Retrospectief: Warcraft III: Reign of Chaos - de game waar het allemaal mee begon

Geplaatst: 12 januari 2020 20:00

Over enkele weken kunnen we eindelijk aan de slag met Warcraft III: Reforged, de remake van Warcraft III: Reign of Chaos en haar uitbreiding The Frozen Throne. Deze remake werd tijdens BlizzCon 2018 aangekondigd. De oorspronkelijke game verscheen in de zomer van 2002 en had een grote impact op de game-industrie en specifiek het RTS-genre. Maar wat is Warcraft III nou eigenlijk voor game en hoe zit het precies met haar nalatenschap? Op die vragen en meer geef ik je graag antwoord in deze Retrospectief.

Orcs & Humans & Elves & Undead

Warcraft III werd op 5 juli 2002 uitgebracht op de pc. Deze game was een vervolg op Warcraft II: Tides of Darkness en gaat verder daar waar de laatste uitbreiding van de vorige game gestopt is. In Warcraft III volgen we het verhaal van de terugkeer van de Burning Legion, die wederom de wereld van Azeroth probeert te veroveren. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. We volgen namelijk de bekende personages Thrall, Arthas en Tyrande. De Orc Thrall heeft na jaren gevangenschap namelijk besloten om zijn Orcs naar Kalimdor te leiden, waar hij een nieuw land wil stichten om de Orcs in vrede te laten leven. In de tussentijd raakt de menselijke prins Arthas gecorrumpeerd door het vervloekte zwaard Frostmourne en valt hij het land van de High Elves binnen. Tyrande, de leidster van de Night Elves leert dat zowel de Orcs als de mensen hun heilige bos binnen zijn gevallen en probeert ze beiden te vernietigen. De Burning Legion staat echter op de stoep, wat inhoudt dat de Night Elves, de mensen en de Orcs toch samen moeten werken om de Burning Legion onder leiding van de demon Archimonde een halt toe te roepen.

Ongeveer een jaar later werd de uitbreiding Warcraft III: The Frozen Throne uitgebracht. Deze uitbreiding gaat verder waar het verhaal van Reign of Chaos is geëindigd. In dit verhaal kunnen we zien hoe Illidan, de Elf die half Demon is geworden, door Kil'Jaeden, een van de overgebleven meesters van de Burning Legion, werd gevraagd om de Lich King te doden. Illidan werd door de Elven verbannen omdat hij een Demon is geworden. Maiev, Tyrande en Malfurion proberen hem gevangen te nemen, waardoor Illidan besluit om naar de planeet Outland te vluchten. Prins Arthas heeft inmiddels lucht gekregen van de plannen van Illidan om de Lich King een halt toe te roepen. Hij besluit naar Northrend te vertrekken, verslaat Illidan in een duel en kroont zichzelf tot de nieuwe Lich King. In de tussentijd heeft de Orc Thrall in Kalimdor het nieuwe koninkrijk Durotar opgericht. In een op zichzelf staande campaign kun je volgen hoe de Half-Ogre Rexxar Durotar probeert te verdedigen tegen een aanval van de mensen van het eiland Theramore.

Zijn tijd ver vooruit

Warcraft III is een Real-Time Strategy-game waarbij je de keuze hebt uit vier verschillende facties. Naast de Human Alliance, die bestaat uit mensen, dwergen en High Elves, en de Orcish Horde, die bestaat uit Orcs, trollen en de Tauren, uit de vorige delen kun je nu ook spelen met de Night Elves en de Undead. Deze vier facties hebben elk hun eigen campaign die het grote verhaal vanuit hun eigen perspectief vertelt. Net als in de meeste RTS-games moet je grondstoffen verzamelen om gebouwen te bouwen en units te maken. Deze units kun je gebruiken om de map te verkennen en tegen de units van je tegenstander te laten vechten. Warcraft III introduceerde voor het eerst Creeps en Heroes in de game. Creeps zijn vijandige units die bepaalde speciale gebieden bewaken en dus eerst door een speler verslagen moeten worden. De Heroes die in de game zijn toegevoegd, zijn sterke units die in level stijgen wanneer je er vijandige units mee verslaat. Deze Heroes zijn de hoofdpersonen uit het verhaal en hebben dan ook speciale vaardigheden die normale units niet hebben.

Het verhaal van Warcraft III wordt verteld door middel van missies die je met de verschillende facties moet uitvoeren. Deze missies speel je tegen een computergestuurde vijand. Tussendoor krijg je ook cutscenes te zien die het verhaal beter uitleggen. Daarnaast zorgen deze cutsenes en cinematics ook voor een meer immersieve speelervaring. Warcraft III is namelijk de eerste Blizzard-game die volledig in 3D is gerenderd. Daarnaast verschilt Warcraft III visueel ook sterk van haar voorgangers. De graphics zijn namelijk een stuk kleurrijker en meer cartoon-achtig. Deze stijl zien we later ook terug in World of Warcraft.

Impact en inspiratie

Warcraft III werd wereldwijd geprezen als een van de beste RTS-games en destijds ook de snelst verkopende pc-game aller tijden. Reviewers prezen de game voor het meeslepende verhaal, de prachtige 3D-graphics en de atmosferische muziek. Het is dan ook niet gek dat Warcraft III een grote inspiratie is geweest voor vele RTS-games die volgden. Helaas kwam er nooit een vervolg op Warcraft III. In de plaats daarvan besloot Blizzard een MMORPG genaamd World of Warcraft te maken. De op zichzelf staande Orc campaign uit The Frozen Throne is namelijk het beginpunt van het grote verhaal van de MMO. Andere gebeurtenissen uit Reign of Chaos en The Frozen Throne komen in World of Warcraft ook terug. Zo kun je Illidan's vlucht naar Outland volgen in World of Warcraft: The Burning Crusade en leer je het verhaal van Arthas in World of Warcraft: Wrath of the Lich King kennen. Ook in Blizzard's games Hearthstone en Heroes of the Storm komen verschillende gebeurtenissen, personages en locaties uit Warcraft III terug.

De Warcraft III-uitbreiding The Frozen Throne had ook een enorme competitieve scene. Tot ongeveer 2010 was de game een van de meest populaire esports-titels die op grote esports-evenementen zoals de World Cyber Games werd gespeeld. De meeste grote spelers die aan deze toernooien meededen, waren van Chinese of Zuid-Koreaanse afkomst. Een van 's werelds beste spelers is echter de Nederlander Manuel "Grubby" Schenkhuizen, die tweemaal de World Cyber Games heeft weten te winnen.

Ook buiten Blizzard zelf had Warcraft III een grote impact op de game-industrie. De ingebouwde level-bouwer, of World Editor, stelde spelers namelijk in staat om hun eigen scenario's en maps in elkaar te zetten. Dit leidde ertoe dat een aantal community-levels een enorme online populariteit kregen. Een van deze levels, genaamd Defense of the Ancients, was zelfs zo populair dat deze map een officieel toernooi-onderdeel werd tijdens BlizzCon 2005. De Defense of the Ancients map werd uiteindelijk de inspiratie voor het MOBA-genre en leidde tot de ontwikkeling van de immer populaire game DotA 2.

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Warcraft III: Reforged

Uitgever

Blizzard Entertainment

Reviewscore

Platforms

Pc

Releasewindow

28 januari 2020

Ontwikkelaar

Blizzard Entertainment

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord