World Health Organisation erkent gameverslaving als officiële stoornis

Geplaatst:

Al enige tijd houdt de World Health Organisation zich bezig met de negatieve effecten van excessief gamen. De World Health Organisation erkent gameverslaving nu als een officiële stoornis.

Sinds vorig jaar heeft de World Health Organisation een vermelding van het zogeheten "gaming disorder" op haar website staan. Hierin staat vermeld dat iemand de diagnose kan krijgen wanneer het vele gamen voor lange tijd een ernstig negatieve impact heeft op het normaal alledaags functioneren van de persoon. Afgelopen week stemden de lidstaten van de WHO tijdens het 72ste World Health Assembly ermee in om gameverslaving officieel op te nemen in het International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD-11), het handboek van te diagnosticeren aandoeningen. Hiermee wordt gameverslaving een officieel erkende verslavingsziekte. Voorstanders van deze erkenning geven aan dat dit ervoor kan zorgen dat problemen rond gameverslaving sneller en beter kunnen worden aangepakt. Onder andere de gamebrancheorganisatie Entertainment Software Association was hier echter fel op tegen en verzocht de WHO nadrukkelijk om de stoornis niet in het ICD op te nemen.

Vanaf 1 januari 2022 wordt gameverslaving officieel erkend als verslavingsziekte.

Bron: Gamesindustry
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord