The Way of: Gameliner - Deel 1

Geplaatst: 16 februari 2015 10:00
Aangepast: 20 januari 2023 20:41

Het is jullie vast niet ontgaan dat Gameliner op 23 februari alweer tien jaar bestaat. Er werd mij gevraagd door de hoofdredactie om daar een artikel over te schrijven. Welk artikel is er niet beter voor geschikt dan The Way of? Daarin neem ik jullie mee terug naar de dag waarop het allemaal begon.

23 februari 2005, het begin

Het begon allemaal met het registreren van de domeinnaam. Het was niet heel toevallig dat we op de naam Gameliner kwamen. Het was de meest logische keuze, want we wilden een gamesite neerzetten die in lijn lag met gamers.

De naam Gameliner is bedacht door Atari. In de vroege jaren van 1980 kwam Atari met een service voor de Atari 2600. Deze service, die GameLine genoemd werd, was een soort inbelverbinding via een telefoonlijn. Je kunt de service het best vergelijken met wat Steam nu is. Je kon namelijk games downloaden via een inbelverbinding en installeren op je cartridge. GameLine was voor Atari een baanbrekend businessmodel dat uiteindelijk opgegaan is in America Online.
Wanneer je abonnee was van GameLine, kreeg je een professioneel magazine, genaamd GameLiner. Het magazine bestond uit informatie van nieuwe spellen toegevoegd aan de dienst, vragen en antwoorden, advies voor betere gameplay en een lijst met op dat moment beschikbare games op GameLine.
We hebben de naam toen van Atari geleend (omdat het allang niet meer bestond) en geregistreerd als .nl-domein. Het is mooi om te weten dat GameLine de voorloper is van PSN en het online downloadkanaal Steam.

In het begin was Gameliner niets anders dan een HTML-website en het plaatsen van artikelen was vrij ingewikkeld allemaal. Zo moest er voor elke review een nieuwe pagina aangemaakt worden in HTML, en dat was zeer tijdrovend allemaal. Internet was rond die periode ook nog nieuw voor veel mensen, eigenlijk deden we allemaal maar wat en van bezoekersaantallen hadden we nooit van gehoord.

Het idee was al vanaf dag één dat Gameliner een online webshop in games moest worden. Op een zekere ochtend, kort nadat de website live ging, bedacht ik me dat ik dit avontuur nooit alleen zou aankunnen. Ik struinde een beetje rond op het internet en kwam op een forum genaamd Gamex Plaza terecht. Ik trok mijn stoute schoenen aan en vroeg hen of ze samen wilden gaan met Gameliner. Het duurde niet lang voordat we besloten samen te gaan.

Linda a.k.a. Mikeo en Nick de Vogel a.k.a. Yuber waren de allereerste redacteuren van Gameliner. Deze eerste zet bleek een goede zet in de juiste richting te zijn geweest, want vanaf toen werd het forum van Gameliner wat actiever. De eerste reviews kwamen online en er werd al snel serieus gedacht over het bouwen van een nieuwe website, zodat artikelen een stuk eenvoudiger online gezet zouden kunnen worden. Het idee van het online verkopen van computerspellen werd even geparkeerd, want het actieve forum was een voedingsbodem voor meer.

We kregen steeds meer ervaring in het runnen van een website en het duurde niet lang voordat we onze allereerste hoofdredacteur hadden. Het hoofdredacteurschap stelde niet veel voor, want veel werd besloten door mij, maar het was voor de vorm en iedere zelfrespecterende site had er één, dus wij ook. Het was aan Wilco Robben de eer om de eerste te zijn.

De website krijgt een grote update

Het website werd door steeds meer mensen bezocht en er ontstond al snel een harde kern op het forum. Aan het einde van 2005 hadden we bedacht dat we live zouden gaan met een nieuwe website. De website was nog niet helemaal klaar, maar het grootste voordeel van deze nieuwe website was dat we nu eindelijk artikelen live konden zetten, zonder tussenkomst van HTML. De nieuwe website was nog vol in ontwikkeling, was nog niet helemaal klaar, maar toch online. Zo was het idee dat we daarnaast weer een poging gingen doen om games te verkopen, maar daar kwam niks van terecht.

Relatie met uitgevers

Bij een gamewebsite hoort ook een goede relatie met de uitgevers. Het aanvragen van review-copies ging er in het begin een beetje anders aan toe dan tegenwoordig. Ik kan me nog herinneren dat we games op bruikleen kregen en dat deze weer teruggestuurd moesten worden, nadat we er een review over hadden geschreven. Jaren later vonden uitgevers dit veel te veel werk en hoefden deze exemplaren niet meer teruggestuurd te worden. Maar als hoofdredacteur had je de taak dus om ook nog eens een administratie bij te houden wie wat ontving en had teruggestuurd.

Perstripjes

We werden ook steeds serieuzer genomen door uitgevers. Zo kan ik me nog een perstrip van Tony Hawk Project 8 en Call of Duty herinneren in België. Na urenlang zoeken kwamen we aan en konden we nog wat eten verorberen en genieten van de games die werden getoond. In het begin weet je niet wat je meemaakt en dat geeft je weer energie om verder te gaan.

Zwarte bladzijde

Het team is in de periode vanaf 2005 tot 2007 in een razend tempo veranderd. Er kwamen steeds meer mensen bij en er verlieten mensen het nest. Zoals dat bij een ongeorganiseerde website gaat, was er in die periode ook heel wat hommeles in het team. Dat eiste begin 2007 zijn tol, omdat we er toen geen grip meer op hadden. Gameliner werd offline gehaald en er werd een totaal nieuw plan geschreven en een nieuwe website gebouwd. We gingen terug naar onze roots, en dat betekende dat we de webshop weer uit het stof hadden gehaald.

Morgen lezen jullie hoe het avontuur van Gameliner verder gaat en hoe dit uiteindelijk heeft geleid tot datgene wat we nu zijn geworden.

The Way of Gameliner: Deel 2

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Lees meer