Review: A Plague Tale: Innocence Xbox One

Geplaatst: 14 mei 2019 16:00

Het Franse Asobo Studio is niet echt een hele grote naam in de gamesindustrie. Afgezien van wat Disney-games en Fuel hebben ze ook nog niet heel veel noemenswaardigs afgeleverd. Toch werd A Plague Tale: Innocence als een veelbelovende game op de markt gebracht en dat maakte mij toch erg nieuwsgierig. Wat heeft deze relatief kleine speler voor ons in petto. Wordt het een meeslepend verhaal, waarin je je echt verbonden voelt met de personages of mondt het uit op een grote teleurstelling? Met frisse moed en goede hoop dook ik in de wereld van de Middeleeuwen, alwaar het allemaal niet zo rooskleurig was als vandaag de dag.

Er was eens...

Het verhaal van A Plague Tale: Innocence speelt zich dus af in het Frankrijk van de Middeleeuwen. Amicia groeit op in een welgesteld gezin en heeft het - zelfs voor die tijd - niet slecht. Alleen haar broertje Hugo lijdt aan een ernstige ziekte die hem ernstige migraine bezorgt. Haar moeder Beatrice ziet Amicia nauwelijks, omdat zij continu de zorg voor haar broertje op zich heeft genomen. Ze probeert met al haar macht en kennis een geneesmiddel te ontwikkelen om Hugo van zijn ziekte af te helpen. Amicia spendeert ondertussen vooral veel tijd met haar vader en hond en krijgt maar weinig mee van wat er met haar broertje aan de hand is. Er lijkt verder geen wolkje aan de lucht voor het Franse gezin.

Tot op een dag een rattenplaag uitbreekt en daarmee ook de Zwarte Dood zijn intrede doet. De relatief vredige wereld waarin zij leefden, verandert binnen no-time in een wereld vol dood en verderf. Maar niet alleen de ratten blijken een groot gevaar voor de familie, de Inquisition is er alles aan gelegen om Hugo van zijn familie weg te nemen. En ook voor het Engelse leger zijn ze niet veilig. Het gezin komt in een benarde situatie terecht en plotseling zijn Amicia en Hugo op elkaar aangewezen. Ondanks dat Amicia haar broertje bijna niet kent, doet zij er alles aan om hem te beschermen en uit handen te houden van de Inquisition. Dat is niet altijd even makkelijk, want de ziekte van Hugo bemoeilijkt het vluchten. Om zich te kunnen weren, is ze gewapend met een katapult waarmee ze tegenstanders uit kan schakelen en krijgt ze onderweg hulp uit onverwachte hoek.

Geen tissues nodig

Om maar met de deur in huis te vallen; A Plague Tale: Innocence vaart voor het grootste deel op het verhaal en de karakterontwikkeling. Dat is iets dat mij zeer aanspreekt, want ik hou echt van een goed verhaal. Het gros van deze game wordt je meegesleept door het verhaal en ben je toch steeds benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Ondanks dat een aantal gebeurtenissen redelijk voorspelbaar zijn, gaat het toch niet vervelen en blijft de game uitnodigen tot spelen. De bijzondere band tussen zus en broer is ook mooi weergegeven. In het begin merk je dat ze elkaar niet zo goed kennen en nog aan elkaar moeten wennen, maar doordat ze in deze moeilijke tijden zo op elkaar zijn aangewezen zijn ze genoodzaakt de verloren tijd snel in te halen. Het verhaal zit goed in elkaar, maar zorgt er zeker niet voor dat je de doos tissues erbij moet pakken.

De game doet wel meer goed, zo biedt de gameplay veel afwisseling en waan je je echt in oude Franse dorpjes. Iets waar Asobo Studio ook goed voor gestudeerd heeft, want daarvoor zijn zij speciaal door Frankrijk gereisd om historische sfeer van deze Franse dorpen goed neer te kunnen zetten. En dat is gelukt. Helaas geldt dat niet voor alles aan de game, want er zijn een aantal elementen die ervoor zorgen dat A Plage Tale: Innocence niet zo goed is als het had kunnen zijn. Zo werkt de besturing vaak niet lekker mee en voelt het allemaal erg houterig aan. Vooral wanneer je een tegenstander uit wil schakelen met je katapult, is dat soms lastig uitvoerbaar. Ook is de game voorzien van een upgradesysteem, maar deze stelt eigenlijk niet zoveel voor en voegt daardoor niets toe. Er zijn slechts een paar elementen die handig zijn om te upgraden, bijvoorbeeld het vergroten van je buidel waardoor je meer ammunitie mee kunt nemen.

Ratatouille

Ratten spelen in A Plague Tale: Innocence een enorm grote rol en dat is uit historisch oogpunt natuurlijk ook niet zo vreemd. Toch is Asobo Studio niet helemaal trouw gebleven aan het verleden. Om de game iets meer sjeu te geven hebben de ratten namelijk een soort superkracht gekregen, waardoor ze een mens helemaal verorberen en de botten gebruiken om hun enorme nesten mee te maken. Je doet er dan ook wijs aan dit ongedierte zoveel mogelijk te vermijden. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan, want ze zijn overal en je moet je dus een weg zien te puzzelen door de Franse huizen en dorpjes om verder in het spel te geraken. De puzzels zijn leuk om te doen, maar wel redelijk makkelijk te volbrengen. Door je katapult met verschillende ammunitie te gebruiken kom je verder in het spel en kun je je vijanden uitschakelen. De verschillende soorten vijanden vereisen ook ieder om een andere tactiek.

De superratten hebben een grote zwakte; ze kunnen namelijk niet tegen licht. Zij houden zich schuil op donkere plekken en komen 's nachts tevoorschijn om nieuwe slachtoffers te maken. Je moet dus letterlijk letten op elke stap die je zet, want je wil natuurlijk niet eindigen als bouwmateriaal voor een rattennest. Maar net als jij hebben het Engelse leger en de Inquisition ook te kampen met de ratten en je kunt het ongedierte daardoor ook in je voordeel gebruiken door te spelen met licht en donker. Met je katapult kun je de lichtbronnen van de vijanden uit- of kapotmaken, waardoor de ratten in hun buurt durven te komen en hen een gruwelijke dood staat te wachten. Dit verfrissende spelelement maakt dat je bepaalde delen van de game op verschillende manieren kunt spelen om verder te komen.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Asobo Studio heeft met A Plague Tale: Innocence een uitstekende game afgeleverd en slaat met een paar kleine dingetjes de plank mis. De besturing werkt houterig, waardoor het mikken op tegenstanders niet goed uit de verf komt en het upgradesysteem is een beetje een wassen neus. Toch zijn dat sowieso niet de dingen waar een game als deze om draait. Het verhaal is origineel en uitnodigend. De puzzels zijn wat mij betreft vrij makkelijk, maar zijn wel leuk om te doen. Daarbij kun je jezelf nog wat uitdaging verschaffen door op zoek te gaan naar alle collectibles, want die zitten ook in deze game. Als je van een game houdt waarbij sfeer en verhaal een belangrijke rol spelen, dan zit je met A Plague Tale: Innocence goed.

• Ziet er goed uit
  • Goed verhaal
  • Afwisselende gameplay
  • Leuke puzzels
  • Besturing werk niet soepel
  • Upgradesysteem stelt niet veel voor
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot A Plague Tale: Innocence

-

Focus Entertainment