Video
Video: Age of Wonders: Planetfall aangekondigd voor pc en consoles
21 mei 2018Paradox Interactive heeft Age of Wonders: Planetfall aangekondigd voor de pc en consoles. De game staat gepland voor een release in 2019 en is in...
De Age of Wonders-serie kennen we natuurlijk allemaal als die serie tactische turn-based strategiegames van het Delftse Triumph Studios. De serie is inmiddels toe aan haar vijfde deel, genaamd Age of Wonders: Planetfall. Voor dit deel heeft Triumph ervoor gekozen om de fantasy setting die we kennen uit de vorige delen om te ruilen voor een sci-fi setting. Zo op het eerste oog ziet de game er prachtig uit met kleurrijke omgevingen en verschillende unieke speelbare rassen. Is dit echter een welkome verandering, of had Age of Wonders beter gewoon in zijn fantasiewereld kunnen blijven?
Age of Wonders: Planetfall volgt het verhaal van zes verschillende facties die na de ondergang van Star Union alles weer proberen op te bouwen. Star Union was een intergalactisch rijk waarin de mensheid over vele planeten en rassen heerste. Er heerste vrede en elke factie leefde in harmonie met elkaar samen. Na de ondergang van Star Union raakten de facties echter verdeeld over de planeten en raakten ze vijandig naar elkaar. Enkele heldhaftige leden van de verschillende facties zagen dat dit niet langer goed zou kunnen gaan, dus besloten ze om Star Union weer opnieuw op te bouwen. Dit gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot.
In de singleplayercampagne krijg je de mogelijkheid om met alle zes de verschillende facties te spelen. Je speelt de eerste missie als de Vanguard, een menselijke militaire factie onder de leiding van Jack Gelder. Deze factie is een gerespecteerd onderdeel van de Star Union. Wanneer Jack en zijn team problemen krijgen tijdens een interplanetaire missie worden ze gedwongen tweehonderd jaar in een cryogene slaap door te brengen om weer huiswaarts te kunnen keren. Wanneer deze tweehonderd jaar voorbij zijn, komt Jack er echter tot zijn schrik achter dat de Star Union ten onder is gegaan en het menselijke ras ineens bestaat uit verschillende nieuwe facties van genetisch gemodificeerde mensen. Deze facties zijn de Amazon, een vrouwelijke factie die met lasers uitgeruste dinosauriërs gebruikt, The Assembly, een factie bestaande uit genetisch gemanipuleerde cyborgs, de Dvar, een groep zwaar bepantserde ruimtedwergen en The Syndicate, een groep sneaky aristorcraten en slavendrijvers. Naast deze verschillende menselijke facties is er ook nog de Kir'Ko, een buitenaards insect-achtig ras dat onder de Star Union door de mensheid als slaaf werd gebruikt. Al deze facties hebben hun eigen verhaal, maar komen elkaar tijdens de verschillende missies ook steeds tegen. Wanneer je een van de facties speelt, kun je zelf bepalen of je met de andere facties wilt samenwerken om Star Union weer opnieuw op te bouwen, of ze juist uit wilt roeien om je eigen ras te redden.
Naast een interessant verhaal dat deels verteld wordt door middel van missiebriefings met ingesproken stemmen kun je aan alles merken dat Age of Wonders: Planetfall een echte 4X-game is. Elk ras heeft zijn eigen verhaallijn die bestaat uit verschillende missies. Voor elke missie reis je af naar een andere planeet met een procedureel gegenereerde map. Hier begin je met een kolonie en een klein leger en moet je de map zien te verkennen om bepaalde opdrachten te voltooien of doelen te behalen. De map bestaat uit verschillende hexagonale tegels waarover je troepen zich kunnen bewegen. Daarnaast is de map opgedeeld in verschillende sectoren die elk een eigen set aan voordelen hebben. Zo geeft een sector met vruchtbare land je meer voedsel en geeft een sector waar een onderzoekscentrum aanwezig is je meer onderzoekspunten. Naarmate de bevolking in je kolonie groeit, kun je sectoren die zich om je kolonie heen bevinden, annexeren om zo de daar aanwezige grondstoffen te exploiteren. Op deze manier kun je dus je territorium uitbreiden, maar ook je leger.
