The Way of: Nintendo - Deel 4

Geplaatst op woensdag 16 november 2011 om 17:00 door Redactie


Dit is alweer het laatste deel van onze reis door de tijd met Nintendo. Heb je de eerdere delen nog niet gelezen? Dat kan hier: , ,


The big Advance
We gaan verder met onze reis door het verleden in 2001
Na het ongelofelijke succes van de originele Game Boy en Game Boy Color kon na dik 12 jaar een échte opvolger ook niet uitblijven. Daarom verscheen in dit jaar de Game Boy Advance. Deze was vele malen krachtiger, en kon ook veel meer kleuren tegelijkertijd tonen. Ook waren er twee schouderknoppen toegevoegd. Tevens bleef de nieuwe handheld nog steeds de spellen ondersteunen van zijn voorgangers, iets wat erg handig was.


Hij mag dan niet moeders mooiste zijn, fijn in de hand ligt die wel!

De vierkante vriend
De Game Boy Advance was niet het enigste wat Nintendo in 2001 op de markt bracht. In Japan kwam namelijk toen ook de opvolger uit van de Nintendo 64: de Nintendo GameCube. Deze eigenaardige paarse kubus kwam hier pas in 2002[/b] de winkelschappen opvrolijken. Het meest opvallende was dat de spelcomputer geen gewone disks afspeelde, maar kleine DVD’tjes. Misschien wist je het al, maar de GameCube ondersteunde al stereoscopisch 3D! Helaas kan je die mogelijkheid nooit benutten, omdat er nooit software is afgemaakt met de ondersteuning daarvan, en het alleen zou werken met een speciaal scherm van Nintendo, dat ze nooit hebben uitgebracht omdat het veel te duur was. Een van de spellen die dit zou gaan ondersteunen was Luigi’s Mansion. Helaas is de functie geschrapt, en zo is die functie voor het spel ook nooit erin gestopt.


De paarse Cube in volle glorie! En er zit een oranje third-party memorycard ingeplugd..

A wild SPELCOMPUTER appeared!
Pokémon was inmiddels een enorm succes en wordt zelfs door velen een fenomeen genoemd, want zowel de spellen als merchandise waren niet aan te slepen. Daarom kwam Nintendo in [b]2001[/b] met de Pokémon Mini, een hele kleine meeneembare spelcomputer. Hier kwam die, net zoals de GameCube, pas in 2002 uit. De Pokémon Mini was bijna net zo groot als een dikke stopwatch en paste daarom ook erg makkelijk in je zak. Het apparaatje kende net zoals de Game Boy Pocket een zwart/wit scherm en had onder andere een ingebouwde shockmeter, infraroodontvanger en zelfs een rumble feature! De cartridges van de games waren bijna net zo groot als die van de DS. Erg klein dus, en zeker voor die tijd. Van een flop kon men nog gelukkig niet spreken, want daarvoor deed het ding het in Japan toch te goed, maar helaas is het kleine handheldje erg onbekend gebleven in de rest van de wereld.


De Pokémon Mini, de ultieme handheld voor ‘even tussendoor’!

Het aftreden van een grote familie
Inmiddels zijn we in 2002 beland, en is de huidige directeur van Nintendo of Japan, Hiroshi Yamauchi, al 74 jaar oud. Hij besloot daarom om op 31 mei van dat jaar met pension te gaan. Maar een bedrijf laten werken zonder directeur gaat erg moeilijk! Hij besloot de leiderschap niet door te geven aan iemand anders in de familie, maar aan een goede vriend: Satoru Iwata. Satoru Iwata was begonnen bij HAL Laboratories en was in 2000 al hogerop gekomen in Nintendo als hoofd van de planning divisie. Omdat hij een erg goede vriend was van Hiroshi Yamauchi en Yamauchi hem ook vertrouwde kreeg hij de baan van CEO van Nintendo of Japan.


