakt door de omgeving. En dat is niet erg, want ik ben er inmiddels achter dat je in Ancestors: The Humankind Odyssey aan de slag moet gaan met ontdekken. Het oerwoud waarin je je begeeft, leeft in ieder detail. In ieder hoekje of gaatje gebeurt iets, waardoor de game uiterst dynamisch aanvoelt. Zoals ik hierboven al schreef: je moet alles leren. De omgeving dient zich aan als een uiterst goeie leeromgeving, want in ieder hoekje van het gigantische oerwoud ligt kennis verstopt, bevorderend en tegelijkertijd essentieel voor de evolutie.

Je moet constant interacteren met van alles: planten, bomen, dieren, rivieren en ga zo maar door. Door de interactie train je de neuronen in de hersenen van jouw aap. Het trainen van de neuronen is heel belangrijk, omdat dit van grote invloed is op latere stadia in de game. Alle kennis moet worden uitgewisseld om zo het intelligentieniveau van de gemeenschap op te krikken. Wanneer je denkt dat je gemeenschap voldoende kennis heeft opgedaan in het huidige kalenderjaar, dan kun je een kleine stap vooruit in de tijd zetten. Maar let wel op. Als je te snel vooruit gaat, terwijl je nog te weinig kennis hebt opgedaan, dan evolueert je gemeenschap minder effectief. Neem dus zeker de tijd om de hersenen van je apen te trainen, zodat ze in staat zijn materialen op andere plekken te herkennen. Met de opgedane kennis kun je het leven in het oerwoud aangenamer maken. Net als wij in het heden, moesten ook onze voorouders eten en drinken om te overleven. In tegenstelling met onze samenleving hebben zij geen Albert Heijn om de hoek. Gewoon ouderwets teren op rivierwater en de bessen die je tegenkomt. Wie weet, is je aap slim genoeg om een speer te maken, waarmee hij kan jagen op vissen. Zo niet, dan moet je hem dit toch echt gaan leren. Maar hoe dan? Tja, ga daar maar eens logisch over nadenken. Test je gedachten, want wie weet doe je wel een nieuwe uitvinding. Eet en drink voldoende. Ik hoef je niet te vertellen wat er gebeurt als je dit niet doet, toch?

Kei en kei hard

In Ancestors: The Humankind Odyssey draait het om meerdere dingen. Kennis opdoen en uitwisselen, onderzoeken en ontdekken, en ga zo maar door. Maar minstens net zo belangrijk in deze game is overleven. Deze game drukt je met de neus op de feiten. Tijdens het spelen heb ik verschillende keren afgevraagd hoe de mensheid zover is gekomen. Hoe hebben onze voorouders het in godsnaam zo ver geschopt? Want denk je even lekker het oerwoud te verkennen, word je plotseling aangevallen door een slang. Nou, zijn die slangen nog redelijk goed te bevechten, maar wat denk je van een tijger? In het beginstadium van deze game ben je ontzettend zwak. De hersenen van je aap zijn nog niet voldoende doorontwikkeld, waardoor je het gegarandeerd aflegt. Dit voelt ontzettend oneerlijk. Vooral, omdat je in het begin nog niet weet waar de vijanden zich verschuilen. Nog frustrerender is: als je een aap hebt verloren die wellicht nog ongedeelde kennis met zich meedroeg. Die kennis ben je nu mooi kwijt, dus vergaar het maar opnieuw. En hier toont de game opnieuw haar 'grindy'-kant. Want nu moet je de lineaire activiteiten herhalen om de kennis terug te halen.

Helaas, een aap verliezen hoort er nou eenmaal bij. Rouw niet te lang, want je moet door. Waarschijnlijk is het ook niet de laatste keer dat je er een verliest, aangezien er nog genoeg andere gevaren op de loer liggen. Wat dacht je van een vergiftigde bes, die je uiteindelijk het leven kost? Of onbehandelbare botbreuken die je hebt opgelopen, omdat je zo nodig Tarzan moest uithangen. Wees wel voorzichtig met iedere aap die je hebt, want je 'voorraad' apen is niet oneindig. Op moment dat iedere aap het loodje heeft gelegd, dan ben je er niet in geslaagd om de evolutie te controleren. De keiharde realiteit is dan ook dat je save als sneeuw voor de zon verdwijnt. De game is dan ten einde en je mag dan weer van vooraf aan beginnen.

Het eindoordeel van Delano Seliman

Ancestors: The Humankind Odyssey is een uitdagende game, waar je lekker voor dient te gaan zitten. De game ziet er gelikt uit en overal lijkt over nagedacht te zijn. Het geluid in deze game is een genot om naar te luisteren en is echt van toegevoegde waarde op de gehele speelervaring. De ontwikkelaars benaderen het survival-genre op een uiterst unieke manier, waardoor het zich onderscheidt van de vele andere survival-games. Je wordt helemaal losgelaten in het immens grote oerwoud en je dient op ontdekkingstocht te gaan. Niemand vertelt je hoe de game werkt, niemand geeft je instructies. Het komt allemaal op je eigen kunnen aan, net als dat het zo'n tien miljoen jaar geleden aankwam op het kunnen van onze voorouders. De ontwikkelaars hebben de game bewust op deze game ontworpen, omdat dit natuurlijk rijmt met onze aardse verleden. Daar moet je wel van houden. Hoe tof dit idee ook is, het pakt wel hard uit voor de speler. In begin is de game hierdoor vrij ontoegankelijk en zelfs een beetje oneerlijk. In het beginstadium ben je niet in staat jezelf te verdedigen tegen de natuur, waardoor je gedwongen wordt een paar keer opnieuw te beginnen. Daarnaast krijg je geen tot weinig feedback van de game, waardoor je niet weet of je op het juiste spoor zit. Daar reken ik de game zwaar op af. Daarnaast voelt de gameplay erg lineair aan op sommige moment.

• Open wereld
  • Volledige vrijheid
  • Geweldige muziek
  • Uitgebreid
  • Origineel
  • Te weinig hulp
  • Trage gameplay
  • Te lineair
  • Weinig beloning

Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.

Packshot Ancestors: The Humankind Odyssey

-

Private Division