Waarom zit er een wereldwijde community achter bepaalde games?

Gemiddeld 85% van de scholieren gamet, waarvan 30% dagelijks. Videogames zijn populair bij verschillende doelgroepen en op verschillende soorten game consoles. Maar wat maakt gamen nou zo leuk of interessant? Jongeren geven aan dat zij vooral graag gamen door het sociale contact met mensen over de hele wereld. Zij gamen veel met vrienden of familie, maar hebben hierdoor wereldwijd contacten, waarmee zij hechte vriendschappen opbouwen.

Advertising Goed

Populariteit van games

De populariteit van een game wordt deels bepaald door autoriteiten in de community. Als de grootste YouTube gamer, Pewdiepie, positief is over een nieuwe game, is dit voor de developer een grote kans op aandacht. In onderzoek naar gamegedrag worden een aantal factoren genoemd waardoor games populair worden. Plezier, sociale interactie, competitie en identificatie worden als belangrijkste factoren beschreven. Communities spelen hierop in, waardoor de games ook weer groter worden. De game community en game zelf zijn hierdoor onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Van viraliteit tot webshop

In de communities van verschillende games spelen vaak een handvol gamers een leidende rol. Zij staan vaak in de schijnwerpers en streamen dagelijks via gaming platformen zoals Twitch. Zij staan in de community vaak voor autoriteit in een bepaalde game/console en kiezen er ook vaak voor om verdienmodellen te koppelen aan hun streams. Er wordt vaak gebruik gemaakt van donaties, maar veel gamers gaan een webshop maken voor de verkoop van specifieke merch en soms zelfs gepersonaliseerde content.

Wereldwijd web

Door de veelzijdige mogelijkheden die internet biedt is het steeds makkelijker om wereldwijd verbinding te vinden. De meest gesproken taal in de game community is Engels, maar veel games worden ook aangeboden in de moedertaal van de gebruiker. Door online spellen en vooral teamgames met open poules is de wereldwijde verbinding de afgelopen 10 jaar exponentieel gestegen. Dit heeft voor een enorme boost gezorgd in de wereldwijde community.

Sociaal verbonden

Gamers gebruiken verschillende kanalen om communities op te bouwen. Zo is Discord een veelgebruikte applicatie om tijdens het gamen te communiceren. Je kan daar via chatgroepen op de hoogte te blijven van nieuws en tips over de games, maar ook het (sociaal) leven van je connecties. Prestaties en games worden voornamelijk gedeeld op YouTube, Twitch, Tiktok en Instagram, maar wat grotere gamers kiezen vaak voor een domeinnaam en eigen website of webshop, om deze kanalen bij elkaar te brengen in een duidelijke huisstijl en gameprofiel. Mede hierdoor blijven communities groeien en vinden veel jongeren de aansluiting die zij zoeken.

BRON Sponsored
Tags

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?