Hiroshi Yamauchi is momenteel een van de rijkste personen van Japan, hij heeft dus heel wat centen bij elkaar weten te sprokkelen in al die jaren!

Het afscheid van een legendarische ontwikkelaar
Ontwikkelaar Rareware heeft veel grote titels op hun naam staan. En vaak ook erg excentrieke. Van Snake: Rattle & Roll tot Donkey Kong Country en Conker’s Bad Fur Day tot Perfect Dark, Rare maakte bijzondere spellen. Ondanks de grote successen en kwaliteiten die ontwikkelaar Rare heeft, verkocht Nintendo de ontwikkalaar aan Microsoft in september 2002, vlak na de release van het spel Star Fox Adventures. Ondanks de verkoop van Rare aan Microsoft, deed het bedrijf nog erg veel voor de GBA en DS, wat Microsoft toeliet. Dit resulteerde in nog een ‘grote’ samenwerking tussen Nintendo en Rare, de DS game Diddy Kong Racing DS, welke een remake was van Rare’s origineel op de Nintendo 64. Helaas is de band tussen Rare en Nintendo steeds dunner geworden, en zal Rare nog nooit vergeten worden als dé Nintendo ontwikkelaar.


Het oude logo van Rare.

I see a link...
Omdat de GameCube en GameBoy Advance (GBA) in hetzelfde jaar uit waren gekomen, kon Nintendo het niet laten om wat leuke geintjes hiermee uit te halen. Een daarvan was de GameCube/Game Boy Advance-link kabel. Met deze kabel kon je jouw Cube linken aan je GBA, zodat je data kon uitwisselen om zo extraatjes vrij te spelen, zoals bijvoorbeeld de volledige Metroid van de NES in Metroid Prime. Een van de leukste gebruiken kwam uit een samenwerking tussen Nintendo en Namco, die samen het spel Pac-Man VS. maakten. Voor deze game sloot je één GBA aan en drie Cube-controllers. De persoon op de GBA speelde met Pac-Man, en de spelers op de Cube moesten als de spookjes Pac-Man te pakken zien te krijgen. Dit zorgde voor een unieke ervaring, want de GBA-speler kon de spookjes wel zien, maar de spookjes moesten samenwerken op Pac-Man gevonden te krijgen voordat die genoeg punten had om te winnen!
Dit was niet de enige link tussen beide systemen. Nintendo bracht namelijk ook de Game Boy Player uit voor de GameCube in 2003. Hiermee kon je jouw GBA spellen op TV spelen, en ook de spellen in multiplayer spelen, omdat de uitbreiding die je onderop de Cube klikte ook linkkabels ondersteunde.


Steek in je GBA, steek in je Cube, en multiplayeren maar!

Klapper-de-klap! En toen ging het licht aan
De originele GBA kende helaas net zoals de Game Boy Color geen ingebouwde verlichting. Nintendo kwam in 2003 daarmee eindelijk opnieuw met een antwoord. Namelijk de Game Boy Advance SP (GBA SP). De complete re-design rekende af met de aparte vorm van de GBA en voegde er ook nog verlichting aan toe. Maar dit is nog lang niet alles, want de meest opvallende verandering was dat ervoor het eerst een accu in de spelcomputer van Nintendo was verwerkt! Dit was gedaan om zo de ‘dure’ batterijen te besparen en het was ook juist nu pas gedaan omdat dankzij de toen flink opkomende telefoonindustrie de prijs van een accu fors goedkoper was geworden. Oh, en natuurlijk niet te vergeten: een uitklapbaar scherm! Zodat je de Game Boy nóg makkelijker mee kon nemen.


Het nieuwe en kleinere design was helaas niet zo ergonomisch ontworpen. Daardoor had je al snel last van kramp in je handen.

