Drie van die: Dingen waar de game-industrie mee op moet houden

Geplaatst: 14 juni 2018 16:00
Aangepast: 23 juni 2018 17:08

Aan de ene kant is de game-industrie een machtig mooi wereldje. Het biedt ons de tofste games die weer zorgen voor eindeloos vermaak, goede herinneringen, tijdverdrijf en fijne gespreksstof. Toch, hoe mooi de industrie ook is, bevat deze ook een aantal minpunten. Wat dingetjes waar ze wat mij betreft meteen mee mogen kappen. Hieronder zet ik er drie op een rij.

Het lekken van dingen

Oké, het woord lekken zegt het deels al: het was niet de bedoeling van de uitgever of ontwikkelaar dat de informatie al naar buiten kwam. Toch denk ik dat een deel daarvan ook marketing is en bewust 'gelekt' wordt, maar dat even terzijde. Wanneer we kijken naar de E3 die we net hebben afgesloten, wordt duidelijk dat we ontzettend veel informatie al hadden en man, wat is dat zonde. Ik kijk naar alle streams die de E3 te bieden heeft en hoop dan weggeblazen te worden. Hoe kan dat echter als ik, en vele anderen met mij, de meeste informatie al heb? Stiekem hoop ik dan ook dat iedereen volgend jaar de mondjes weer op slot houdt.

Te vroeg een releasedatum roepen

Als je flink uitkijkt naar een bepaalde titel, dan is het niet gek dat je graag een specifieke datum wil om je op te verheugen. Ontwikkelaars geven daar maar al te graag aan toe en maken vaak ver van tevoren al een releasedatum bekend. Vaak leidt dat ertoe dat een game uitgesteld wordt en de mensen teleurgesteld zijn. Ik ben helemaal voor uitstel, want dat kan een game alleen maar beter maken. Maar misschien moeten ontwikkelaars niet meer zo vroeg van tevoren een releasedatum roepen. Doe het twee of drie maanden van tevoren, dan is iedereen ook helemaal gehyped en is de kans kleiner dat je teleurgesteld wordt. Tot die tijd kan ik wel leven met een 'ergens in 2018'. Kijk bijvoorbeeld maar naar Red Dead Redemption 2, waarvan begin 2017 werd aangekondigd dat hij in oktober 2017 zou komen. Uiteindelijk wordt het een jaar later. Geen probleem, maar misschien was het beter geweest om geen datum te noemen. Is niemand verdrietig enzo.

Games compleet maken met DLC

Het concept van DLC is in principe prima. Je tikt wat centjes af, maar je hebt dan vaak nog net dat beetje extra waardoor je langer van de game kan genieten. Wat ik zelf minder tof vind, is wanneer bedrijven de DLC gebruiken om de game af te maken. De game die je in eerste instantie koopt, hoort al helemaal compleet te zijn. Vind ik de game zo ontzettend tof dat ik er nog wat extra uurtjes in wil steken, dan koop ik de DLC. Ik wil hem niet kopen om de game af te maken. Er zijn veel games te noemen die hier gebruik van maken, maar eentje die mij zelf het meest is bijgebleven is Street Fighter V. Inmiddels is dat een dijk van een game met alle uitbreidingen die het heeft gevangen, maar tijdens de release was de boel nogal kort en kaal. Erg zonde.

De bovenstaande drie dingen zijn natuurlijk mijn mening en daar hoef je het totaal niet mee eens te zijn. Of ben je het wel? Hoe je er ook over denkt, laat het me weten in de reacties. Vind ik leuk.

Lees meer