Review: A-10C Warthog Pc

Geplaatst: 18 juni 2011 10:00

Gierende straalmotoren net achter je cockpit, een gepantserde kuip om je te beschermen tegen vijandelijk vuur, en een 30 mm gatlinggun om elke vijand in secondes tot pulp te veranderen. En dan nog kunnen vliegen ook! De A-10C Warthog is misschien niet een van de mooiste of snelste vliegtuigen op aarde, maar wel een van de hardste. Nu aan jou om achter de stuurknuppel te kruipen van dit monster!

A-10C Warthog

In deze flightsim, gemaakt door Eagle Dynamics, draait het allemaal om de Amerikaanse A-10C Warthog. Dit robuuste gevechtsvliegtuig gaat al heel wat jaartjes mee en heeft al in veel conflicten chaos op de grond veroorzaakt. Naast de significante wapenlading van dit vliegtuig is het iconische 30 mm Gau-8 Avenger gatlinggun de schrik van elke tank en elk gronddoel. Met een vuursnelheid van 4200 rpm vuurt dit kanon kogels af ter grootte van bierflesjes en is krachtig genoeg om elk gronddoel aan stukken te schieten. In deze flightsim mag jij plaatsnemen achter de stuurknuppel van dit krachtige vliegtuig!

"Ja, lekker vliegen!"

Dacht ik toen ik de tutorials startte om de game te spelen. Nee dus. De eerste 30 minuten was ik bezig door de zeer gedetailleerde cockpit te zoeken naar knopjes om dit machtige vliegtuig van de grond te krijgen. Niet dat ik niet wist waar ik mee bezig was, want de tutorial vertelde me gelukkig welke knopjes ik aan moest zetten. Maar na 30 minuten knopjes en schakelaars omzetten, metertjes checken en knopjes weer uitzetten was het eindelijk zo ver: ik kon het luchtruim in!

Eindelijk, vliegen!

Eindelijk mocht ik mijn kist de lucht in nemen. Om mij heen knipperden allerlei controlelampjes en het compleet functionele dashboard vertelde me alles wat ik moest weten en nog veel meer. De details zijn 100% accuraat weergegeven en exact hetzelfde als het echte vliegtuig. De manier waarop het vliegtuig reageerde op mijn input middels mijn joystick vertelde mij precies wat ik al verwachtte: geen ultrasone jetreacties à  la H.A.W.X., maar een vliegende tank was hoe dit vliegtuig reageert op je commando's. In de gevechtsmissies kun je met bommen, raketten en natuurlijk de dodelijke 30 mm gatlinggun je doelen aan gort schieten. De missies die je mag vliegen vinden plaats in de Kaukasus en Georgië, alwaar een Russische invasie van Georgië plaatsvindt. Het ziet er allemaal zeer gelikt uit en de omgevingen zijn natuurgetrouw weergegeven. Echter: deze game is echt een simulator. Dit houdt in dat je geen vlotte, soepele gameplay hoeft te verwachten, maar keihard werken voor je vermaak. De game geeft je een echte kans om te vliegen net als een echte Warthog piloot!

Graphics en zo

Grafisch is de game uitstekend. Alles is natuurgetrouw weergegeven, van je cockpit tot de omgevingen, alles ziet er gelikt uit. De game vraagt dan ook redelijk wat van je pc, maar bij een kwaliteitssim als deze mag dat. Effecten, geluiden en lichteffecten voegen nog die extra laag realisme toe aan deze al uitstekende ervaring. Ook is de game voorzien van een zeer eenvoudig te bedienen missiegenerator, waarmee je je eigen slagen kunt maken, helemaal naar smaak. Hier zijn bij mij al wat leuke spinsels uitgekomen!

Het eindoordeel van Joost van Dyck

A-10C Warthog is een uiterst realistische flightsim die games als H.A.W.X. ver achter zich laat. Alles ziet er exact en natuurgetrouw uit en het voelt echt aan alsof je in het vliegtuig zit. Realisme is het devies tot in alle details. Dit devies is echter iets wat resulteert in een grote lijst aan functies waar je rekening mee moet houden. De cockpit is 100% functioneel, van de gashendel tot het knopje om je radio te testen. De manier waarop het vliegtuig reageert houdt je op je tenen, waar een moment van concentratieverlies je een afspraakje met de grond kan opleveren. Juist daarom is deze game eigenlijk geen game te noemen. Het is een rasechte simulator met alle functies die je daarbij mag verwachten. Dat ging mij een stapje te ver, maar als een rasechte simulator als A-10C Warthog in je straatje past, tel dan een ster bij de score op en haal deze game!

• Ultrarealistische simulator
  • 30 mm chaingun!
  • Prachtige graphics