Halo Reach
  • ONTWIKKELAAR Bungie
  • EERSTE RELEASEDATUM 14 september 2010
  • PLATFORMEN Xbox 360
  • GENRE Shooter
  • GAMELINER SCORE

Retrospectief: Halo: Reach

Elk gamer onder ons heeft een favorietje. Een game die altijd bij je blijft, ondanks de klok die maar door blijft tikken. Ervaringen zijn geschapen en herinneringen zijn gecreëerd. Maar dat gaat echter niet vanzelf. De game moet op elk gebied kloppen en een daadwerkelijk meesterwerk zijn. Perfect hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar Halo: Reach zit er verdomd dichtbij. Bungie's laatste Halo game is een absolute topper en dat zegt heel wat, aangezien de serie onder Bungie wordt beschouwd als één van de beste shooter series aller tijden. De verzameling van deze sci-fi shooter games genaamd The Master Chief Collection is binnenkort voor het eerst beschikbaar voor de pc. Halo: Reach mag aan de aftrap staan en ik kan geen beter moment verzinnen om terug te keren en jou eens te vertellen, waarom Halo: Reach toen, maar ook zeker tot deze dag, een meesterwerk is.

From the beginning, you know the end

Voor degene die het niet weten, Halo: Reach speelt zich af voor de eerste Halo game. Dus geen Master Chief, geen Halo ringen en andere heilige rotzooi die daarbij komt kijken. De shooter slaat een hele andere weg in qua verhaalvertelling, maar weet altijd in zijn kern een echte Halo game te blijven. Halo: Reach toont ons een perspectief wat er gebeurd met de mensheid zelf, wanneer je midden in de actie zit. De Halo games hebben altijd gedraaid om hoop en zelfs wanneer een gigantische vloot aan Covenant slachtschepen je planeet vernietigen, blijft de speler vechten voor de mensheid. Geen enkele tegenslag is te groot. De campaign laat de speler verder de ultieme Halo beleving ervaren. Zo zijn er missies waarbij je met een sniper geweer achter de vijandelijk linies aan de slag gaat, terwijl er ook een ruimtegevecht aanstalten maakt een paar missies daarna. Genoeg te doen en geweldige diversiteit in de missies. En dit wordt allemaal ondersteund door de geweldige muzikale kunsten van Martin O'Donnell. De soundtrack van Halo: Reach is subliem en behoort tot het beste van het beste. Het pompt je vol adrenaline in de actie scenes, maar raakt je ook in het hart tijdens de gevoelige momenten in het treurige verhaal van Reach.

Halo: Reach heeft op een geweldige setting na, een ander sterk punt. Noble Team. Jij vult de schoenen van Noble Six, je eigen spartaan. Je staat er echter niet alleen voor. De teamleider Carter straalt autoriteit uit, met de beste intenties voor zijn squad. Kat is de techneut met een bijpassende robotarm, Jun is de sniper die het team vaak support geeft vanuit onmogelijke posities en Emile is de psycho die lachend zijn vijand de strot doorsnijdt. En we sluiten af met de grote jongen Jorge, een beer van een vent met een machinegeweer voor maximaal onderdrukkend vuur. Samen vormen ze een team met ongelooflijk veel persoonlijkheid en karakter. Je krijgt je eigen interacties met elk lid van het team en je gaat van ze houden. Dat kan ik je garanderen. Zoals ik net al zei, je speelt als Noble Six. Jij kan je spartaan compleet aanpassen hoe jij dat wilt. Je kunt je pantser, kleuren en meer veranderen en dat is telkens te zien. Zo geef je je eigen persoonlijke twist aan je ervaring.

Halo Reach Noble Team

Evolutie op succes

De campaign is niet het enige wat zo uitermate vermakelijk is om door heen te spelen. Zo is er ook het fenomeen genaamd Firefight, dat geïntroduceerd werd in Halo 3: ODST. Deze co-op game modus kun je vergelijken met de meeste survival modi. Je vecht tegen verschillende waves aan vijanden en probeert zo lang mogelijk te overleven. Halo: Reach maakt er echter een veel groter feest van. De speler krijgt de totale creatieve vrijheid om hun eigen Firefight ervaring te schapen. Wil je alleen maar tegen de klein grunts spelen, terwijl jij en je maten spawnen met rocket launchers? Tuurlijk, ga je gang. Of wil je een intense ervaring met één leven en gelimiteerde uitrusting? Het kan allemaal, want dit is waarom Halo: Reach een perfecte sequel is. Het evolueert de aspecten die de andere games zo goed maakten. En Firefight is niet het enige waarin het evolueert.