Om een missie te voltooien, zijn er meestal meerdere voorwaarden waar je aan moet of kunt voldoen om de missie tot een goed einde te brengen. Dit kan iets heel simpels zijn als het vinden van een speciaal gebied, maar bijvoorbeeld ook het uitroeien van elk ander ras op de map. Naarmate je de planeet verder verkent, speel je meestal ook nieuwe overwinningsvoorwaarden vrij. Zo kun je meestal zelf kiezen of je de missie op een diplomatieke en vredige manier wilt oplossen, of juist door harde oorlogsvoering. Uiteindelijk krijgt elke factie ook de mogelijkheid om een geheim superwapen vrij te spelen in de onderzoeksboom. Deze kun je later ook gebruiken om de missie te voltooien, maar dat heeft natuurlijk wel grote gevolgen.
Elk speelbaar ras heeft ook zijn eigen militaire eenheden. Zo maken de Amazon gebruik van gemodificeerde dinosauriërs die gebruikt kunnen worden als oorlogsvoertuig en maken de Kir'Ko gebruik van een bijtend gif dat ze op hun vijanden kunnen spuwen. Oorlogsvoering is in Age of Wonders: Planetfall zo goed als onvermijdelijk, daar er op de map ook andere niet speelbare facties en aliens rondlopen die al dan niet vriendelijk tegen je zijn. Wanneer het dan dus tot een gevecht komt, kun je ervoor kiezen om de computer het gevecht zelf op te laten lossen, maar je kunt het gevecht ook zelf uitspelen. Deze gevechten doen sterk denken aan de turn-based gevechten van XCOM. Je eenheden hebben namelijk een aantal actiepunten die ze kunnen spenderen door te bewegen, aan te vallen of een andere actie uit te voeren. Tijdens de gevechten kun je echter meer dan alleen lopen en aanvallen. Je kunt je eenheden bijvoorbeeld ook dekking laten zoeken achter gebouwen of ze op de uitkijk laten staan voor vijandige eenheden die voorbij komen lopen. De interactie met de omgeving en het terrein is tijdens deze gevechten erg belangrijk, wat een extra strategische dimensie aan de gevechten geeft.
Naast de tactische turn-based gevechten zelf, moet je je ook buiten de gevechten bezig houden met de ontwikkeling van je leger. Je kunt je leger natuurlijk uitbreiden met nieuwe eenheden, maar je kunt je bestaande eenheden ook aanpassen. Zo kun je middels het doen van onderzoek bijvoorbeeld nieuwe wapens op genetische modificaties vrijspelen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld je standaard infanterie-eenheden ombouwen naar gevaarlijke scherpschutters of juist een handige geneeskundige eenheid die je andere troepen tijdens een gevecht weer op kunnen lappen. Elke factie heeft zijn eigen onderzoeksboom waarmee je van alles vrij kunt spelen. De mogelijkheden zijn eindeloos en er is voor elke speelstijl wel een oplossing.
Age of Wonders: Planetfall is een uitstekende 4X-game in een hele toffe sci-fi setting. Je volgt een intrigerend verhaal vanuit verschillende perspectieven en je bepaalt zelf hoe het verhaal zich vordert en hoe je een missie uitspeelt. De verschillende speelbare rassen zijn allemaal uniek en hebben elk een eigen speelstijl die het beste tot uiting komt tijdens de turn-based gevechten. Deze gevechten zijn gemakkelijk op te pakken, maar worden naarmate de game vordert steeds uitdagender. Age of Wonders: Planetfall is in zijn geheel een game die, ook voor mensen die nog niet bekend zijn met de serie of het genre, gemakkelijk op te pakken valt. Wanneer je echter nog nooit een dergelijke game hebt gespeeld, kan alles een beetje overweldigend zijn. Gelukkig kun je rustig aan beginnen en alles op je gemakje verkennen. Voor veteranen van de serie en mensen die vaker 4X-games hebben gespeeld, brengt Age of Wonders: Planetfall daarentegen ook genoeg uitdaging. De verschillende scenario's die je kunt spelen en ook de online multiplayerfunctionaliteit bieden meer dan genoeg afwisseling en uitdaging om zelfs de meest doorgewinterde Age of Wonders-spelers even zoet te houden.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Series
Age of Wonders
Uitgever
Paradox Interactive
Reviewscore
Platforms
Pc
Releasedatum
6 augustus 2019
Ontwikkelaar
Triumph Studios
Gameliner Awards
-
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.