Review: Ace Combat Joint Assault PlayStation Portable

Geplaatst: 17 oktober 2010 17:25

Nadat ik twee weken geleden te maken kreeg met de Blue Dragon-serie van Namco Bandai, kreeg ik deze week een totaal ander genre om te reviewen. Ik ontving namelijk Ace Combat: Joint Assault. Van een RPG gaan we dus over op een vlieggame. Daarbij doet de Ace Combat-serie gelijk afstand van de PS3. Joint Assualt verschijnt namelijk exclusief voor de PSP. Of deze handheldversie is opgewassen tegen de grote consolebroer lees je in deze review.

Valahia

De game draait niet echt om het niet al te interessante verhaal. In het kort komt het er op neer dat je als piloot een groep terroristen, genaamd Valahia, moet tegenhouden. Deze groep wil namelijk de gehele wereld vernietigen. Dit matige verhaal haalt aanzienlijk de spanning uit de game. Na een aantal missies heb je het dan ook wel gezien. Joint Assault bevat hiernaast gelukkig wel een aantal kleine missies, die voor een kleine afwisseling zullen zorgen. Verder zorgt het uitzicht ook wel weer voor wat nieuws. Je vliegt tijdens de missies namelijk over steden als Tokyo, Londen en San Francisco, die er voor PSP-begrippen erg mooi uitzien. Van veraf zien de steden er erg realistisch uit. Je moet echter niet te dichtbij komen, want dan is het een wazige boel, maar dat komt nauwelijks voor, tenzij je neerstort natuurlijk.

Extra uitbreidingen

De game bevat wel veel extra's. Zo kun je door geld te sparen met het behalen van missies je straaljagers upgraden en nieuwe staaljagers kopen, zoals de F-4 Phantom II uit de Koude Oorlog of de F-22 Raptor. In elk geval genoeg extra´s om uit te kiezen. Nou is een vlieggame niets zonder een goede besturing. Gelukkig heeft Namco Bandai dit, ondanks het ontbreken van een tweede analoge stick, redelijk voor elkaar gekregen.

Mutliplayer

De game doet het overigens erg goed als multiplayer. Je kunt gezamenlijk missies uitvoeren of het dogfights tegen elkaar opnemen. Hoewel de missies zelf er niet beter op worden, zijn ze met meerdere spelers een stuk spannender om te spelen. Soms worden spelers zelfs van elkaar gescheiden, waarbij iedere speler een andere doel dient te volbrengen om gezamenlijk een missie te voltooien. Als 'n speler dan niet slaagt, faalt de ander automatisch ook.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

Al met al is Ace Combat: Joint Assault geen slechte handheldgame. De spanning is echter te matig om de game lang genoeg interessant te houden. Je hebt dus al snel de neiging om af te haken. Grafisch gezien ziet het er wel erg goed uit en de multiplayer is ook zeker niet slecht. Joint Assault is dus echt bedoeld voor de liefhebbers van het genre en dan vooral voor hen die zich willen uitleven in de multiplayer. Als singleplayergame mag Ace Combat: Joint Assault niet in de schaduw van zijn grote consolebroers staan.

• Mooie graphics
  • Goede besturing
  • Meerdere straaljagers