Preview: Sea of Thieves

Aangepast: 20 mei 2018 13:41

Samen met hoofdredacteur Alex, een andere journalist en iemand van het ontwikkelteam trok ik op de gamescom de grote open online piratenwereld van Sea of Thieves in. De Rare-medewerker nam ons daarbij op sleeptouw en met zijn vieren kozen we vervolgens het ruime sop om op een nabijgelegen eilandje op schattentocht te gaan. Wat volgt is een relaas van ons korte avontuur.

Boottochtje

Met een paar man het anker lichten is onze eerste opgelegde opdracht. Terwijl wij Gameliner-piraten onderdeks de scheepskaarten bekijken om de volgende stopplaats - een klein eilandje in de buurt - te bepalen, bekommert het Rare-mannetje zich om het roer. Daarna kruip ik minutenlang het kraaiennest in en speel ik een beetje op een muziekinstrument. Laat de anderen maar het werk opknappen. Pas bij aankomst maak ik mij opnieuw nuttig. Het aanmeren van ons schip verliep immers niet zonder slag of stoot, met als gevolg dat de scheepsromp schade had opgelopen. Ik nam een paar houten planken en timmerde de gaten onder de waterlinie dicht. Vervolgens duiken we in onze inventaris en halen we de schatkaart voor dit eiland boven. Drie kruisjes zetten ons op het juiste spoor, maar het is natuurlijk aan ons om de precieze locatie van die schatten te bepalen.

Honderd gaten graven

Je moet daarbij je omgeving goed bestuderen en vergelijken met de schatkaart om min of meer te bepalen waar exact je die schatkisten moet opgraven. Kijk, deze alleenstaande rots is een goede indicatie voor het eerste kruisje. De schat moet daar ergens tussen die bomen liggen, weerklinkt in mijn koptelefoon. Ik haal mijn spade boven en begin gretig gaten te graven, maar de schatkist heb ikzelf nooit gevonden. Niet bij het eerste, niet bij het tweede, en zelfs niet bij het derde kruisje. Ik ben hier schijnbaar waardeloos in. Gelukkig help ik de rest van de crew nog een beetje door dwarsliggende skeletten, het enige type PvE-vijand dat we in deze demo tegenkomen, op afstand te houden met mijn donderbus of zwaard. Het schieten, en ook de eigenlijke impact van het schot, voelt tevens nog niet zo lekker. Verloren health vul ik aan door af en toe een banaantje te eten.

Titanic

Het heeft eigenlijk te veel moeite en tijd gekost om die drie schatten op te speuren. Er zat bovendien ook een vervloekte, wenende schatkist tussen, want ja, het is in Sea of Thieves allemaal wat kolderiek. Haal deze kist aan boord en het ruim zal zich langzaamaan vullen met water. De oplossing hiervoor heb ik niet meteen begrepen, maar iemand in ons midden heeft die kist blijkbaar toch te vroeg aan boord gesleept, of zo. Hoe het ook zij, wanneer we met z'n allen bij het schip aankomen met onze derde buit om richting dichtstbijzijnde handelspost te vertrekken, om ze daar om te ruilen in goudstukken, blijkt ons schip zinkende. Ik duik benedendeks nog vlug het water in om het tij te keren, maar onze schuit is jammer genoeg niet meer te redden van een toekomst als scheepswrak op de bodem van de oceaan. Gelukkig hebben we onze vergaarde rijkdom nog wel in het bezit. Op de plaats waar ons schip gezonken is, duikt een zeemeermin (met flare) op. De speler die met deze sirene praat, spawnt met een nieuw schip in de beginhaven van de game.

Mislukte kaappoging

Terwijl we geduldig wachten op ons nieuwe schip (en de verveling eigenlijk een beetje de kop opsteekt), duikt er plots een schip op. Ik weet niet welk schip het is, maar het is zeker niet de onze, vertelt de Rare-medewerker die zich op dat moment nog op volle zee bevindt. Dat advies slaan we evenwel in de wind en we tillen onze schatten aan boord. Het blijkt de spelergestuurde boot te zijn van het kwartetje spelers achter ons op de beursvloer. Dapper, maar onze kaappoging mislukt. We delven één voor één het onderspit, het groepje spelers maakt al onze schatten afhandig en wij geven er met lege handen de brui aan

Voorlopige oordeel

Ruim een half uur lang heb ik mijn tijd verdaan met dingen die een piraat zoal doet. Het was lollig op zijn beste momenten en de game lijkt spelers daadwerkelijk alle vrijheid te bieden om te doen en laten wat ze willen, maar ik kan desondanks niet zeggen dat ik mij enorm vermaakt heb met Sea of Thieves. Misschien komt dat door de setting waarin we deze game voor het eerst spelen - op de gamescom met een stel 'vreemden' - en speelt het straks allemaal ongetwijfeld veel leuker met een stelletje vrienden. De cartooneske vormgeving is trouwens van een hoog niveau en past precies bij de humoristische aanpak. Voor nu verliet ik toch licht teleurstellend de Sea of Thieves-demopod. Sea of Thieves staat voorlopig gepland voor begin 2018 en verschijnt op Xbox One en pc (en dan ook nog voor het Xbox Play Anywhere-programma). Vanop de gamescom heeft Rare overigens ook aangekondigd dat beide spelersgroepen met of tegen elkaar kunnen spelen door middel van cross-platform play.

Packshot Sea of Thieves

-

Microsoft Game Studios