Tech: Razer Kiyo Pro review

Aangepast: 30 juni 2021 00:29

Het afgelopen jaar hebben we ons talloze keren begeven in zoomgesprekken. Als je dan toch zoveel vergaderingen hebt, dan is het wel fijn dat je ook een beetje goed zichtbaar bent. Of misschien is de camera die je gebruikt om te streamen aan vervanging toe. Vaak is de webcam die in je laptop ingebouwd zit kwalitatief niet heel best, maar wat dan? De Razer Kiyo Pro is mogelijk een goede oplossing. Ik ging aan de slag met deze webcam om te zien of dit een goede is om regelmatig te gebruiken.

Kwalitatief staaltje werk

Als je de Razer Kiyo Pro uit z'n doosje haalt, dan valt direct op dat het best een flink apparaat is. Het grote ronde design ziet er verder wel strak en goed uit. De mount waarop de camera staat zorgt ervoor dat je hem eigenlijk overal kunt plaatsen. Hij is dus zowel zeer geschikt voor op een laptop of monitor, maar kan zelfs losstaand neergezet worden als je dat zou willen. Natuurlijk is het ook nog mogelijk om hem te plaatsen op een tripod, alleen deze zit niet inbegrepen bij de webcam en moet dus nog los worden aangeschaft. Mocht je je privacy willen bewaken, dan is er ook nog een afdekkapje meegeleverd zodat je de webcam kunt afdekken wanneer je hem niet gebruikt. De Razer Kiyo Pro is voorzien van een USB 3.0 aansluiting.

Qua prestaties stelt de Razer Kiyo Pro over het algemeen ook zeker niet teleur. Met 2.1 Megapixels kan de camera aardig mooie foto's schieten om het maar even zacht uit te drukken. Daarnaast brengt de camera beelden van 1080p en 60fps op je scherm. Hierbij moet wel aangemerkt worden dat wanneer je de Razer Kiyo Pro op FullHD instelt de 60fps worden ingeruild voor 30fps en dat is wel jammer. De wide angle van de camera zorgt wel dat de Kiyo Pro veel opvangt, tot maar liefst 103°. De lens is uitgerust met Gorilla Glass 3. De lens is dus erg bestendig en kan tegen een stootje. De ingebouwde microfoon is voor een webcam zeker niet slecht, maar komt logischerwijs niet in de buurt van een losstaande microfoon.

Aan de prijs

Zoals de naam al doet vermoeden is de Razer Kiyo Pro de opvolger van de Razer Kiyo. Een groot verschil met zijn voorganger is dat de ingebouwde ring light plaats heeft gemaakt voor een andere oplossing. De Kiyo Pro heeft namelijk een adaptive light sensor en dat werkt erg goed. Het maakt eigenlijk niet uit of de ruimte waarin je zit erg verlicht is, of juist een beetje onderbelicht. De Kiyo Pro haalt het maximale uit de omgeving en past zich hierop aan, zodat je qua belichting het beste beeldresultaat hebt. Dit zorgt ervoor dat je altijd goed zichtbaar bent, ook als je verlichting niet helemaal in orde is. Natuurlijk maakt goede verlichting nog steeds uit, maar met de Kiyo Pro een stuk minder dan bij veel vergelijkbare webcams.

Vreemd genoeg lijkt het alsof je aan de lens van de Kiyo Pro kunt draaien, maar niets blijkt minder waar. Bij de vorige kon dit wel en daarmee stelde je de ring light in. Soms is de auto-focus een beetje gevoelig en had het fijn geweest als je dit in had kunnen stellen door te draaien. Tot slot moeten we het ook even hebben over de prijs van de webcam, want met een adviesprijs van maar liefst 209 euro is de Kiyo Pro wel erg aan de prijs. Zeker als je dan kijkt naar vergelijkbare webcams. Dit is dus niet een cameraatje dat je even aanschaft om je collega's een plezier te doen tijdens een zoom meeting, maar kan wel een goede investering zijn voor je streams.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.