Pokémon GO
  • ONTWIKKELAAR Niantic Labs
  • RELEASEDATUM 15 juli 2016
  • PLATFORMEN iOS, Android
  • GENRE Avonturen
  • GAMELINER SCORE

Terugblik: Alex met Pokémon GO

Het jaar is razendsnel aan me voorbij gegaan, hoewel we nog enkele weken voor de boeg hebben, kunnen we toch wel stellen dat het weer een mooi gamejaar is geweest. 2016 is absoluut niet rustig geweest in gameland. Zo konden we begin dit jaar al aan de slag met The Division van Ubisoft, Uncharted 4: A Thief's End van Naughty Dog en veel meer persoonlijke toppers, zoals Overwatch van Blizzard. Microsoft's Quantum Break en Nintendo kwam met Star Fox Zero op de proppen. Jammer dat Mafia III niet helemaal is geworden wat ons is beloofd, maar uiteindelijk is het alsnog een prima game. Tot slot kregen we nog als afsluiter Watch Dogs 2, wat misschien wel de beste open wereld game van dit jaar is. De komende dagen blikt de hele redactie terug op het jaar 2016.

Wii U

Ik vond het wat betreft de Wii U een matig jaar. Star Fox Zero kwam als grote titel dit uit op Nintendo's console, maar hierover ben ik persoonlijk niet echt helemaal te spreken. Helaas, want ik waardeer het enorm dat Nintendo oude personages een nieuw leven inblaast. Star Fox Zero biedt te weinig innovatie en is ietwat aan de korte kant. De laatste game van Nintendo, Paper Mario: Color Splash, kwam niet helemaal lekker uit de verf. Ik ben altijd een enorme Nintendo-liefhebber geweest, maar afgelopen jaar zat er niet echt iets voor mij tussen. Het is niet voor niets dat Nintendo de console uit de productie haalt, alhoewel ik nog steeds vind dat het absoluut niet aan de console ligt. In juni en in augustus ben ik met The Legend of Zelda: Breath of the Wild aan de slag geweest. Dit had de console nog perspectief kunnen bieden. Deze game, dit terwijl ik nooit echt een Zelda-game heb gespeeld, is super mooi. Je komt zeker aan je trekken als je van games zoals Skyrim houdt. De Zelda-fans kunnen zich daar ook helemaal in vinden. Jammer maar helaas is de game uitgesteld naar 2017. Een troost is dat de game ook naar de Nintendo Switch komt. Heb je dus nog geen Wii U in huis gehaald (terwijl er nog genoeg games uit zijn die de moeite waard zijn om te checken), maar wil je The Legend of Zelda toch spelen? Wacht dan gewoon op de Nintendo Switch.

ontbrekende afbeelding

Pokémon GO

Helemaal uit het niks was daar ineens Pokémon GO. De release was al even uitgesteld, maar verscheen plotseling in Australië voor Android-toestellen. Binnen no-time had iedereen via allerlei omwegen de game te pakken en gingen we met z'n allen massaal de straat op. Nog nooit heb ik zoveel mensen één game op straat zien spelen. Het concept van Pokémon GO is ijzersterk en dat is misschien wel de succesformule geweest. Nintendo en Niantic wisten miljoenen gamers wereldwijd de straat op te krijgen afgelopen zomer. Je komt Pokémon tegen als je rondloopt en op die manier maak je je jouw verzameling van de eerste generatie Pokémon compleet. Het is alleen nog wachten tot we de straat op kunnen voor de tweede, derde en weet ik veel hoeveel generaties er al zijn. Intussen werkt Niantic aan updates om de game nog leuker te maken.

ontbrekende afbeelding

Managementgames

Ik heb ontdekt dat managementgames helemaal mijn ding zijn. Nadat ik begin dit jaar nog moest afkicken van Prison Architect, kwamen er dit jaar genoeg andere managementgames uit die uren van mijn leven hebben opgeslokt. Laten we beginnen met Master of Orion, de 4X-game van Wargaming Lab. Het betreft de remake van het origineel uit 1993, maar deze game is in een gloednieuw jasje gestoken en is bovendien super verslavend. In Master of Orion kies je uit één van de twaalf rassen, met ieder een unieke eigenschap en ga je de strijd aan om het grootste, sterkste of slimste ras van het sterrenstelsel te worden. Als je Master of Orion nog niet uitgebreid genoeg vindt, of gewoon niks hebt met sci-fi, dan kun je eens kijken naar Sid meier's Civilization VI. De game is erg uitgebreid, maar biedt alle ingrediënten voor een managementgameliefhebber zoals ik. De kers op de taart verscheen eind november uit het niks, we hebben het natuurlijk over Planet Coaster, de beste pretparksimulatiegame van dit decennium. De makers van RollerCoaster Tycoon 1, 2 en 3 zitten achter deze game en dat is te zien. De game gaat behoorlijk diep, er mag alleen hier en daar nog wel wat gesleuteld worden aan het managementsysteem van het park. Het is een mooi managementgamejaartje geworden met uiteindelijk urenlang gameplezier.

onbekend

Beste game van 2016

Eerlijk is eerlijk. ik heb niet echt een voorkeur. Ik heb me heel wat uren vermaakt met Uncharted 4: A Thief's End, maar ook heb ik enkele uren gestopt in Master of Orion en Sid meier's Civilization VI. Ik ben momenteel mijn eigen pretpark aan het bouwen in Planet Coaster, die alleen al omdat het super verslavend is, mijn persoonlijke favoriet is van dit jaar.

onbekend

We zijn volwassen

Voor Gameliner is 2016 een mooi en vooral leerzaam jaar geweest. We moesten het dit jaar zonder duizendpoot Justin(die als game-developer is begonnen bij Gamedia) en ons schrijftalent Ruud (die nu PR- en community manager is bij Ubsioft) doen. Ik ben apetrots op deze gasten dat ze van hun hobby hun werk hebben gemaakt. Koen, mijn beste maat en steun en toeverlaat in de hoofdredactie, is op het moment van schrijven al bijna een half jaar in Amerika voor zijn studie, dit heeft het niet altijd makkelijk gemaakt voor mij persoonlijk. Rudy heeft een heleboel klappen opgevangen en daarvoor wil ik hem ook even bedanken. Zo hebben we het toch, ondanks alles, voor elkaar gekregen om het jaar succesvol af te sluiten met z'n allen. Een van onze zorgen begin dit jaar was wat we met de gamescom moesten doen, maar we zijn met een topteam afgereisd naar ons buurland en hebben daar geknald als bazen. Hiervoor wil ik Devin, Ciska en Hannah in het speciaal bedanken. De dames hebben Gameliner inmiddels verlaten en richten zich volledig op school. Gelukkig weet ik dat ze dit lezen. Ik vind zeker dat de overige leden van de redactie een zeer groot compliment verdienen, want we hebben met z'n allen de website draaiende gehouden en zoveel meer gedaan dan anders. Zo zijn we actiever geworden op Social Media en hadden we ons voorgenomen om meer persevents bij te wonen dit jaar. Dit is ons aardig gelukt al zeg ik het zelf.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?