Review: 4x4: Hummer Pc

Geplaatst: 22 juni 2009 12:15

Ik heb altijd al een keer in een Hummer willen rijden. Zo'n immens grote bak kan mij, en vast ook vele andere mensen, wel interesseren. Welke man droomt er nu niet van om een keer lekker door de woestijn te raggen met zo'n groot bakbeest, of om met je Hummer een ingewikkeld parcours met hindernissen te trotseren. In het echte leven zal het wel nooit gebeuren, maar dan is er gelukkig nog 4x4 Hummer. Toch?

4x4

4x4 Hummer is een racegame met, je raadt het al, Hummers en andere grote voertuigen, zoals bijvoorbeeld SUV's. Je kunt in de game los gaan op zes verschillende typen races, variërend van een doodnormale circuit race, of de best wel originele Trial parcours. Dit doe je in vijftien verschillende off-road wagens van General Motors, maar ik zal het maar meteen zeggen: ook 4x4 Hummer kan GM niet meer redden van het dreigende faillissement.

Schade

Om te beginnen bij het begin; om te racen heb je natuurlijk een nieuwe auto nodig, en daarom ga je met je verdiende centjes op bezoek bij de autodealer om je eerste Hummer te kopen. Je hebt meteen al de keuze uit een vijftal wagens, die niet bijster veel van elkaar verschillen. Als je jouw monster hebt aangeschaft, kan de pret op de parkoersen beginnen. Je kunt de races voltooien in arcade of simulatie gameplay. Bij arcade kun je jouw auto zo vaak je wilt overal tegenaan laten knallen zonder dat de schade die je daardoor oploopt effect heeft op het rijgedrag van je auto. Bij simulatie is dit uiteraard het tegenovergestelde; elke harde botsing is fataal en stuurt je terug naar de start om het nog eens te proberen. Wel is het jammer dat de game je ook bij minimale schade aan bijvoorbeeld je voorbumper al een herstart geeft, terwijl je makkelijk door had kunnen rijden.

Zowel in arcade als in simulatie is er iets structureel mis met de besturing. Het voelt gewoon niet zo lekker allemaal, en terwijl je aan het rijden bent verlang je er eigenlijk naar om in een echte Hummer te zitten, en niet in een speelgoedauto die je in deze game voorgeschoteld krijgt. En dan te bedenken dat dit echt een essentieel element is in een game waarin je met auto's moet racen.

Zes race typen

Je kunt in 4x4 Hummer racen in zes verschillende race typen, waaronder Sprint, Orienting en Trial. De Sprint is het simpele rijden van A naar B, bij Orienting wordt het al wat moeilijker en moet je een aantal punten bereiken die op de map zijn aangegeven, en dit binnen een bepaalde tijd. De meest uitdagende modus van het spel is Trial, waarin je een parkoers met hindernissen krijgt voorgeschoteld. Je moet dan zorgen dat je de finish bereikt met zo min mogelijk schade aan je auto en de omgeving (die is afgezet met linten). De racer die dan de minste strafpunten heeft, wint de wedstrijd. De tijd is in deze dus niet belangrijk. Helaas zit ook hier weer een minpunt aan. Als je ook maar een beetje tegen het lint aanbotst, valt soms tien meter verderop ook nog een paaltje om. Het is 'n van de voorbeelden van de slechte physics die de game rijk is, en dat maakt het er allemaal niet veel leuker op.

Middelmatige graphics

De graphics zijn over het algemeen ook niet echt om over naar huis te schrijven. De grafische effecten die in het spel verwerkt zitten zijn van middelmatige kwaliteit, met de watereffecten als absoluut nulpunt. Ook de lange laadtijden maken het er allemaal niet beter op, terwijl je van een game als deze eigenlijk zou verwachten dat je in een flits kunt starten. Helaas is niets minder waar, en zoals je weet is niets vervelender dan wachten, wachten, wachten.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Je kunt wel stellen dat 4x4 Hummer niet is wat het had kunnen zijn. Het concept is goed, - racen met een Hummer is de droom van iedere jongen - maar als het dan allemaal niet lekker aanvoelt en er ook nog eens problemen zijn met de graphics en physics, dan valt de droom al snel in duigen. Een gemiste kans dus om een leuk idee uit te werken naar een nog betere game. Helaas.

• Trial modus is uitdagend
  • Grafisch niet voldoende
  • Rijgedrag voelt niet goed