Review: Alan Wake's American Nightmare Xbox 360

Geplaatst: 11 maart 2012 17:15

Na Alan Wake op de pc te hebben gespeeld, wilde ik meer. En er was ook meer want ik kreeg de review-code aangeboden om Alan Wake's American Nightmare op de Xbox 360 te spelen. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen en ging meteen aan de slag. American Nightmare zet de bossen in Alan Wake's eerste deel aan de kant en maakt plaats voor de woestijn in het Zuid-Westen van Amerika.

Opnieuw een creepy sfeer

De sfeer in Alan Wake is nog steeds lekker creepy in dit deel. Het feit dat Alan Wake altijd 's avonds op pad gaat maakt het erg spannend voor de gamer, je ziet soms alleen de stukken die je oplicht met je zaklamp. Je wordt helemaal in je televesie getrokken, de game zet een geweldige sfeer neer die soms zelfs de speelfilms overtreft.

Het aparte in de game is dat Alan Wake in zijn eigen verhaal zit, hij is namelijk schrijver en hij speelt de hoofdrol in zijn geschreven boek. Dit keer gaat hij op zoek naar Mr. Scratch, de duistere dubbelganger van Alan. Dit doet hij in het mooie Arizona waar de cactussen erg populair zijn en waar je 's nachts liever binnen zit, wat Alan Wake nou net niet van plan is. Wake gaat natuurlijk 's nachts op zoek naar Mr. Scratch omdat dan de darkness overheerst zoals de fans weten. Deze fans zullen zich ook nog wel de paden in het bos in het eerste deel herinneren. Je kon hier niet van af wijken en het was allemaal erg gemaakt. Dit keer kun je op vele plaatsen gaan en staan en is het meestal de bedoeling dat je voorwerpen moet verzamelen of schakelaars om moet zetten om zo een stapje verder te komen.

Time-loops

De ontwikkelaars hebben een manier gevonden om niet zo veel tijd te hoeven steken in het ontwikkelen van maps. Ze maken gebruik van time-loops en je zult omgevingen vaker tegenkomen, precies hetzelfde hoe je ze eerst ook hebt gezien, met het zelfde verhaal alleen dan een beetje vanuit een andere hoek. Dit heeft allemaal te maken met het verhaal en dit zul je het beste begrijpen als je de game echt gaat spelen. Een groot pluspunt wat me echt goed deed was het grote arsenaal aan wapens die je kunt gebruiken en tegenkomt en de nieuwe zogenoemde Taken (monsters van de duisternis). Zo is er een monster met een mega grote kettingzaag en eentje die in vogels verandert als je hem raakt.

Survival

De makers zullen gedacht hebben, wat wil de fan van Alan Wake naast een verhaal-modus? Natuurlijk, een survival-mode! In deze modus genaamd Fight Till Dawn is het de bedoeling dat je het zo lang mogelijk vol houdt in verschillende maps tegen alle Taken die naar je toekomen. Erg pittig als je het mij vraagt, maar een erg leuke bezigheid als je klaar bent met het verhaal. De Survival-mode is wederom singleplayer en helaas niet met je maat te spelen wat me wel tegenvalt.

Het eindoordeel van Koen van den Akker

Alan Wake's American Nightmare is een leuke toevoeging aan je collectie. Ik heb het eerste deel gespeeld om het verhaal en deze opvolger ben ik blijven spelen omdat er veel meer van je gevraagd wordt. De vele actie-momenten spraken me wel aan en de Survival-mode is een leuke bezigheid als je het verhaal hebt uitgespeeld. Wel jammer dat je hem niet met een maat samen kunt doen. Dat je de verschillende omgevingen steeds opnieuw tegenkomt is ietwat goedkoop maar het gaat n't niet vervelen. Voor de Alan Wake-fans zeg ik kopen en voor de rest, probeer eerst even het eerste deel te spelen en kijk dan of je toe bent aan een nieuw avontuur.

• Nieuwe Taken
  • Groot arsenaal aan wapens
  • Veel actie