Nieuws
The Triple-i Initiative is dé indiegame showcase
vandaagEen nieuwe showcase staat op het programma gevuld met indiegames. Check hier wanneer je The Triple-i Initiative kan bekijken!
Ik vind 2015 één van de minst boeiende gamejaren in de afgelopen tien jaar dat ik werkzaam ben voor Gameliner. Er zijn uiteraard genoeg pareltjes uitgekomen, maar de games die uitkwamen waren voor mij niet zo bijzonder interessant. De echte toppers voor de Wii U werden uitgesteld en Rise of the Tomb Raider kwam exclusief uit voor de Xbox One. Ik kan het dus geen geweldig jaar noemen als het alleen op gamen aankomt, maar gelukkig is het leven meer dan alleen dat. Daarom heb ik enkele hoogtepunten van dit jaar genomen om op terug te kijken en één dieptepunt.
Aan het begin van 2015 was het feest, want Gameliner bestaat inmiddels tien jaar. In een driedelig artikel heb ik de levensweg van Gameliner beschreven. De jaren schieten razendsnel voorbij en het is maar moeilijk te bevatten dat we er alweer één jaartje bij op kunnen tellen. We kunnen allemaal een website opzetten en draaiende houden, maar je moet toch maar steeds weer de motivatie vinden om door te gaan, anders gaat het op een gegeven moment vervelen. De game-industrie is een mooie industrie om in te mogen werken. Ik heb de afgelopen jaren zoveel leuke mensen ontmoet in gameland en ik hoop nog zoveel mensen te kunnen ontmoeten. We hebben een clubje mensen in ons team om mee samen te werken en vlak onze bezoekers natuurlijk niet uit. We hopen jullie binnenkort te kunnen verrassen met onze nieuwe website.
Ik kom al jaren op de gamescom en op een zeker moment wil je iets anders. In Londen is begin dit jaar de EGX Rezzed gehouden. We gingen namens Gameliner naar deze beurs in Londen. De beurs stond geheel in het teken van indie games. We hebben daar veel toffe games voorbij zien komen. Het heeft bij mij meer sympathie voor kleine ontwikkelaars weten te creëren. Zeker nadat ik kennis heb gemaakt met Prison Architect en Don't Starve. Je moet er maar gaan staan en het daadwerkelijk doen. Het is niet bepaald makkelijk om als kleine ontwikkelaar op te boksen tegen de grotere jongens uit de industrie. Het was een leuke ervaring en ook weer eens wat anders dan bijvoorbeeld de gamescom of Firstlook. Daarnaast hebben we Londen onveilig gemaakt waardoor deze trip zeker tot mijn hoogtepunten van dit jaar behoord.
Daar heb je hem weer, hoor ik de eindredactie al denken bij het nakijken van dit artikel. Ik heb de redactie met mijn verslaving het afgelopen jaar meerdere keren lastigvallen. Daarom kan de game zeker niet in mijn persoonlijke jaaroverzicht ontbreken natuurlijk. Ik start Prison Architect nog steeds dagelijks even op. De game is officieel in oktober van dit jaar verschenen, maar jaren voorafgaande aan de release werd de game maandelijks geüpdatet en kon je het tijdens de ontwikkeling gewoon spelen als early access. Prison Architect is een managementgame pur sang. Voor een uitgebreide mening en eindoordeel kan je mijn review lezen.
Er raasde een tsunami de gamewereld door vanwege de onverwachte dood van Nintendo-baas, Satoru Iwata. De beste man overleed aan galblaaskanker op 12 juli dit jaar en mocht helaas niet ouder worden dan 55 jaar. We hebben die dag als eerbetoon aan Iwata een speciale The Way of Satoru Iwata geschreven met alle hoogte- en dieptepunten die deze man heeft meegemaakt als de grote baas van de Japanse console-gigant. De man gaat voor mij als held de geschiedenisboeken in, en daarom wil ik in deze terugblik nog even stilstaan bij wat Iwata voor ons heeft betekend.
Dat was mijn jaar in een notendop. Ik ben vast een heleboel andere hoogtepunten en diepte punten vergeten, maar dit zijn de momenten in het jaar die mij het meest zijn bijgebleven en ik met jullie wilde delen.
Wat is jouw hoogtepunt of diepte punt van 2015?
Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.
Nieuws
Een nieuwe showcase staat op het programma gevuld met indiegames. Check hier wanneer je The Triple-i Initiative kan bekijken!
Trailer
Uit het niets maakt Predator: Hunting Grounds een comeback. De multiplayergame maakt een aanstalten om te verschijnen op de PS5 en Xbox Series X|S.
Trailer
Coffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Trailer
Met de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.