Een legendarische E3
Ieder jaar werd er wel een E3 gegeven. Alleen één E3 in het bijzonder zullen Nintendo fans niet zo snel meer vergeten. Dat is de E3 van 2004. Het begon al goed. De pas aangenomen Reggie Fils-Aime, welke het hoofd van de verkoop en markteting was, kwam het podium op en sprak de legendarische woorden uit:
"My name is Reggie. I'm about kicking ass, I'm about takin' names, and we're about makin' gamees", om vervolgens de Nintendo DS aan de wereld te onthullen.

Het apparaatje had daarvoor nog de codenaam Nitro. De Regginator, zoals die na afloop door velen werd genoemd, kon zich niet inhouden, en laat tijdens de presentatie van het apparaat nog de nodige toffe quotes vallen. Ook grote baas Iwata kon zich niet inhouden, en liet het publiek al weten dat de opvolger van de GameCube compleet anders zou worden, een revolutie...


Even voorstellen, de Nintendo Nitro, het prototype van de Nintendo DS.

Een portable revolutie
Nintendo voegde woord aan daad. Ze lanceerden de tweeschermige handheld in de VS en Japan in 2004. In Europa waren we pas op 11 maart 2005 aan de beurt, al konden sommige Club Nintendo leden de handheld al iets eerder krijgen. Het apparaat was een enorme verandering, iets wat compleet in de nieuwe weg van Nintendo paste: innovatief en toch vertrouwd. Het apparaat had naast een touchscreen ook standaard de mogelijkheid voor draadloze comminucatie (terwijl de draadloze ontvangers voor de GBA accessoires waren) en hij kende een ingebouwde microfoon. Als je al een GBA had, had je geluk. Je kon namelijk al je GBA spellen ook op je DS spelen! Helaas zonder de multiplayer, want er zat geen uitbreidingspoort meer op van de GBA. De spelcomputer kende een kwakkelende start, maar na een jaar en met de release van de Nintendo DS Lite in 2006 schoten de verkopen enorm omhoog.

Klein, maar fijn
Op de E3 van 2005 tipte de mannen van Nintendo een tipje van de sluier op over de Revolution. Revolution was de codenaam van de Wii, en ze lieten de buitenkant zien. De controllers bleven nog geheim, maar die zouden enorm vernieuwend zijn en een gat in de markt. Wel wilde ze al flink wat mogelijkheden van de Revolution onthullen, en een van de eerste dingen die ze bekendmaakten was de Virtual Console, waarmee je de oude klassiekers opnieuw kon spelen.



Heel veel verschillende kleuren, maar helaas duurde het wel een hele poos voordat die ook echt kwamen.

Tevens onthulde Nintendo een makeover van de GBA: De Game Boy Micro. Deze was heel erg klein en paste zo in je broekzak. Je kon ook verwisselbare frontjes kopen om erop te zetten en het beeldscherm was ook verbeterd. De Game Boy Micro kende net als de DS alleen maar ondersteuning voor GBA spellen en niet meer voor oudere Game Boy spellen. De Game Boy Micro kende daarentegen wél weer ondersteuning voor de link-kabel, dus je kon gelukkig wel je favoriete spelletjes in de multiplayer-mode spelen.


De speciale Famicom editie van de Game Boy Micro. Deze is erg geliefd onder verzamelaars en retro-ethousiastelingen!

It’s a Wii!
In 2006 werd de mysterieuze en revolutionaire controller dan eindelijk onthuld. Het had de vorm van een afstandsbediening, en had ingebouwde bewegingssensoren, zodat men spellen kon maken waarbij je echt moest bewegen. Iets wat nieuw was en de mensen enorm aansprak. Daardoor was de spelcomputer een hele periode na de release nergens te krijgen. De spelcomputer was zo gewild, dat Nintendo de vraag niet aankon! Het succes van vroeger kwam eindelijk weer terug. Na jarenlang gekwakkeld te hebben met de concurrentie en steeds minder te verkopen, was het gelukt om het bedrijf weer succesvol te maken.


