The Way of: Nintendo - Deel 1

We kennen Nintendo allemaal van de wereldberoemde loodgieter Mario, Donkey Kong, Zelda, Pokémon en ga zo maar door. Nintendo bracht haar 8-bit spelcomputer in september van 1986 naar Europa onder de naam Nintendo Entertainment Systeem, maar werd pas vier jaar later in Nederland populair.

Nintendo heeft echter een veel rijkere geschiedenis dan we misschien wisten. Het bedrijf werd namelijk al in 1889 opgericht door Fusajiro Yamauchi, grootvader van Hiroshi Yamauchi, iemand die we misschien beter kennen. We zullen je de komende weken meenemen door de geschiedenis van Nintendo. We beginnen aan het einde van 1889, het jaar waarin het voor Nintendo allemaal begon.

Nintendo Koppai

Nintendo's geschiedenis begint nadat Fusajiro Yamauchi, geboren op 22 november 1860, het bedrijf Nintendo Koppai oprichtte aan het einde van het jaar 1889. De naam Nintendo staat voor 'leave luck to heaven'. Het bedrijf maakte Hanafuda-bloemspelkaarten. De Hanafuda-spelkaarten zijn ontstaan nadat Nederlandse zeelieden Westerse spelkaarten mee hadden genomen naar Japan. De Hanafuda-bloemspelkaarten zijn iets kleiner dan de Europese-spelkaarten, maar wel dikker.

Hanafudakaarten waren met de handgemaakte spelkaarten van boomschors, waarvan er 48 stuks in één dek zaten. In het begin waren deze kaarten alleen nog maar in twee plaatsen in Japan verkrijgbaar. In 1902 begint Yamauchi met het produceren van de Hanafuda-bloemkaarten in de Westerse-stijl om ze vervolgens te exporteren naar het buitenland. De producten werden net als in eigen land razend populair in het buitenland. Nintendo Koppai huurt bedrijven in om massaproductie van de Hanafuda-bloemkaarten aan te kunnen. De Hanafuda spelkaarten worden vaak gebruikt voor verschillende gokspelletjes, waarbij echt geld op het spel wordt gezet. Het kaartenspel is zelfs zo populair dat Nintendo besluit om een 'prestigieuze' Nintendo Cup te organiseren.

The Way of Nintendo   Hanafuda
De Hanafuda Napoleon Collection.

Nintendo tijdens de Tweede Wereldoorlog

Fusajiro Yamauchi had een dochter, genaamd Tei Yamauchi, die later ging trouwen met Sekiryo Kaneda. Fusajiro zelf ging met pensioen in 1929 en toen nam zijn schoonzoon Sekiryo Kenada het bedrijf over. Het bedrijf richtte in 1933 een vennootschap op onder de naam Yamauchi Nintendo & Co. Sekiryo Kenada verhuisde met het bedrijf naar een nieuwe locatie die wat dichter bij huis was. De beste man kocht papier in van externe leveranciers en hij breidde het bedrijf verder uit met meer medewerkers.

Sekiryo Kenada is geboren op 10 december 1901 en was de tweede president van Nintendo Koppai. Fusajiro Yamauchi overleed uiteindelijk in 1940 ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, maar dit had verder niets met de oorlog te maken. In 1947 richt Sekiryo Kenada het distributiebedrijf Marufuku Co. Ltd. op. In 1950 ging Sekiryo Kenada met pensioen en nam het achterkleinkind het bedrijf Nintendo over. Fusajiro Yamauchi had nog een zoon, maar die heeft het bedrijf niet gekregen, omdat hij zijn voormalige vrouw (Kimi Yamauchi) en zoon (Hiroshi Yamauchi) had verlaten.

Dit was de winkel in Kyoto waar de Hanafuda-bloemkaarten werden verkocht. Het bedrijf krijgt in 1951 wederom een naamswijziging. Nintendo Playing Card Co. Ltd. komt tot leven en een jaar later worden er verschillende fabrieken in Kyoto uitgebreid. Het bedrijf slaagt erin om een massaproductie aan plastic speelkaarten op de markt te zetten.

The Way of Hiroshi Yamauchi
Hiroshi Yamauchi werd geboren op 7 november 1927. Hiroshi Yamauchi was diegene die Nintendo naar de consolesmarkt duwde, nadat hij de interesse in de Hanafuda-kaarten zag afnemen en de consolesmarkt zag opkomen.

Nintendo en Walt Disney

In 1956 gaat de voormalig president van Nintendo, Hiroshi Yamauchi, naar Amerika om daar met het Amerikaanse bedrijf VS Playing Cards Company, die het in Amerika goed doet, om de tafel te zitten. Nintendo begon daarna met de verkoop van Walt Disney-kaarten, waarop Disney-figuren zijn afgebeeld. Het bedrijf maakt speelkaarten voor kinderen en dat doet het goed. Het bedrijf staat in 1962 als tweede genoteerd in de beurzen van Kyoto en Osaka. In 1963 veranderd het bedrijf opnieuw haar naam, ditmaal wordt het Nintendo Co. Ltd en begint met het produceren van spellen. Het bedrijf maakt niet alleen meer speelkaarten en bouwt een nieuwe fabriek in Uji City, net buiten Kyoto.

Walt Disney-kaarten door Nintendo.

Nintendo als speelgoedmaker

Nintendo is het eerste bedrijf in Japan dat elektronica toevoegt in speelgoed. In 1973, tien jaar nadat Nintendo zich niet alleen meer is gaan richten op kaartspellen, komt Nintendo met een soort van kleiduif-schietsysteem op de proppen, waarbij je lasers gebruikt. Het is enorm populair en daarom besluit Nintendo het product te exporteren naar het buitenland. Het systeem wordt zelfs als grote concurrent van het bowlen gezien, toentertijd een dagelijks tijdverdrijf. Het bedrijf timmert op dat moment flink aan de weg. Het bedrijf komt een jaar later met een 16mm-filmprojector voor speelautomaten.

Twister, geïmporteerd naar Japan door Nintendo, Ultra Hand ging maar liefst 1,2 miljoen keer over de toonbank, voor 800 yen, Wild Gunman.

De eerste stap naar de spelcomputer

Het gaat daarna snel voor de consolegigant. Het bedrijf komt met het ene na de andere hoogstaande technologische apparaat. Het bedrijf ontwikkeld in samenwerking met het bedrijf Mitsubishi Electric een videospelsysteem voor de Japanse markt, waarbij er gebruikt wordt gemaakt van een elektronische videorecorder (EVR). Nintendo creëert niet lang daarna een spelcomputer die gebruik maakt van een processor. Het bedrijf ontwikkelt een jaar leter in samenwerking met Mitsubishi Electric de TV Game 15 en TV Game 6, een videorecorder voor thuis.

The Way of Nintendo TV Game 15
Mitsubishi Electric: TV Game 15.

Nintendo zet voet op Amerikaanse-bodem

Het bedrijf probeert op dat moment voet op Amerikaanse bodem te zetten. Minoru Arakawa, de schoonzoon van Hiroshi Yamauchi, opent Nintendo of Amerika in New York en begint zijn divisie met het verkopen van speelhalautomaten.

The Way of Nintendo  Minoru Arakawa
Minoru Arakawa.

Lees deel 2 van The Way of Nintendo

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?