Review: 1001 Ultimate Mahjong Mobile

Aangepast: 18 september 2020 11:46

Deze klassieker is toch wel algemeen bekend. Een puzzelspelletje waarbij je twee dezelfde soort stenen moet zien te vinden. Mahjong! Ik heb het vroeger helemaal plat gespeeld, aangezien het altijd standaard bij Windows zat. Nu blijkt dat er een nieuwe Mahjong uit is gekomen, voor de iPhone en iPad. De prijs is maar €0,79 en de game zelf is zeker de moeite waard voor dit geld. Waarom? Lees vooral verder.

Zoooo veel keuze

Het spel start al met een vrolijk muziekje. Wanneer je op 'categorieën' klikt, zal je je wezenloos schrikken door het grote aantal mogelijkheden, en daarnaast bevat de game ook nog allemaal grafische pluspunten. Genoeg om te behandelen in dit geval. Een paar beginnende puzzels zijn essentieel om weer een beetje in het ritme van Mahjong te komen. Je hebt de keuze uit vijftig achtergronden, dus je kunt zelf kiezen bij welke achtergrond je jezelf het prettigst voelt. De achtergrond moet natuurlijk niet te veel opvallen, want de steentjes moet je goed kunnen blijven zien. Maar, om eerlijk te zijn, gaat het natuurlijk niet in de eerste plaats om veel achtergronden, maar om de gameplay. Maar omdat er zoveel keuze is, kan ik het niet laten om toch nog even wat opties te belichten. 1001 Ultimate Mahjong biedt bijvoorbeeld ook nog de keuze uit vijf verschillende soort stenen. Zo heb je de traditionele stapel, maar ook 'n met cijfers, 'n met figuurtjes, 'n met landen en 'n met vage tekentjes en cijfers. Daarnaast kun je ook voor het 'vraagteken' kiezen, dan kiest het spel automatisch een willekeurig stapeltje uit. Er zit wel degelijk verschil tussen de stapels. Zo zijn de cijfers veel gemakkelijker dan bijvoorbeeld de landen. Dit omdat de landen soms veel op elkaar lijken.

Mahjong bestaat natuurlijk al een tijdje, maar is er überhaupt wel een game die zo veel puzzels heeft als deze? 1001 Ultimate Mahjong heeft, zoals de titel doet vermoeden, 1001 verschillende puzzels. Zo'n beetje elk mogelijk figuur zit er in verwerkt. In het begin kun je kiezen uit 'maar' 101 puzzels, maar wanneer je de eerste twee categorieën hebt uitgespeeld, kun je weer verder met nieuwe. Ook hier is dus genoeg keuze.

Het welzijn van de gamer staat centraal

Nawia Games heeft veel aandacht besteed aan de ontspanning van de gamer. Zoals verteld zijn er veel achtergronden en een aantal soorten stenen. Daarnaast heeft de game een lekker muziekje, maar het is ook mogelijk om je eigen muziek onder het spelletje te zetten. Zo kun je kiezen voor een aantal nummers uit je eigen lijst, maar je kunt ook gewoon alles selecteren als je dat wilt. De game kiest dan zelf de nummers uit die gedraaid worden. Daarnaast kan de speler zelf het licht beïnvloeden in de game. Zo kun je het licht bijvoorbeeld op de voorste of op de achterste stenen richten.

Toch geen simpel puzzelspelletje

Deze variant van Mahjong heeft niet alleen een simpel puzzeltje, maar het bevat daarnaast ook kleine achievements die gehaald kunnen worden. Zo moet je bijvoorbeeld een puzzel binnen tien seconden uit zien te spelen, of een bepaald aantal punten halen (voor elke puzzel die je speelt krijg je punten). Deze behaalde achievements kun je weer vergelijken met je vrienden die dit spelletje ook hebben. Heeft het spelletje dan ook minpunten? Toch wel, naar mijn mening. Wanneer je twee stenen aanklikt, verdwijnen deze niet meteen. Ze lichten op, vliegen de lucht in en botsen tegen elkaar aan. Dan pas zijn de stenen verwijderd. Hierna is nog een mooi lichteffect te zien. Allemaal leuk en aardig, maar dit neemt toch tijd en zicht in beslag. Hoe is het dan mogelijk om een puzzel binnen tien seconden uit te spelen? Gelukkig blijft de tijd w'l stil staan als er gehusseld wordt. Dit doet het spelletje overigens allemaal automatisch (tenzij je dit niet wilt, je kunt het namelijk gewoon uitzetten).

Het eindoordeel van Kevin Dijkstra

1001 Ultimate Mahjong is een leuk en uitgebreid spelletje, waarin vooral rekening wordt gehouden met het gevoel van de gamer. Je kunt met deze game goed ontspannen door je favoriete (eigen) muziek, achtergronden en stijlen te kiezen. Er is veel mogelijk in de puzzels, het zijn er namelijk 1001! Zowat elk figuurtje dat je kunt bedenken bestaat in het spel, dus er is ook genoeg variatie. De achievements zijn misschien wat moeilijk, maar het is wel erg leuk dat het er in zit. Daarnaast is het ook leuk om je persoonlijk record te verbeteren qua tijd. Helaas wordt dit op een bepaald moment ook erg lastig, gezien de 'laadtijd' waarin de stenen verdwijnen als je een koppeltje hebt aangeklikt.

• Veel puzzels
  • Gedacht aan ontspanning van de gamer
  • Achievements