Alex Kidd in Miracle World DX

  • Ontwikkelaar Jankenteam
  • Eerste releasedatum 25 juni 2021
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • Genre Platform
  • Gameliner score

Review: Alex Kidd in Miracle World DX - Misschien iets te old school - PlayStation 4

Alex Kidd in Miracle World is een old school platformer uit 1986 die ontwikkeld is door SEGA. Alex Kidd in Miracle World DX is een remake van deze klassieker die nog stamt uit de tijd dat SEGA een console had (Master System) en de grootste concurrent van Nintendo was. Alex Kidd was in de jaren tachtig populair en SEGA hoopte dat dit personage kon concurreren met Mario. Aangezien Sonic the Hedgehog in de jaren negentig de mascotte voor SEGA is geworden, weten we dat dit niet gelukt is. Toch was de Alex Kidd in Miracle World toentertijd een interessante platformer. Ik ga in de review van Alex Kidd in Miracle World DX kijken of de aangepaste vorm genoeg afwisselende gameplay en genoeg content biedt om de huidige gamers te vermaken.

Alex Kidd, de (on)verwachte held

Alex Kidd woont op Mt. Eternal op de planeet Aries (Miracle World) en heeft zijn ouders nooit gekend. Hij traint dagelijks zijn Shellcore techniek waarmee hij met wilskracht de grootte en hardheid van zijn vuisten kan aanpassen. Hierdoor is het mogelijk om rotsen te vergruizen met zijn vuisten. Op een dag verdwijnt koning Sander Radaxian en de planeet verkeert in wanorde, omdat de meeste bewoners in steen zijn veranderd. Janken the Great is hier verantwoordelijk voor en heeft de kroonprins, prins Igul en zijn verloofde, prinses Lora, ontvoerd om de troon te claimen. In deze chaos vertelt een stervende man dat Alex Kidd een lid is van de Radaxian Royal Family. Alex gaat vervolgens op reis om zijn vader de koning zoeken, zijn broer de kroonprins bevrijden en het koninkrijk te redden van Janken the Great en zijn volgelingen.

Om dit te bereiken ga je met Alex op pad. Het principe is simpel. Je moet van de ene kant naar de andere kant lopen of zwemmen. De weg naar het einde van een level is niet heel uitdagend, maar soms moet je moeilijke sprongen maken en heb je maar weinig ruimte om te landen. Als je landt, glijd je een stukje door dus het is belangrijk om bij elke belangrijke sprong tegen te sturen. Een retro-gamer heeft hier waarschijnlijk geen problemen mee, maar als je hier niet bekend mee bent, gaat het waarschijnlijk snel vervelen. Sommige blokken kun je met je vuist stuk slaan en bevatten soms een speciaal item of zakken met geld (Baums) die je kunt uitgeven in de winkels die je tegenkomt. Hier kun je de speciale items kopen die je kunt gebruiken tijdens je avontuur. Hierbij moet je denken aan een extra leven, een schild waardoor je tijdelijk niet geraakt kunt worden en een ring waarmee je vuurballen op de vijanden afschiet. Ook kun je soms voertuigen aanschaffen zoals een Sukopako Motorcycle en een peticopter, een helikopter aangedreven door pedalen, waarmee je sneller door de levels kunt komen. Deze items kunnen handig zijn, maar de game is ook makkelijk te doorlopen zonder deze items dus ze voegen niet heel veel toe. Tevens zijn er Key Items die je soms moet vinden om verder te komen.

Alex Kidd1

Simpele bazen en weinig content

Natuurlijk ben je niet alleen bezig met het stuk slaan van blokken, met zwemmen of met het springen van platform naar platform. Je komt ook vijanden tegen die je kunt ontwijken of met je vuist kunt verslaan. Er zijn een aantal verschillende soorten vijanden, maar ondanks de verscheidenheid in uiterlijk doen de meeste vijanden hetzelfde. De meeste lopen heen en weer op een platform of ze vliegen erboven. Je moet wel oppassen, want als ze je aanraken, ben je een leven kwijt. De hit box is niet geweldig, want als je niet met genoeg ruimte over ze heen springt, word je alsnog geraakt. Ook hier moet je oppassen met je sprongen, want je glijdt zo tegen een vijand aan. Aan het eind van sommige levels zit een eindbaas die jouw avontuur wil beëindigen. Dit begint vaak met een Jankenpon-battle (Rock, Scissors, Paper) waar je met geluk de juiste keuze moet maken. Als je twee keer de juiste keuze hebt gemaakt, heb je gewonnen. Soms wordt het verlies niet geaccepteerd en resulteert dit in een echt gevecht. Iedere baas heeft zijn eigen aanvalspatroon, maar deze zijn niet heel ingewikkeld. De meeste bazen zijn in een paar pogingen te verslaan, zeker als je de speciale items hiervoor bewaart.

De content die je krijgt bij het aanschaffen van Alex Kidd in Miracle World DX is miniem. Je kunt de elf levels van de game in een paar uur doorlopen. De game ziet er in zijn nieuwe jasje goed uit en je hebt de optie om de game in zijn oude versie te spelen door gebruik te maken van R2. Deze cosmetische verandering is waarschijnlijk alleen leuk voor mensen die de game vroeger hebben gespeeld. De game is uitdagend, omdat de games uit die tijd nog echt moeilijk waren. Hierdoor is de optie Unlimited Lives toegevoegd waardoor je de game makkelijker kunt uitspelen en je eindelijk de credits kunt zien. Alleen kun je dan niet alle Trophies verdienen. Ook is een Boss Rush modus toegevoegd voor de diehards die de bazen nog een keer willen verslaan zonder de velden opnieuw te doorlopen. Dit is een leuk geheel als de game een tientje kost, maar met het prijskaartje dat aan Alex Kidd in Miracle World DX hangt, had ik meer verwacht. De toevoeging van Alex Kidd: The Lost Stars, Alex Kidd BMX Trial, Alex Kidd: High-Tech World, Alex Kidd in the Enchanted Castle en Alex Kidd in Shinobi World zou die prijs misschien rechtvaardigen.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Alex Kidd in Miracle World DX ziet er in zijn nieuwe jasje goed uit, is uitdagend en is leuk om te doen als je van oude games houdt of het origineel hebt gespeeld. Maar ik vraag me af of dit niet een te grote stap terug is voor de huidige generatie gamers. De game is echt een old school platformer en komt uit de tijd dat de gamewereld nog in zijn kinderschoenen stond. De gameplay is redelijk repetitief, de vijanden bieden weinig uitdaging, het landen na een sprong is lastig en de special items zijn handig, maar niet noodzakelijk. Ook is er weinig extra content en voegt deze niet veel toe. Voor de prijs die je voor deze game moet neerleggen, zou ik een collection verwachten die alle Alex Kidd-games zou bevatten.

  • Pluspunten
  • Remake ziet er goed uit
  • Uitdagend
  • Leuk voor fans van old school platformers
  • Minpunten
  • Besturing frustreert soms
  • Weinig content
  • Weinig variatie in vijanden
  • Toch wel gedateerd
Gameliner Score
Aardig

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Philip Zeldenthuis

Philip Zeldenthuis Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?