Achterhaalde graphics, maar wel als eerste met beweginsbesturing! En niet te vergeten, dit ding heeft Super Mario Galaxy!

De nieuwe weg van Nintendo
De nieuwe weg die Nintendo was ingeslagen was een succes. Waar men vroeger al garant stond om innovatie bij iedere spelcomputer, waren de DS en Wii ook gericht op een doelgroep die voorheen niets van spellen te maken moest hebben. Vooral huisvrouwen (en mannen) en ouderen zagen de spelcomputers wel zitten. Al was het maar om even de hersens te ‘trainen’ of even lekker te sporten, het was allemaal mogelijk. Ook wist het oude fans niet teleur te stellen met toffe games (sommige zeurpieten daargelaten, maar die heb je altijd gehad), waardoor men niet één markt, maar twee verschillende markten wist aan te boren. Het uitkomen van de DSi en DSi XL in 2009 maakten de DS-lijn een nog groter succes, terwijl Wii Fit met het Wii Balance Board voor een ware huiskamerfitness-hype zorgde onder vrouwen. Alleen, elk succes kent ook zijn keerzijde....


Een DSi en een DSi XL naast elkaar. Dan kan je tenminste pas echt vergelijken!

YARHAAARRRRRRR! You are a Pirate!
Omdat de DS een ernorm succes was, en erg makkelijk te kraken, duurde het niet lang voordat de eerste flashkaartjes en homebrew (ongelicenseerde software uit eigen huis) verschenen. Ah, boeiend. Zoiets gebeurt toch bij elke spelcomputer, dus dat maakt niet uit. Ware het niet de piraterij bij de Nintendo DS compleet uit de hand liep. Bijna iedereen, van jijzelf tot die ene oude oma en oma aan het eind van de straat, had well een flashkaartje voor dat ding, en wisten ook hoe je de spellen erop kon zetten. Hierdoor liepen niet alleen uitgevers, maar vooral de ontwikkelaars hun boterhammetjes mis, want iedereen downloadde de spellen maar en kocht ze niet. Het was zelfs zo extreem geworden, dat verschillende distributeurs op een gegeven moment weigerden bepaalde spellen uit te geven en te versturen naar bepaalde landen, omdat ze toch niet gekocht werden. Een enorme steek in het succes van Nintendo, want weer kregen ze last met de third party’s die hun apparaat in steeds mindere mate wilden ondersteunen. Goed, dachten ze bij Nintendo. We hebben toch een nieuwe handheld op de planken staan, waarbij we dat veel beter gaan aanpakken. Dames en heren uitgevers, speel er maar alvast mee, want in 2010 gaan we hem aankondigen!


Sommige mensen doen echt alles voor gratis spellen. Je hebt er zelfs bij die op plundertocht gaan met een piratenship!

It’s like you’re in the game!
Je raad het waarschijnlijk al, maar de spelcomputer die Nintendo op de E3 van 2010 aankondigde was natuurlijk de Nintendo 3DS. Dit was de échte opvolger van de DS, en zou vele malen krachtiger zijn, een gyrosensor bevatten, leuke wireless (multiplayer) mogelijkheden en het belangrijkste: je kan je spellen in 3D bekijken. Een 3D handheld was al eerder gedaan, maar nog niet in meer dan twee kleuren. Het ding kwam in 2011 op de markt, en liep nog niet helemaal lekker. Fans waren teleurgesteld en anderen meden het omdat er nog te weinig software voor was. Op dit moment is daar al drastisch verandering in aan het komen. De 3DS kende langzame verkopen in het begin, maar op dit moment schieten de verkopen al flink omhoog en komt nu pas de stroom aan spellen pas echt goed op gang. Dit is mede te danken aan een flinke prijsdaling in augustus van dat jaar. Sterker nog, de verkopen schijnen zelfs al bijna net zo hoog te zijn als bij de DS in zijn eerste jaar!


