Check al onze Tokyo Game Show logo content hier!
Alpha Protocol
  • ONTWIKKELAAR Obsidian Entertainment
  • RELEASEDATUM 28 mei 2010
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360, PlayStation 3

review: Alpha Protocol Xbox 360

Alpha Protocol is voor mij de eerste review voor de Xbox 360. Dit is zeker weer iets anders dan de meeste games die ik voor de Nintendo Wii en DS heb gereviewed. Maar zoals het spreekwoordelijke 'verandering van spijs doet eten', heeft het mijn functie van redacteur weer naar een andere hoogte gebracht. Alpha Protocol is voor mij dan ook een ervaring die lijkt op mijn eerste bezoek aan de Japanner, haute-cuisine van topniveau.

Web van intriges

Michael Thornton is een spion in dienst van Alpha Protocol, een overheidsinstantie in het duister gehuld. Na een terroristische aanslag is het aan jou de beurt om uit te zoeken wie hier achter zit en waarom, maar al snel lijkt het alsof ieder tegen je is. Op wie kan je bouwen en wie niet? Dit hangt deels ook af van de beslissingen die jezelf maakt, want net als in veel games van BioWare, speelt hier het maken van keuzes een grote rol. Alpha Protocol kan dan ook gezien worden als een echte actie-RPG. Veel actie in de vorm van knallen, sluipen en inbreken met de benodigde dialogen. Blijf je aardig, dan wordt je verder geholpen en andersom niet!

Vrijheid om te kiezen

In het begin kan je personage Michael Thornton kiezen uit drie klassen: Soldier, Field Agent of Tech Specialist. Ik neem aan dat de benamingen je al genoeg zeggen, maar voor de zekerheid leg ik ze toch nog even uit. Als Soldier richt je je meer op het platte actie- en knalwerk. Probeer je personage zo sterk mogelijk te maken, door tijdens de game de nodige XP punten op te bouwen. Hiermee kan je dus betere skills krijgen en je arsenaal aan wapens uitbreiden. De Field Agent richt zich op het betere sluipwerk en gaat zo roekeloos mogelijk te werk. Sneaken geblazen dus! Ten slotte is de Tech Specialist de uitgewezen persoon voor het uitschakelen van alarmen en in te breken op computers.

Natuurlijk kunnen de Field Agent en Tech Specialist ook XP punten opbouwen om hun personage, qua skills, verder te verbeteren.

De keuze voor je personage betekent dus dat je Alpha Protocol meerdere keren kunt spelen en telkens het verhaal vanuit een ander perspectief beleefd. Verder kent deze game ook nog eens 32 verschillende einden, wat gezien kan worden als een enorm pluspunt voor de replay-waarde.

Baas boven baas

De structuur van Alpha Protocol is zo vrij ingericht dat je zelf kunt bepalen in welke volgorde je de missies speelt. Vanuit de drie centrale punten Moskou, Rome en Taipei kies je een missie. Wees er wel van bewust dat je uitkomst in een bepaalde missie consequenties kan hebben voor een andere missie.

Naast de hoofdmissies bevinden zich er nog talloze zijmissies, die zeker de moeite waard zijn. Probeer zo veel mogelijk informatie naar boven te halen.

HET EINDOORDEEL VAN Sander Mebus

Alpha Protocol is een game waarbij jij de regie in handen hebt. Je bepaalt zelf de structuur van de game en hoe deze afloopt. Ook al mag Alpha Protocol er dan grafisch gezien niet al te best uitzien en de AI van de tegenstanders wat steekjes laten, de diepgang omtrent het verhaal en de dialogen zijn net als een ui; heel veel lagen. Met ook nog de mogelijkheid om de game meerdere keren te spelen vanuit een andere klasse en 32 verschillende einden kan jij voorlopig dus je mouwen wel even opstropen. Negeer deze game dus niet en creëer je eigen verhaal.

• Vrije structuur
  • Dialogen
  • Verschillende perspectieven