Review: Adam's Venture 2: Solomon's Secret Pc

Toen ik de game in handen kreeg, wist ik niet wat ik ervan moest verwachten. Ik dacht dat het gewoon een saaie game was waarin je voorwerpen moest zoeken. Gelukkig was dit niet het geval en heb ik me toch wel vermaakt met Adam's Venture.

Wat kan ik verwachten?

Solomon's Secret gaat verder waar het eerste deel eindigde. In het begin word je opgesloten door de Clairvaux. Dit is een organisatie die oude schatten naar boven haalt met behulp van dynamiet en veel geweld. Adam Venture en zijn assistente Evelyn zijn het niet eens met deze methode en gaan op hun eigen manier op zoek naar de schatkamer van Solomon.

Nadat je ontsnapt bent uit de gevangenis waarin de Clairvaux je heeft opgesloten, moet je eerst zien weg te komen uit het kamp van de organisatie. Je leert dan meteen hoe de besturing werkt en waar je allemaal mee te maken krijgt. In de hele game maak je geen gebruik van je muis. De camera draait vanzelf mee terwijl je loopt. Dit gaat allemaal perfect en je raakt de controle je character nooit kwijt.

Meerdere wegen leiden naar Rome

Een groot nadeel is dat je altijd precies weet waar je naar toe moet, omdat er maar 'n pad is wat je kan volgen. Men zegt weleens dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar in Solomon's Secret leidt er maar 'n weg naar de schatkamer. In de game zitten schatten verborgen met codes. Als je al deze schatten hebt verzameld, kun je de codes op internet invoeren voor een extra bonus. De schatten zijn vrij gemakkelijk te vinden omdat ze echt op typische plaatsen liggen verstopt, bijvoorbeeld achter een pilaar. Om het nóg eenvoudiger te maken, lichten ze bovendien ook nog eens op. De puzzels variëren qua moeilijkheidsgraad. Sommige zijn zo gemakkelijk dat je ze bijna slapend kunt oplossen en met andere ben je wel eventjes bezig. Er zitten puzzels bij, die vrij onduidelijk zijn. Zo krijg je een aantal foto's en namen te zien die je dan met elkaar moet combineren. Nou leg mij maar eens uit waarom Jan bij een boom hoort en Piet bij een tak. Ik heb werkelijk geen idee! Bij dit soort puzzels kun je geen hints vragen. Als je er echt niet uitkomt, zul je op internet naar de oplossing moeten zoeken.

Ziet er eigenlijk best goed uit!

Over de graphics valt weinig te klagen. Ze zijn erg mooi en gedetailleerd. Dit komt doordat de game draait op de Unreal Engine 3. Je ziet soms een muis voorbij schieten of vogels die wegvliegen als je naar ze toe loopt. Je character loopt erg soepel en de bewegingen die hij maakt zien er realistisch uit. Als je de graphics combineert met de muziek, krijg je zeker geen slecht resultaat. Dit is een groot pluspunt van Adam's Venture.

De game bevat veel cutscenes. Deze zijn helaas niet zo heel geweldig. Je ziet veel lelijke puntjes om de mensen heen en de filmpjes lopen op een of andere manier ook niet zo soepel. De ontwikkelaar heeft geprobeerd wat humor in de cutscenes te verwerken, maar je moet maar net van de humor houden. Ik raakte er meer geïrriteerd van. Bovendien zijn de cutscenes niet weg te klikken.

Het eindoordeel van Koen van den Akker

Ik vind het erg lastig om Adam's Venture Episode 2: Solomon's Secret de sterren te geven die het verdient. De graphics zijn echt om je vingers bij af te likken. Helaas kun je hier niet lang van genieten, want de game is in zo'n twee uurtjes uitgespeeld. Net als je er lekker in zit, heb je de schat gevonden en is het verhaal afgelopen. Na lang wikken en wegen ben ik tot een score van drie sterren gekomen. Dit is gebaseerd op de puzzels, de speeltijd, de graphics en de prijs.

• Goedegraphics
  • Sluit aan op het eerste deel
  • Soms erg vage puzzels