Het mag dan wel in 3D zijn, maar lang gamen doe je natuurlijk in 2D!

A Wii. For U
In 2011 werd tevens de nieuwe spelcomputer van Nintendo onthuld. Op de E3 werd de console onthuld, met veel lof van zowel ontwikkelaars als van de aanwezige pers. De controller zal een groot touchscreen bevatten en weer een controller worden die je met twee handen moet bedienen. Heel veel over de spelcomputer is nog niet bekend ten tijde van schrijven, maar we hebben het volste vertrouwen in Nintendo dat het een prachtig iets gaat worden, want dat is iets wat je in de rode draad van dit bijzondere bedrijf hebt kunnen ontdekken.
Innovatie boven paardenkracht. Dat is het grote motto van Nintendo van de afgelopen paar jaar, en daar hebben zo ook heel wat mee bereikt.


Een eigenaardige doch unieke controller, de devlopers weten er gelukkig wel raad mee!

Aan alles komt een eind. Zo ook aan deze special. Maar voordat je wat traantjes laat, hopen wij dat je enorm hebt genoten van deze wondere reis door de geschiedenis van Nintendo. Om het met een flinke lach af te sluiten, doen we daarom gewoon de Mario!



Bedankt voor het lezen!

Reacties

Remcooooo (16 november 2011 - 18:53)
Remcooooo
  • Boss
  • 1116 reacties

Erg leuk! Jammer dat dit het laatste deel is.

De Pokémon Mini is echt vet. Hier thuis ligt er nog een en sommige spelletjes ervoor zijn echt verslavend.

Silver_sol (16 november 2011 - 20:39)
Silver_sol
  • Pwner
  • 262 reacties

    Remcooooo16 schreef:
      Erg leuk! Jammer dat dit het laatste deel is.

      De Pokémon Mini is echt vet. Hier thuis ligt er nog een en sommige spelletjes ervoor zijn echt verslavend.


Remco hou eens je klep die Pokémon Mini is van mij niet van jou. En ja ze zijn verslavend mijn moeder kon serieus uren van die puzzelspelletjes spelen

Edit door Alex

---

Ik heb je signature verwijdert, omdat deze niet meer werkt en niet voldoet aan de .
Legochesser (16 november 2011 - 20:52)
Legochesser
  • Pwner
  • 329 reacties

De Pokémon Mini is op de (3)DS na ook stiekem mijn favorite spelcomputer. Heb hem nog niet zo heel erg lang (bijna een jaar) maar iedere keer als ik erop speel geeft het apparaatje een heel tof gevoel. Wil er zelf ooit nog de beruchte Eurpese Tetris versie ervoor want die schijnt heel tof te zijn (maar berucht vanwege zijn zeldzaamheidswaarde). Maar ik moet maar eens die Zany Cards en de Puzzle Collection ergens zien te scoren, want ik heb nu nog alleen maar Party Mini en Pinball Mini. (Nog eentje zelfs sealed! )

Remcooooo (16 november 2011 - 21:21)
Remcooooo
  • Boss
  • 1116 reacties

    legochesser schreef:
      Maar ik moet maar eens die Zany Cards en de Puzzle Collection ergens zien te scoren, want ik heb nu nog alleen maar Party Mini en Pinball Mini. (Nog eentje zelfs sealed! )

Puzzle Collection is zeker aan te raden. Dat is echt zo'n verslavend spel en het wordt echt fucking moeilijk (dat was het ten minste toen mijn broertje en ik het nog speelden een aantal jaren terug).

Kloothommel (16 november 2011 - 23:12)
Kloothommel
  • Boss
  • 1765 reacties

DO THE MARIO!!!

Vroegâh bij Telekids met Carlo en Irene!
I nostalgia'd....



Plaats reactie:

    Bold Spoiler
    smili lol puh knipoog confuse boos bloos coool sm_eerie yawnee yes_new nooo shutup punkey winkie huil shocked