Economische crisis doet wonderen voor game industrie

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Vroeg of laat zal iedereen en elk bedrijf eraan moeten geloven: de economische crisis kent geen genade. De verkopen van veel luxegoederen dalen gestaag, en het duurt zeker nog tot ergens volgend jaar voordat we met z'n allen weer een beetje op stoom beginnen te komen. Nu zul je denken dat ook de verkoop van games is gedaald door deze reden, maar uit een onderzoek van The Nielsen Company blijkt dat daar totaal niets van klopt.

Het onderzoek wijst uit dat niet alleen de verkopen van games zijn gestegen ten opzichte van eerdere jaren, maar dat ook de tijd die men per week besteed aan het spelen van een game aanzienlijk hoger is. Michael Flamberg, van TNC, had daar de volgende reactie op:

Primarily, we believe mainstream gamers are playing more of the broadly appealing games (i.e Wii Fit, Guitar Hero, and Rock Band) pushing their hours of gameplay up. The social aspects of these games have engaged them. We don't believe hardcore gamers are driving up the usage averages we've observed. Second, gamers may be looking to stretch their entertainment dollar further through playing games they own more. The importance of value for them is evident in the findings on used game purchase.

Het is alleen de vraag of de economische crisis de enige verantwoordelijke is voor het feit dat steeds meer mensen gamer worden. In de grafieken die zijn gemaakt, zie je dat de tijd die wordt besteed aan het spelen van games sowieso al elk jaar meer wordt, economische crisis of niet. Ook de verkopen van games zijn door de jaren heen natuurlijk gestegen (met uitzondering van de overgang tussen 2006 en 2007). Komt het dus echt door de economische crisis, of is het gewoon een feit dat het aantal gamers al jaren aan het stijgen is zonder dat één of andere crisis daar ook maar iets mee te maken heeft? Het blijft gissen...

Lees meer