Check hier alle X019 Londen-content

Terugblik: februari

februari gaat lekker door waar januari geëindigd is. Een shitload aan games zoals je ziet, maar ook veel leuke nieuwsberichten. Geniet van de tweede maand van 2008, geniet van het Jaaroverzicht 2008: februari!

februari begon goed voor de shooter van Electronic Arts, Crysis. Sinds de release in november 2007 was de game namelijk al meer dan één miljoen keer verkocht, en dat was toch wel reden voor een feestje. Crysis is van de makers van onder andere Far Cry, en moet het vooral hebben van de ongelofelijk gedetailleerde beelden. De game doet er alles aan om bij de gamer een soort van filmisch gevoel te brengen.

Weer een hoop cijfertjes in februari 2008. Zo kwam Electronic Arts met kwartaalcijfers, waaruit bleek dat de gigant meer dan 1 miljard euro omzet had, en toch 22 miljoen euro verlies had geleden. Onder meer het één miljoenste exemplaar van Crysis vloog over de toonbank, en ook kregen we te horen dat Devil May Cry 4 twee miljoen keer verkocht was en Unreal Tournament III voor de PC 1,2 miljoen keer. Steam kwam ook met cijfers, en daaruit bleek dat er ondertussen vijftien miljoen Steam-accounts waren, samen goed voor zeven miljard speelminuten per maand. Tot slot kwam een stel analisten met de uitspraak dat Spore op z'n minst goed moest zijn voor drie miljoen verkochte exemplaren.

Over de PlayStation 3 verschenen verschillende berichten. Zo liet de grote baas van EA weten dat het programmeren voor de PS3 een lastig werkje is, maar wel steeds makkelijker gaat. Codemasters zag ondanks de problemen wel een toekomst in de nieuwe PlayStation. Dankzij de hardware van de PS3 verwacht hij dat de toekomst voor de console er rooskleurig uitziet. In februari kregen we ook door dat er een Platinum-reeks aan zat te komen, en dat de PlayStation Store een make-over krijgt.

De Blu-Ray vs. HD-DVD strijd werd in februari zo goed als beslist. Men liet weten dat de Blu-Ray discs al twee miljoen keer waren verkocht. Ook lieten een hoop grote filmstudio's, zoals Paramount, de HD-DVD vallen voor Blu-Ray. Toen Toshiba zelf aankondigde dat het bedrijf zijn eigen HD-DVD productie zou stoppen, was het zo goed als definitief dat Sony de strijd had gewonnen met de Blu-Ray disc.

Naast al het nieuws over games kregen we ook goed nieuws over Folding@Home. Sinds maart 2007 kende het project in februari al meer dan 1 miljoen registraties en wereldwijd meer dan 3000 nieuwe gebruikers per dag. Door dit project kan met processorkracht van de gebundelde PS3's het gedrag van moleculen gesimuleerd worden voor ziektebestrijding.

Over de Leipzig Games Convention liet men weten dat deze volgend jaar niet meer in Leipzig zou zijn. Goed nieuws voor de Nederlanders, want de nieuwe locatie zou Keulen zijn, de nieuwe naam Games Com.

In april dit jaar was er de release van Grand Theft Auto IV voor op de PlayStation 3 en Xbox 360. In februari blikte Dan Houser alvast vooruit op de release, en hij zei dat hij zich voorbereidde op hevige kritiek. Hij was er zeker van dat de media heel wat kritiek zou hebben op de nieuwe GTA game, zoals ze dat eigenlijk altijd hebben als er weer een nieuwe game in de populaire serie verschijnt. Dan Houser:

I expect it because we've had so much of it in the past. I wish people would treat video games the same as other media. They seem to not want to do that for reasons that I don't understand. It's a convenient enemy for people.

Microsoft is niet het meest gelieft in Japan, omdat de PlayStation van Sony daar een groot deel van de dienst uitmaakt. Toch liet Microsoft in februari weten dat Japan op 6 maart de arcade versie van de Xbox 360 zou gaan krijgen. Zo probeerde Microsoft meer en meer voet aan wal te krijgen in Azië, waar Sony dat moment de grote baas was.

De Amerikaanse Stanford University heeft onderzoek gedaan naar de voldoening die mannen en vrouwen halen uit games als ze die spelen. Uit dit onderzoek blijkt dat mannen meer voldoening halen uit het spelen van games dan vrouwen. Volgens het onderzoek komt dit doordat mannen op een bepaalde manier meer gestimuleerd lijken te worden dan het vrouwelijk geslacht.

In februari was er nog niet zoveel bekend over Guitar Hero: World Tour, maar er waren al wel geruchten dat er in 2008 nog een nieuwe game in de reeks uit zou gaan komen. De Britse band 'The Answer' had namelijk bekendgemaakt dat Guitar Hero IV nog dit jaar zou gaan verschijnen, en achteraf blijkt dus dat ze het bij het rechte eind hadden. Echter was er toen nog geen officiële bevestiging van Activision dat de game dit jaar nog zou verschijnen, maar het nummer 'Never Too Late' van de band was uitgekozen om in de game te komen. En inderdaad, het liedje zit in de game, bij de Bonus Tour.

