Indieaan: Earthlock

Geplaatst: 22 mei 2018 17:00
Aangepast: 17 juni 2018 00:43

Onze Indieanen zijn nooit bang om een mening te geven. Dit keer is Earthlock het haasje. De Indieaan deelt graag zijn ongezouten mening en wil onze stam helpen met het vinden van de leukste indiegames. Dit keer is het de beurt aan Indieaan Rebecca om de stam alles te vertellen over Earthlock.

Grafisch pareltje

Earthlock kreeg vorig jaar al een release op de pc, maar nu zijn dan eindelijk ook de consoles aan de beurt. Het is een RPG in de meest brede zin van het woord en bereid je dan ook voor om veel te grinden en te sidequesten. Wanneer je de game opstart krijg je al snel te maken met diverse personages die besluiten zich bij elkaar aan te sluiten en zo met elkaar, en jou, het avontuur aangaan. Het verhaal dat daarbij komt kijken begint eigenlijk vrij simpel. Je maakt kennis met Ivory, een meisje dat net haar opleiding heeft afgerond, die meegaat op een expeditie. Deze expeditie vindt vlakbij Amon plaats, het volgende personage waar je mee te maken krijgt. Amon maakt weer kennis met anderen en gaat met hen mee op reis. Het verhaal begint simpel en lijkt van wat grotere sidequests aan elkaar te hangen. Toch weet Earthlock je direct te pakken en natuurlijk krijg je al snel te maken met een gevalletje "the plot thickens".

Tijdens het avontuur van je personages krijg je eigenlijk te maken met drie verschillende settings. Als eerste heb je de enorme overworld. Daarin reis je van locatie naar locatie. Deze locaties zelf zijn de tweede setting en die zien er dan ook weer anders uit dan de grote wereld. Deze plekken zitten vol met NPC's die jou het ene na het andere rotklusje laten oplossen of monsters die iets beschermen wat jij natuurlijk in je bezit wil hebben. Als laatste heb je de gevechten tegen deze monsters. Deze gevechten ga je het grootste gedeelte van je tijd aan besteden. Monsters, van elk formaat dat je je kan bedenken, bevinden zich namelijk overal en ze hebben het allemaal op jou voorzien.

Knokken tot het einde

Het vechtsysteem in deze game is zeer bekend van andere RPG's, maar daarom niet minder goed uitgewerkt. Al de personages, dus ook de vijanden, kunnen om de beurt kiezen om een actie te ondernemen. Dit kan natuurlijk een aanval zijn, maar hier kunnen ook items of magie gebruikt worden. Wat aanvallen betreft, hebben onze personages te maken met twee verschillende stances. Om Amon even als voorbeeld te nemen, kun je bij hem kiezen uit de stance waarin hij een Thief is en de stance waarbij hij aanvalt met een Spudcannon. Beiden hebben eigen sterktes en zwaktes die ook weer op verschillende vijanden goed werken. Het is aan jou om hier goed over na te denken, met name omdat het wisselen van stance je ook een beurt kost.

De monsters die je overal tegenkomt, vallen wat niveau betreft hartstikke mee. Wanneer je je richting de eerste boss knokt en je ondertussen alle vijanden die je tegenkomt neermaait, ben je dan ook al lekker geleveled. Je denkt dan ook goed klaar te zijn voor de boss en dan WHAM! Binnen drie seconden ben je neergeknuppeld en sta je met je goede gedrag weer voor de save point. Het grinden van experience is een hele belangrijke factor in deze game. Gebieden weer terug zoeken en daar de vijanden opnieuw neer meppen is dus geen overbodige luxe.

Ook is het zeker in je voordeel om aan de strategie te denken, die lekker uitgebreid is gemaakt voor deze game. Zo kun je twee personages aan elkaar koppelen en zo hun bond levelen. Dit zorgt er ook voor dat je toffe moves uit kunt voeren tijdens gevechten en andere perks vrijspeelt. Ook krijg je te maken met een talentsboard. Elk personage heeft een eigen board waar je een talent op kunt leggen voor elk level dat je personage is gestegen. Zo kun je hem sterker maken, zijn wapen sterker maken of hem wat bonuspunten op diverse sterktes en zwaktes geven. Het loont echt om hier regelmatig naar te kijken en hier aanpassingen te maken, neem dat van mij aan.

Zelluf doen!

Het zou natuurlijk geen RPG zijn als je zelf niet aan de slag kon om je wapens te verbeteren. Na een tijdje spelen kom je in een specifiek stadje terecht waar je eindelijk al je gevonden troep om kunt zetten in spullen waar je wat aan hebt. Ook kun je daar planten kweken om om te zetten tot healing items en andere drankjes. Het is de hemel voor alles dat je zelf wil en kan maken en de keuzes tot customizen zijn reuze. Het kost je even wat tijd en moeite om er inzicht in te krijgen, alsmede de strategieën en het vechtsysteem, maar je krijgt er een prachtgame voor terug.

Eindoordeel

Earthlock brengt spelers weer helemaal terug naar de RPG's die we vroeger veel zagen, dit met een mooi likje verf zodat het prachtig mee kan komen met de games van deze tijd. Het verhaal komt ietwat langzaam op gang, maar weet je direct mee te sleuren en de mogelijkheden op het gebied van vechten en het bedenken van strategieën maken dat elke battle spannend en tof is. Als fan van RPG's is dit toch wel een dikke aanrader voor je collectie.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Earthlock

Series

-

Uitgever

Snowcastle Games

Reviewscore

-

Platforms

Pc, PlayStation 4

Releasedatum

27 januari 2018

Ontwikkelaar

Snowcastle Games

Gameliner Awards

-