Trailer
Roguelike deckbuilder As We Descend onthuld
gisterenCoffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
[imgleft]http://www.gameliner.nl/res/images/overig/screenshots/DeIndieaan145px.png[/imgleft]
De Indieaan is een verhalenverteller, deelt graag zijn mening en wil iedereen bekend maken met de beste, leukste en mooiste indiegames. Hij gaat regelmatig op pad om de nieuwste indiegames aan de tand te voelen en te checken of deze tot de zojuist genoemde categorie behoren. Bovendien zal de Indieaan niet schromen zijn ongezouten mening hierover te geven. De Indieaan spreekt deze keer over The Solus Project.
Een alpha-, pre-release- of Early Access-versie van een game zijn de meest lastige om te beoordelen. Voornamelijk omdat er altijd wel een steekje los zit en er waarschijnlijk genoeg fout gaat tijdens de gameplay. Nu wil ik niet zeggen dat er bij The Solus Project genoeg is fout gegaan, maar dat er een paar steekjes loszitten is wel duidelijk geworden.
Veel van het verhaal wordt niet verteld in de game, maar laten we het in de basis erop houden dat je als ruimtereiziger een ongeluk met het schip krijgt en onvermijdelijk strandt op de planeet. Een behoorlijk grauwe en vooral warme planeet. In het gezichtsveld is ook altijd een kader te zien welke de helm moet weergeven. Daarbij heb je gelukkig nog wel het handige apparaat bij de hand welke vitale functies vermeldt, aanwijzingen geeft en vooral informatie over voorwerpen verschaft die je daar kan vinden. Allemaal leuk en wel, maar zo'n super handige gadget haalt niet echt de survivalist in je naar boven. Integendeel, kijk gewoon simpelweg op het scherm en je ziet dat je uitgedroogd bent, even wat drinken en je kan weer verder. Makkelijker kan het niet en wellicht dat dit nog wel aangepast wordt in de uiteindelijke versie, maar ik ben bang dat dit wel een basisonderdeel van de game gaat zijn.
Een survivalgame waarbij je ergens gedropt wordt en vervolgens geen aanwijzingen krijgt of doelstellingen, daar kan ik me niet in vinden. Dit is een persoonlijk iets, maar als je van een game als 'The Forest' een goed gevoel krijgt, gaat The Solus Project ditzelfde gevoel niet verschaffen. Je bent letterlijk aan de goden overgeleverd en helaas zorgt dit voor de nodige frustratie. Elke keer krijg je simpele aanwijzingen, maar daar blijft het ook bij. Mocht je in nood zitten omdat je niet weet wat je doet, helaas. Geen idee welke items je kan craften, helaas. Zie je geen andere ingang van de grot, helaas. Het is gewoon net even het stukje begeleiding dat ik mis. Je kan het er niet mee eens zijn en zeggen dat het hierdoor een extreme survivalgame is. Ben ik met je eens, maar voor mij doet dit het niet. Al zeg ik wel dat dit in de uiteindelijke versie nog aangepast kan worden en ik hoop het van harte.
Wat een aangename verrassing is, is dat The Solus Project er gelikt uit ziet. Je hebt geen monster-PC nodig om de game te spelen, maar zodra ik mijn GTX 960 erop los had gelaten (wat overigens nog niet eens de beste GPU is, maar dat terzijde) kwam de game echt tot leven. Effecten waar je U tegen zegt, landschappen die schitteren in de zon en een beleving van de omgeving als geen ander. Toen dacht ik: de game is grafisch af. En vervolgens daalde het besef ook dat de ontwikkelaar het grafisch eerst voor elkaar wilde hebben, voordat hij verder ging met het verhaal en andere zaken. Dat is een keuze die een ontwikkelaar maakt, vooral om de PR te kunnen stimuleren. En dat is gelukt, de game doet niet onder voor andere games met een hoger budget. Er is genoeg tijd en liefde in gestoken en dat zie je.
The Solus Project moet nog een lik verf krijgen bovenop de grondlak waarin het nu staat. De game is nog niet af en dat merk je op het moment. Early Access-kopers weten dit uiteraard en moeten door het stof bijten. Mijn advies is: wacht even op de volledige game. Het simpele feit dat de doelen niet duidelijk zijn, je vaak geen idee hebt wat je aan het doen bent en vooral het feit dat je daardoor urenlang over één objective doet, is niet iets waar de doorsnee gamer op zit te wachten. Ga je puur voor de looks? Koop de game dan snel en loop vooral een paar rondjes op de planeet, want grafisch zit de game wel goed in elkaar. Hoe je het ook went of keert, de game heeft nog een alpha-status en dan kan je er nog niet veel van verwachten. Doe dat dan ook niet, want het wordt (nog) niet waargemaakt.
Trailer
Coffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Trailer
Met de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
Trailer
Stof je VR-bril af of haal hem eindelijk uit de doos, want je wordt opgeroepen om demonen neer te schieten in Metal: Hellsinger.
Nieuws
SEGA heeft ervoor gekozen om Relic Entertainment te verkopen. Relic gaat nu door als onafhankelijke studio dankzij een 'externe investeerder'.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.