Custom games en Forge keren ook weer terug. De droom van elke LAN-party. Er is niks beter dan de meeste dwaze mini-games bouwen en ze uittesten met vrienden. Hier krijg je zeker de tools voor. Forge maakte zijn debuut in Halo 3 en net zoals bij Firefight, bouwt Halo: Reach verder op dit succes. Meer vrijheid, meer opties. Je kunt enorme racetracks bouwen, Indiana Jones geïnspireerde Wipeout levels maken of creepy horrorlevels voor de zombie gamemodus Infection creëren. Duizenden verschillende objecten zorgen voor zoveel keuze en dat kun je zien. De meest creatieve geschenken zijn uit de hemel gevallen, gemaakt door de spelers zelf.

Halo Reach Art

Xbox Live topper

Halo was altijd al één van de belangrijkste reden om een Xbox aan te schaffen en dat bewijzen ze dubbel en dwars in de multiplayer. Wat een feest is dat zeg. Er is een gigantische hoeveelheid aan content. Klassiekers keren uiteraard terug. Team Slayer, Free for all, Big Team Battle zijn allemaal van de partij. Maar Halo: Reach toont ook wat nieuwe modi. Invasion is een 6 versus 6 modus, waarbij je aanvallend en verdedigend moet spelen. De twist? Het is Elites tegen Spartans! Terwijl Elites sneller zijn en hun health automatisch kunnen herstellen, zijn de spartanen minder makkelijk te raken. Invasion werkt in een klassensysteem. Wanneer het potje progressie maakt, komen er steeds meer middelen het slachtveld op. Zo begin je met een standaard pistooltje en kun je aan tegen het einde in een tank rijden. Het is chaotisch, maar altijd in balans. Het is Halo: Reach multiplayer, op zijn allersterkst.

Verder is de multiplayer in zijn algemeen erg sterk. Verschillende modi spreken verschillende soorten spelers aan en zorgen ervoor dat er voor ieder wat wils is. Heb je zin in een avondje casual grappen en grollen? Infection is dan altijd een goede keuze. Pak je je drie beste teamgenoten en wil je er compleet voor gaan? MLG playlists zijn beschikbaar. De maps zijn uit de campaign gepakt, dus niet altijd even origineel. Ze zijn echter wel goed gebalanceerd en hebben een interessante visuele presentatie. Later in de jaren werden natuurlijk ook community maps en map packs uitgebracht, dus het is zeker niet het ergste op de wereld. Halo: Reach is een echte arena shooter. Iedereen begint gelijkwaardig, met dezelfde wapens en vaardigheden. Als je een defensief persoon bent die graag dekking biedt aan zijn teamgenoten? Dan is er een load-out voor jou. Liever mobiel en dodelijk? Pak sprint of jetpack. Halo: Reach had alles in zijn multiplayer en daarvoor ben ik het ook eeuwig dankbaar. Want de beste online game herinneringen heb ik met deze game, wat vrienden en gewoon ontzettend veel lol maken.

Halo Reach Invasion

Remember Reach

Het is erg goed te begrijpen waarom er zo veel mensen ontzettend veel zin hebben in de re-release van Halo: Reach op The Master Chief Collection. Het is misschien wel de beste shooter ooit die op de markt is verschenen. Ik heb met zoveel genot dit stuk geschreven en ik kan echt niet wachten om terug te keren naar Reach. Wat vind jij van de laatste Halo game van Bungie? Laat mij gerust je mening weten in het reactieveld. Er is nog zoveel dat ik wil schrijven over deze geweldige game, maar het moet natuurlijk geen essay worden. Dus hopelijk heb jij ook genoten van dit stuk! En wie weet, zie ik jou ook op het slagveld verschijnen. Remember Reach, want het verdient het om herinnert te worden als het toppunt van sci-fi shooters.

Over auteur Bram Noteboom

Bram NoteboomOns Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?