Review: Age of Empires IV - Maakt geschiedenis leuk Pc

Geplaatst: 3 november 2021 12:00

Als fervent RTS-liefhebber was ik maar wat blij met de aankondiging van Age of Empires IV. Van kleins af aan speel ik met veel plezier al games als Age of Empires, Age of Mythologie, Red Alert en Command & Conquer. Stuk voor stuk games waar ik heel veel tijd aan heb gespendeerd. Toch was ik ook bang dat het tegen zou vallen, aangezien ik Age of Empires III wat minder vond. Ik kan vast verklappen dat Age of Empires IV uren vermaakt te bieden heeft.

Geschiedenis is niet saai

Toen ik nog een klein Patrickje was en naar de middelbare school ging, was geschiedenis één van mijn minst favoriete vakken. Dat komt natuurlijk gedeeltelijk door wie het doceert, maar het had voor mij ook gewoon een beetje een stoffig imago. Hele verhalen over tijden waar ik me maar weinig bij voor kon stellen. Age of Empires IV brengt daar verandering in. Of je nou net als ik niet zo fan was van geschiedenis of juist gek bent op allerlei gebeurtenissen uit het verleden, via Age of Empires IV kom je op een interessante en levendige manier in aanraking met de geschiedenis. In de campaigns speel je belangrijke slagen en gebeurtenissen na uit de geschiedenis. Het is dus niet alleen leuk om te spelen, maar je steekt er ook nog wat van op. De video's die je tussendoor voorgeschoteld krijgt zijn stuk voor stuk ook erg interessant om te bekijken.

Natuurlijk is een game als Age of Empires IV voor veel mensen interessant vanwege het multiplayer aspect, toch kun je ook in je eentje goed uit de voeten. De singleplayer biedt met 35 missies, verdeeld over vier campaigns genoeg om te doen. De vier campaigns volgen belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis, zoals bijvoorbeeld de Honderjarige Oorlog of het Mongoolse Rijk onder leiding van Djzengis Khan. Het geeft je de mogelijkheid alvast met verschillende facties aan de slag te gaan en te zien hoe je het beste je factie kunt opbouwen. De missies spreken veelal voor zich en vragen je vaak om vijanden uit te schakelen of strategische punten te veroveren. Je kunt zelf de moeilijkheid instellen, dus als je een gevorderde speler bent, kun je de moeilijkheidsgraad altijd nog een tandje opschroeven.

Meer uitdaging

Ondanks dat de campaign erg interessant is, houdt het daar niet op. Age of Empires IV moet het natuurlijk vooral hebben van de multiplayer en dan met name Skirmish. Hierbij kun je kiezen of je co-op speelt tegen de AI, of PvP en dat kan dan in verschillende variaties. Bovendien heb je ook nog eens de keuze uit acht verschillende facties die ieder hun eigen middelen hebben. Je kunt spelen als de Engelsen, Russen, Chinezen, Fransen, Mongolen, het Romeinse Rijk, het Sultanaat van Dehli of het Abbasidische Rijk. Iedere factie heeft zo zijn voor- en nadelen, dus het is verstandig om ze allemaal eens te proberen en te zien waar jij het beste mee uit de voeten kan. Wat erg opvalt is dat er ook goed gewerkt is aan de AI. Waar deze in voorgaande delen meestal erg voorspelbaar was, is dat nu toch anders. Kijk dus niet raar op als je van meerdere kanten wordt aangevallen of vanuit een kan waar je het niet verwacht.

Technisch steekt het allemaal ook goed in elkaar. Ik ben niet al te veel bugs of problemen tegen gekomen tijdens mijn speelsessies. Wat mij wel een aantal keer is overkomen is dat tijdens het spelen van de campaign een aantal van mijn werkers vast kwam te zitten bij het verzamelen van grondstoffen. Grafisch gezien is te merken dat je echt met een nieuw deel in de Age of Empires-serie te maken hebt. Het ziet er allemaal prima uit voor een RTS-game, maar wat er vooral uitspringt is de audio. De muziek en geluiden maken het helemaal af en leveren een zeer positieve bijdrage aan de beleving. Age of Empires IV is dus prima gelukt, maar laat het nog liggen bij de vernieuwing. Dit is namelijk niet een game die het RTS-genre weer populair gaat maken, maar gewoon een leuke toevoeging aan wat we al kennen.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Age of Empires IV speelt heerlijk weg. Op veel gebieden is dit een game die veel RTS-liefhebbers wel kunnen waarderen. Vooral op visueel en audiotechnisch vlak doet de game het goed. Op wat kleine bugs na werkt de game ook nog eens soepel. Waar World's Edge het nog laat liggen is de vernieuwing. Verwacht geen grote innovatieve vernieuwingen, want die zijn er niet. De facties zijn wat minder dan in bijvoorbeeld Age of Empires II, maar wel diepgaander. Age of Empires IV staat voor liefhebbers van het genre garant voor uren en uren aan vermaak.

• Meer diepgang in facties
  • Maakt geschiedenis leuk
  • Fijne singleplayer
  • Uitstekende audio
  • Hoge replay value
  • Genoeg te doen
  • Paar kleine bugs
  • Weinig vernieuwing
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Age of Empires IV

Microsoft Game Studios

28 oktober 2021