Preview: Super Smash Bros. Ultimate

Geplaatst: 12 juli 2018 16:00
Aangepast: 13 juli 2018 17:55

Eén van Nintendo's paradepaardjes dit jaar is Super Smash Bros. Ultimate voor de Nintendo Switch. De game komt in de laatste maand van dit jaar uit en het moet een enorm spektakel worden. Alle personages uit de voorgaande Smash-games zitten namelijk in de game. Verdiend Super Smash Bros. Ultimate echter al die aandacht die de game nu krijgt? Ik ging afgelopen week langs bij Nintendo om deze populaire fighting game uitvoerig te checken.

Oude en nieuwe personages

Super Smash Bros. Ultimate is de verrassing uit de hoek van Nintendo van dit jaar. Wie had verwacht dat er zo snel na de Wii U-release een nieuw deel in de Super Smash Bros.-serie zou verschijnen? Hoewel dit veel vreugde bij de fans opriep, waren er ook veel vragen. Is het wel echt een nieuwe game, of is het gewoon een opgepoetste versie van de Wii U-versie uit 2014?

Er zitten meer dan zestig speelbare personages in de game, waaronder enkele nieuwe vechtersbazen. In totaal heb ik drie speelbeurten gehad. In mijn eerste speelbeurt koos ik voor Donkey Kong en Kirby, de tweede speelbeurt koos ik voor de nieuwkomers, de Inklings. Door met de verfroller over je tegenstander heen te rollen en daarna paar rake klappen uit te delen richt je aanzienlijk meer schade aan bij de ander. De ontwikkelaars zijn er goed in geslaagd om de bewegingen uit Splatoon over te zetten in deze game. Je kunt je geweer volladen met verf door als een inktvis door het verf te soppen. Na een frisse duik in de smurrie ben je weer helemaal klaar om de vijand onder te kalken.

In mijn derde, en tevens laatste, speelbeurt heb ik tweemaal voor Ridley, de antagonist van de Metroid-serie, gekozen. Het beest is groot en lomp, maar tegelijkertijd erg sterk. Zo sloeg ik geregeld mijn tegenstanders van links naar rechts en vice versa. Daar stond echter wel tegenover dat de tegenstanders van hot naar her vlogen zonder dat ik ze echt kon bijhouden. Jammer, maar het brengt wel wat balans in het langverwachte personage. Kracht heb je overigens ook niet zomaar, Ridley moet zichzelf opladen om een mokerslag te geven. Je kunt niet heel de match lang tegenstanders van het scherm afmeppen.

Veel verschillende arena's

Naast een aantal nieuwe personages zijn er ook wat nieuwe arena's beschikbaar. Zo nemen de Inklings een nieuw level met zich mee in de vorm van Moray Towers. Deze grote toren is besmeurd met verf wat weer in het voordeel van de Inklings werkt. Mijn persoonlijke favoriet komt echter in de vorm van The Great Plateau uit The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Deze nieuwe arena brengt flink wat destructie met zich mee. De omgeving is namelijk helemaal naar de gallemiezen te werken, wat op zijn beurt weer voor mooie beelden zorgt.

In de basis is Super Smash Bros. Ultimate behoorlijk gelijk aan diens voorgangers. Alles oogt en voelt echter iets sneller aan. Daarbij komt natuurlijk kijken dat het roster onwijs groot is en aangevuld wordt met een aantal nieuwe personages. Het is erg goed dat ze de game wat sneller laten lopen overigens. De Wii U-versie (en zeker zijn voorganger) was trager, wat de game, naar mijn mening, niet ten goede kwam.

Voorlopig oordeel

Nintendo lijkt met Super Smash Bros. Ultimate de beste Smash tot op heden in handen te hebben. De game bevat niet alleen absurd veel personages waaruit je kunt kiezen, maar ook een absurd aantal arena's. De snelheid zit er weer goed in en dat komt de game absoluut ten goede. Daarbij complimenteer ik Nintendo voor het maken van een heel nieuw deel en voor het waken van de rerelease-gekte. Ze hadden namelijk net zo makkelijk de Wii U-versie kunnen porten.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Super Smash Bros. Ultimate

Nintendo Switch

7 december 2018