Als er één game is die mysterieus genoemd mag worden, is het wel Duke Nukem Forever. De game is namelijk twaalf jaar geleden al aangekondigd, maar nog steeds is de game niet te koop. In februari kwam er wat nieuws over de game, en wel dat hij dit jaar nog uit ging komen voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360. Das was natuurlijk goed nieuws voor de fans, maar nu weten we dat ze toch weer teleurgesteld moeten worden, aangezien de game helemaal niet uit is gekomen, en ook niet meer uit gaat komen dit jaar. Het wordt dus weer afwachten voor de fans wanneer en of de game nog uit gaat komen.

Er waren nog meer geruchten in de tweede maand van dit jaar. De ontwikkelaar van Crysis, Crytek, had al aangekondigd dat ze van de game een trilogie wilden maken, en er doken zelfs al screens op die misschien wel te maken hadden met het vervolg op de game. Volgens de grote baas bij Crytek, Cevat Yerli, was de game niet meer dan twee á drie jaar van ons vandaan. Ook kondigde hij aan dat er een film zou gaan komen van Crysis, alleen de releasedatum daarvan was toen nog niet bekend. Yerli:

...the biggest lesson learned from our previous games is to focus on efficiency in your organization. The deployment of this efficiency is critical. I believe we will release our next game quicker than Crysis, so I estimate a two to three year cycle.

Over de Xbox 360 verscheen in februari positief en negatief nieuws. Zo bleek dat maar liefst 16% van de verkochte Xbox 360-consoles terug moest voor een reparatie vanwege oververhitting. Microsoft kwam daarentegen wel met de aankondiging van Live Anywhere, waarmee het mogelijk werd overal en altijd je Xbox Live-account te beheren. Onder andere verscheen er ook een vacature, waaruit bleek dat Microsoft bezig was aan een verbetering van Xbox Live of het Dashboard.

Groot nieuws was er van Microsoft in februari. Ze hadden toen namelijk de opvolger van de gigantische hit Gears of War aangekondigd. Aan het einde van de GDC 2008 beurs liet Microsoft in-game beelden zien van Gears of War 2. Het werd ook bekend dat de game gebruik zou gaan maken van de Unreal 3 engine. Toen werd gezegd dat de game zou verschijnen in november 2008, en zoals je weet heeft Microsoft zich daar keurig aan gehouden.

februari was niet alleen een feestmaand voor fans van Gears of War, maar ook Gameliner zelf had wat te vieren. De site mocht op 23 februari 2008 namelijk drie kaarsjes uitblazen. Drie jaar Gameliner is natuurlijk niet niks, en er was dan ook een verslag te lezen van de drie jaar die we al achter de rug hadden:

23 februari 2005: domeinnaam Gameliner wordt geregistreerd.
10 maart 2005: de eerste website van Gameliner is geboren: een simpele html-website waar informeren en verkopen centraal moesten staan. Destijds kwam ook Game-Forum.nl tot stand en de community groeide aanzienlijk.
1 september 2005: er kwam een nieuwe, stoere, overzichtelijke website en Gameliner versie 2.0 was geboren. Gameliner maakte voor het eerst gebruik van een php-website en werd aangedreven door een content management systeem. Het doel tot verkopen was er nog steeds, maar kwam destijds niet van de grond. De community groeide wel ontzettend hard.
10 oktober 2006: de website is aanzienlijk gegroeid, heeft inmiddels diverse metamorfoses ondergaan en is van kleine gamesite uitgegroeid tot een grote, volle community waarbij informeren centraal staat. Erwin Haring verzorgt de Public Relations van Gameliner. De website behaalt ongeveer 42.000 unieke bezoekers per maand en groeit nog steeds.
1 maart 2007: de website komt helaas aan zijn eind. Het halve management stapt op en alleen de domeinnaam Gameliner blijft nog over.
1 mei 2007: Alex neemt Gameliner volledig over en begint met het reorganiseren van het team. Nick van Tergouw meldt zich aan als hoofdredacteur van Gameliner. Gameliner keert terug met de oorspronkelijke bedoeling van Gameliner: een gamestore en gamesite in één uniek jasje. Graphic Violence ontwikkelt Gameliner versie 3.
10 oktober: Erwin Haring komt terug bij Gameliner voor de Public Relations.
17 oktober: Website Kaboem.nl (van Ilsemedia) en Gameliner gaan samenwerken.
9 november 2007: Gameliner lanceert versie 3 en is daarmee een half jaar later terug van weggeweest.
23 november 2007: Gameliner maakt zijn debuut op de Gameplay van 2007.
3 januari 2008: Game-Forum.nl krijgt een nieuwe layout, passend bij die van Gameliner.
12 januari 2008: Gameliner is weer te vinden op Headliner.nl.
15 januari 2008: Klaas Kuipers neemt het roer van Nick van Tergouw over.
10 februari 2008: Gameliner ondergaat een community update.
Vandaag, 23 februari 2008: Gameliner viert zijn derde verjaardag.[/lijst]

