The Way of: Story of Seasons

Geplaatst:

Toen de jonge Yasuhiro Wada van het Japanse platteland naar de hoofdstad Tokio verhuisde, kwam hij in een totaal andere wereld terecht. Door de jaren heen dacht hij terug aan de leuke tijden in zijn jeugd en wat het platteland in zijn ogen speciaal maakte. Uit deze gedachten ontstond uiteindelijk het idee om een game te maken, een game die het leven op het platteland in beeld brengt. Hier werd uiteindelijk de Bokujō Monogatari, beter bekend als de Story of Seasons franchise, uit geboren.

Financiële problemen en de eerste Harvest Moon Game

Yasuhiro Wada begon na zijn school te werken als game designer bij game ontwikkelaar Amccus waar hij zijn idee voor een boerderij game kon gaan uitwerken. Hij wilde een RPG maken die zich niet focuste op vechten, maar op het plattelandsleven. Hij wilde met zijn game zijn nostalgie met het plattelandsleven overbrengen. Voor inspiratie voor zijn plan keek hij onder andere naar games als The Legend of Zelda om het gebruik van gereedschap in een game te onderzoeken en Derby Stallion voor het gebruik van dieren in zijn project.

Het maken van de game ging echter niet zonder slag of stoot. De uitgever in die tijd, Pack-In-Video, kampte tijdens de productie met financiële problemen. Eén van de directeuren was vermist en de uitgever was bezig met teveel projecten tegelijkertijd. Dit zorgde ervoor dat er weinig budget en middelen voor Wada’s project overbleven. Wada wilde de handdoek in de ring gooien, maar twee collega’s haalden hem over om het toch af te maken. Met zijn drieën maakten zij in zes maanden tijd de hele game af.

In 1996 kwam de eerste Bokujō Monogatari (boerderij verhaal) uit op de SNES in Japan. In 1997 en 1998 kwam de game uit in de Verenigde Staten en Europa onder de naam Harvest Moon. Harvest Moon volgt het verhaal van een jongeman die de oude boerderij van zijn grootvader erft. Hij moet de boerderij, die door de jaren heen in verval is geraakt, nieuw leven in blazen. De game werd redelijk goed ontvangen en er werd ook een Game Boy en Game Boy Colour versie uitgebracht in 1998. Ook mocht er een vervolg gemaakt worden.

De start van een franchise

Dit vervolg kwam in februari 1999 onder de naam Harvest Moon 64 op de N64 in Amerika en Japan. Tien maanden later kwam Back to Nature uit op de PlayStation. Het was de bedoeling dat Back to Nature een verbeterde remake van Harvest Moon 64 zou worden, maar de ontwikkelaar die met de remake bezig was, Victor Interactive Software, had de game dusdanig veranderd dat, toen Wada naar de voortgang kwam kijken, hij de game niet meer herkende. Het dorp was veranderd net als de karakters van de personages. Het was alleen te laat om alles nog te gaan veranderden. Beide games werden een succes en vandaag is er in de fandom nog steeds een discussie gaande over welke versie van de twee de beste is.

Harvest Moon werd een franchise die op elk Nintendo Platform te vinden is. Op de PlayStation kwam nog een remake uit van A Wonderful Life van de Game Cube en drie unieke titels: Save the Homeland, Hero of Leaf Valley en Innocent Life. Bij Nintendo kwamen meer games uit, waarvan Friends of Mineral Town en More Friends of Mineral Town (2001), een vernieuwde Game Boy versie van Back to Nature, de meest geliefde games zijn. Ook kwam er Fantasy RPG spinoff van de game Rune Factory uit 2006. Die een kleine loyale fanbase heeft gekregen door de jaren heen.

Wada stopt en de naamsverandering

Na dertien jaar aan de franchise gewerkt te hebben, besloot Hatsuhiro Wada in 2009 te stoppen met werken aan de Harvest Moon franchise. De fakkel werd overgedragen aan Yoshifumi Hashimoto, die vanaf die dag aan het roer staat van de franchise. In 2014 werd de Westerse naam van de games veranderd van Harvest Moon naar Story Seasons. Dit omdat zij weggingen bij de Westerse uitgever Natsume. Natsume ging games uitgeven onder de naam Harvest Moon en de originele games gingen onder een andere naam verder.

De eerste twee titels onder de nieuwe naam waren Story of Seasons (2014) en Story of Seasons: Trio of Towns (2016) op de 3DS. Hierna bleef het even stil rond de franchise. Dit komt ook deels, omdat in 2016 de looptijd van de 3DS ten einde liep. Drie jaar later in 2019 werd er tijdens een Nintendo Direct in februari eindelijk een nieuwe Story of Seasons game aangekondigd voor de Nintendo Switch. Het gaat om een cross-over met Story of Seasons en de populaire manga serie Doraemon. Een paar maanden later werd ook Story of Seasons: Friends of Mineral Town, een remake van de Game Boy games uit 2001, bekendgemaakt. Van Doraemon: Story of Seasons is de Westerse release datum al bekend en op de Friends of Mineral remake moeten wij helaas nog even wachten.

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Doraemon Story of Seasons

Series

-

Uitgever

Bandai Namco

Reviewscore

-

Platforms

Pc, Nintendo Switch

Releasedatum

11 oktober 2019

Ontwikkelaar

Marvelous Interactive

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord