The Way of: LucasArts - Deel 1

Geplaatst: 6 april 2013 17:15
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

In deze speciale The Way of... nemen we je mee door de geschiedenis van ontwikkelaar en uitgever LucasArts. De ontwikkelaar en uitgever, die onder andere bekend stond om zijn vele Star Wars- en Indiana Jones-games, heeft helaas zijn deuren moeten sluiten.

1982, het begin
LucasArts werd in 1982 opgericht door George Lucas, de schrijver en bedenker van het succesvolle Star Wars-universum. De beste man heeft samen met zijn vriend, Steven Spielberg, ook aan Indiana Jones gewerkt.
Het bedrijf was in het begin nog onderdeel van Lucasfilm Limited, maar de games werden onder het label Lucasfilm Games uitgebracht. In de begintijden werden games nog onder de vlag van Atari uitgegeven en voor de pc door Epyx. Het bedrijf richtte zich dus voornamelijk op de ontwikkeling van games.

Ballblazer en Rescue on Fractalus uit 1984
Ballblazer en Rescue on Fractalus werden uitgeven onder de vlag van Atari. De eerste game was een sportgame voor de 8-bitconsole Atari 800 en werd later geport naar de Apple II, ZX Spectrum, Amstrad CPC, Commodore 64, Atari 7800 en ook naar de NES. De game werd aanvankelijk Ballblaster genoemd, maar verscheen al snel op BBS, waardoor je de game illegaal kon downloaden, voordat de game überhaupt was uitgebracht. De game kreeg daarom een naamswijziging naar Ballblazer.

Een andere game was Rescue on Fractalus. Deze game kwam uit op de Atari 5200 en werd later ook geport naar de Apple II, ZX Spectrum, Amstrad CPC, Tandy Color Computer 3 en ook de Commodore 64.
De game speelt zich af op de fictieve planeet Fractalus waar de speler een militair ruimteschip, Valkyrie genaamd, bestuurt.

Labyrinth
De eerste avonturengame die door LucasArts werd ontwikkeld en uitgebracht door Activision was Labyrinth. De game was gebaseerd op de gelijknamige film uit 1986 en kwam uit voor de Apple IIc, Apple IIe, Commodore 64/128 en de MSX.


Eerste engine van LucasArts
In 1987 ontwikkelde LucasArts de eerste game met hun eigen engine SCUMM. SCUMM stond voor Script Creation Utility for Maniac Mansion. De eerste game die daarmee werd ontwikkeld was, hoe kan het ook anders, Maniac Mansion. Het verhaal ging over een meteoriet die bij de familie Edison, zo'n twintig jaar geleden, neerstortte. De familie woont in een Victoriaans herenhuis. De familie is, hoewel ze vroeger ook al niet zo heel vaak gezien werden, niet meer gezien sinds de meteorietinslag. Het huis valt ook bijna uit elkaar. Maniac Mansion is de eerste game die door LucasArts zelf is uitgegeven.

De hoogdagen van LucasArts
Wat veel mensen vast zijn vergeten, is dat LucasArts in 1990 verantwoordelijk was voor het uitbrengen van The Secret of Monkey Island, Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, Indiana Jones and the Fate of Atlantis en Maniac Mansion: Day of the Tentacle.

Wordt vervolgt...

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Lees meer