De site van Xbox was een tijdje omgetoverd tot een stemlokaal, waarin je kon kiezen wat de beste Xbox Live Arcade game van het jaar was. De stemmen waren in februari geteld, en de winnaars waren dus ook bekend. Er waren verschillende categorieën waarin games in de prijzen konden vallen, en dit waren de winnende games:

Best Overall Arcade Game: Bomberman Live
Best Classic Game: Castlevania: Symphony of the Night
Best Original Game: Pac-Man: Championship Edition
Best Family-Friendly Game: Pac-Man: Championship Edition
Best Competitive Multiplayer Game: Bomberman Live
Best Co-op Multiplayer Game: Teenage Mutant Ninja Turtles
Best-Selling Game: Teenage Mutant Ninja Turtles
Most-Played Game: Worms
Highest-Rated Game: Castlevania: Symphony of the Night
Xbox Live Arcade Staff Choice: Pac-Man: Championship Edition[/lijst]

Deze maand kwam naar voren dat Super Smash Bros. Brawl niet werkte op Wii's van mensen die roken. Door de tabakaanslag kon de laser de Dual-Layer DVD niet lezen. Ook kregen we te horen dat de Wii een handig hulpmiddel was bij het herstel aan brandwonden. De Nintendo Wii is namelijk niet alleen goed voor mensen met een hersenbeschadiging, maar dus ook voor het herstel van brandwonden. Dit komt omdat mensen met brandwonden langzaam weer moeten gaan bewegen als onderdeel van het herstel, en de console van Nintendo is daarvoor natuurlijk een ideaal hulpmiddel. De console kwam ook in diverse verzorgingstehuizen te staan. Niet voor herstel, maar om oudere mensen op een gezellige manier actief te houden met bijvoorbeeld bowlen of tennis.

Square Enix liet weten wel brood te zien in de Nintendo Wii. De ontwikkelaar liet weten onder andere aan twee Final Fantasy's te werken. Ook kwam Nintendo naar buiten met het bericht, dat voor het Wii Balance Board, naast Wii Fit, nog tien fitte games in de maak waren.

Games in februari 2008

- De Sims: Eiland Verhalen - pc
- Kingdom Under Fire: Circle of Doom - Xbox 360
- Pro Evolution Soccer 2008 - Nintendo DS, PSP
- Disney Friends - Nintendo DS
- Medal of Honor Heroes 2 - Nintendo Wii
- Nitrobike - Nintendo Wii
- Arctic Tale - Nintendo DS, Nintendo Wii
- Devil May Cray 4 - PlayStation 3, Xbox 360
- Mario & Sonic op de Olympische Spelen - Nintendo DS
- Professor Kageyama's Rekentraining - Nintendo DS
- Puzeel Quest: A Challenge of the Warlords - Nintendo Wii, PlayStation 2
- Sea Monsters: A Prehistoric Adventure - Nintendo Wii
- Showtime Championship Boxing - Nintendo Wii
- Soldier of Fortune: Payback - PC, Xbox 360
- The Club - PC, PlayStation 3, Xbox 360
- Turok - PlayStation 3, Xbox 360
- Monster Trux: Arenas - (Nintendo Wii
- Dark Messiah of Might and Magic: Elements - Xbox 360
- Battalion Wars 2 - Nintendo Wii
- Bratz: Super Babyz - Nintendo DS
- Castlevania: The Dracula X Chronicles - PSP
- Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 3 - (Nintendo Wii
- Final Fantasy XII: Revenant Wings - (Nintendo DS
- Geometry Wars: Galaxies - Nintendo DS, Nintendo Wii
- NBA 08 - PlayStation 2, PlayStation 3
- Ratatouille: Food Frenzy - Nintendo DS
- FIFA Street 3 - Nintendo DS, PlayStation 3, Xbox 360
- Godzilla Unleashed - Nintendo DS, Nintendo Wii
- Need for Speed ProStreet - PSP
- Scene it? Lights, Camera, Action - Xbox 360
- Sonic Riders: Zero Gravity - Nintendo Wii
- Unreal Tournament 3 - PlayStation 3
- Lost - PC, PlayStation 3, Xbox 360
- Beautiful Katamari - Xbox 360
- Bleach: Shattered Blade - Nintendo Wii
- Bleach: The Blade of Fate - Nintendo DS
- Frontlines: Fuel of War - PC, Xbox 360
- Lost Odyssey - Xbox 360
- Lost Planet: Extreme Condition - PlayStation 3
- Mega Man ZX - Nintendo DS
- Patapon - PSP
- Samurai Warriors: Katana - Nintendo Wii
- SpongeBob's Atlantis Squarepantis - Nintendo DS

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?