Review: Age of Pirates 2: City of Abandoned Ships Pc

Geplaatst: 27 januari 2009 19:14

De mystiek die piraterij omhult valt niet te ontkennen. Behaarde, verweerde en rebelse mannen die de zeeën onveilig maken, staan in het geheugen gegrift van bijna iedereen. Nu is het mijn beurt om de oceanen te bevaren in het nieuwste avontuur van Playlogic. Age of Pirates 2: City of Abandoned Ships lijkt op papier genoeg te bieden, maar zijn dit loze beloften of zorgt Playlogic voor een game die je niet snel zal vergeten?

De slecht vallende waarheid

Toepasselijk begint het spel op een klein schip, waarvan jij kapitein bent geworden. De vorige bevelhebber is tijdens een gevecht door een vallende mast geveld, waarna jij zijn plaats moedig overneemt en het schip redt. Na een korte tutorial en wat tips van een matroos mag jij het vaste land betreden met het door jou uitgekozen personage, voor zijn factie "“ Engeland, Spanje, Frankrijk of Nederland "“ en met zijn attributen. Het voelt aan alsof je aan je lot overgelaten de haven betreedt, maar na wat zoeken vind je uiteindelijk wel missies waarmee je geld kan verdienen.

Het spel kent een tiental missies met een dun verhaal dat je niet echt aanzet om Age of Pirates 2 uit te spelen. Wel geeft het vrijheid om te varen waar je wilt en om te kiezen of je een ware piraat wilt zijn, of een trouwe patriottische kapitein die zich strikt aan elke wet houdt. In principe werkt dit prima, maar een game wordt gemaakt of gebroken door het verhaal, de graphics en voor mij vooral gameplay. De keuze tussen het goede en kwade zorgt normaal voor diepgang, maar zonder goede vertelling valt dit al snel in het niet en overschaduwen de minpunten de pluspunten.

Leef met het zwaard en" leef

In Age of Pirates 2 kan je rondvaren in een schip, zeeslagen coördineren, rondlopen op land en zwaardvechten. De zeegevechten werken goed en hebben ook diepgang, maar de intelligentie van de computer laat soms nog te wensen over. Met verschillende soorten munitie kun je een strategie uitwerken. Van een schip tot zinken brengen, tot de mast vernietigen zodat jij kan vluchten; het werkt naar behoren. Mijn persoonlijke favoriet was het personeel uitschakelen met bepaalde kanonskogels.

Terwijl de schepen door het water heen snijden als een mes door een pakje boter, werkt helaas vechten met zwaarden helemaal niet. Met slechts drie knoppen moet je jezelf weten te verdedigen. Spatie is afweren, waardoor bijna elke aanval mist en met de muisknoppen initieer je een snelle aanval of een krachtige, maar trage uithaal. Bewegen is overbodige luxe, omdat je een aanval domweg niet kan ontwijken "“ het werkt gewoon niet. Tegen 'n vijand win je zonder geraakt te worden met goed gebruik van de spatiebalk, wat het wel erg makkelijk maakt. Echter tegenover meerdere vijanden word je al veel te snel in mootjes gehakt.

Het eindoordeel van Daniël Speldekamp

Een piratenspel met RPG elementen en een open wereld "“ het ziet er goed uit op papier. Als je een beetje oplet en game-ervaring hebt valt het echter meteen op dat het spel niet goed is. Het lopen is vreemd omdat je geen 'strafe' toetsen hebt. Het zwaardvechten werkt slecht en het verhaal is alles behalve overtuigend. Het spel ziet er gedateerd uit en had beter vijf jaar geleden uit kunnen komen met deze graphics. Als piraten echt jouw ding zijn kan je eventueel, mede door de aantrekkelijke prijs, nog overwegen om dit spel te kopen, maar anders kun je Age of Pirates 2: City of Abandoned Ships gerust aan je voorbij laten gaan.

• Zeeslagen zijn leuk
  • RPG elementen zijn interessant
  • Keuze tussen een piratenbestaan of patriottisme